Introduksjon til geografiske informasjonssystemer (E-GEO260)
Emnet har som mål å forberede studentene til å lese, forstå, tolke og lage kart ved bruk av geografiske informasjonssystemer. Kandidater som består emnet får utstedt en offisiell QGIS-treningssertifisering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
E-GEO260
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
i. Kunne lese, forstå og tolke kart;
ii. Kunne lese og forstå grunnleggende vitenskapelig tekst;
iii. Kunne skrive en vitenskapelig oppsummering av arbeid;
iv. Ha grunnleggende forståelse for- og kunne bruke geografiske informasjonssystemer;
v. Ha evnen til å bruke- og forstå det grunnleggende om GPS;
vi. Kunne løse grunnleggende romlige problemer ved hjelp av Python; og
vii. Kunne presentere arbeid på en vitenskapelig måte.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Hjemmeeksamen og prosjekt
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 2/5 | Bokstavkarakterer | ||
Prosjekt i GIS | 3/5 | Bokstavkarakterer |
a. Studentene evalueres med en 3-timers hjemmeeksamen via Inspera. Eksamen vektes med 40 %. Hensikten med hjemmeeksamen er å sjekke forståelse av teori. Læringsutbytte i-iii ovenfor. En kontinuasjonseksamen tilbys til studenter som ikke består- eller får innvilget gyldig fravær på eksamen. b. Et prosjekt basert i GIS skal være ferdig innen emnets slutt. Den er vektet til 60 %. Formålet med kartleggingsprosjektet er å evaluere forståelsen av å anvende GIS på et kartleggingsproblem. Læringsutbytte iv-vii ovenfor og for å tildele QGIS-sertifiseringen. Om en må levere prosjektet på nytt, trenger en ikke et nytt opptak til emnet, men må gjennomføre prosjektet når emnet tilbys som normalt.