Introduksjon til geografiske informasjonssystemer (E-GEO260)

Emnet har som mål å forberede studentene til å lese, forstå, tolke og lage kart ved bruk av geografiske informasjonssystemer. Kandidater som består emnet får utstedt en offisiell QGIS-treningssertifisering.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-GEO260

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studentene skal lære å skape nye data gjennom digitalisering, syntese, kombinasjon og analysemetoder. På slutten av semesteret skal studentene ha forståelse for hva det vil si å lage et kart og kunne lage sitt eget kart med unike data (dvs. bruke geografiske informasjonssystemer). Dette emnet er ment å være nyttig for grunnleggende kartografiske applikasjoner. Kurset bruker åpen kildekode for geografisk informasjonsprogramvare QGIS. Kandidater som består av emnet får utstedt en offisiell QGIS-treningssertifisering. Dette er det eneste kurset/emnet i Norge som gir offisiell QGIS-treningssertifisering.

Læringsutbytte

i. Kunne lese, forstå og tolke kart;

ii. Kunne lese og forstå grunnleggende vitenskapelig tekst;

iii. Kunne skrive en vitenskapelig oppsummering av arbeid;

iv. Ha grunnleggende forståelse for- og kunne bruke geografiske informasjonssystemer;

v. Ha evnen til å bruke- og forstå det grunnleggende om GPS;

vi. Kunne løse grunnleggende romlige problemer ved hjelp av Python; og

vii. Kunne presentere arbeid på en vitenskapelig måte.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Hjemmeeksamen og prosjekt

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 2/5 Bokstavkarakterer
Prosjekt i GIS 3/5 Bokstavkarakterer

a. Studentene evalueres med en 3-timers hjemmeeksamen via Inspera. Eksamen vektes med 40 %. Hensikten med hjemmeeksamen er å sjekke forståelse av teori. Læringsutbytte i-iii ovenfor. En kontinuasjonseksamen tilbys til studenter som ikke består- eller får innvilget gyldig fravær på eksamen. b. Et prosjekt basert i GIS skal være ferdig innen emnets slutt. Den er vektet til 60 %. Formålet med kartleggingsprosjektet er å evaluere forståelsen av å anvende GIS på et kartleggingsproblem. Læringsutbytte iv-vii ovenfor og for å tildele QGIS-sertifiseringen. Om en må levere prosjektet på nytt, trenger en ikke et nytt opptak til emnet, men må gjennomføre prosjektet når emnet tilbys som normalt.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Lisa Jean Watson

Arbeidsformer

Dette er et prosjektbasert læringsemne. Studenten lærer av å lese, se korte videoer, svare på fremdriftsspørsmål og jobbe gjennom praktiske øvelser. Studenten bestemmer selv tempo/progresjon i emnet. Et ukentlig frivillig nettmøte vil bli planlagt for å passe de fleste timeplanene for klassedeltakere. Alle læringsaktiviteter bygger på hverandre slik at studenten har ferdigheter til å kombinere hele semesterets læring til et GIS-kartleggingsprosjekt. Emnet undervises på engelsk; eksamen og prosjekt kan imidlertid gjennomføres på norsk.

Åpent for

Enkeltemner TN - bachelornivå

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto