Terrorismeforebygging og sikring (E-MRS630)

Hovedmålet med emnet er å forstå og forebygge terrorisme og andre tilsiktede uønskede handlinger. Undervisningen legger vekt på å gi studentene en forståelse av radikalisering, ekstremisme og terrorisme som fenomen, herunder årsaker, forebyggingstiltak og sikringstiltak. Du vil bli kjent med ulike strategier for forebygging og bekjempelse av terrorisme og andre tilsiktede uønskede handlinger, som for eksempel ulike risikostyringsverktøy og regelverk. Kurset gir også innsikt i forhold som påvirker opplevelse av risiko og behovet for beskyttelse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MRS630

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Målet med emnet er å gi studentene innsyn i forskningsfeltet og de nyeste teoriene om radikalisering, ekstremisme og terrorisme, inkludert historiske trender, dagens trusselbilde og fremtidige utfordringer. Studentene skal ha forstått grunnleggende kjennetegn ved tilsiktede uønskede angrep, og ha fått kjennskap til trender i terrorisme, kriminalitet og andre tilsiktede uønskede angrep. Videre skal studentene kjenne til ulike strategier for forebyggelse og bekjempelse av tilsiktede uønskede angrep, i tillegg til å forstå fordeler og ulemper ved ulike typer reguleringsregimer, risikostyringsvirkemidler og sikkerhetstiltak. Studentene skal også ha fått en oversikt over organisering og ansvar i det norske samfunnet i forhold til radikalisering, ekstremisme og terrorisme og betydningen av samordning. Studentene skal også ha fått innsikt i det trusselbildet som påvirker arbeidet med sikring.

Læringsutbytte

Hovedmålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å forstå risiko og sikkerhet i forhold til terrorisme og andre tilsiktede uønskede handlinger. Emnet vil legge vekt på å gi studentene en forståelse av radikalisering, ekstremisme og terrorisme som fenomen, herunder årsaker, forebyggingsstrategier og sikringstiltak. Studentene skal bli kjent med ulike strategier for forebygging og bekjempelse av tilsiktede uønskede handlinger herunder ulike risikostyringsverktøy og regelverk. Emnet skal også gi innsikt det trusselbildet som ligger til grunn for forebygging, og forhold som påvirker opplevelse av risiko og behov for beskyttelse, i tillegg til å gi innsikt i dilemmaer i forhold til sikringstiltak og andre forebyggingsstrategier.

Hensikten er å forstå terrorisme og sikring i et bredere perspektiv, og skape kompetanse som gjør studentene i best mulig i stand til å gjøre vurderinger om risikoforhold i egen organisasjon

Kunnskaper om:

Ved fullført kurs skal studentene ha ervervet

  • en grunnleggende forståelse av begrepene risiko og risikostyring i forhold til terrorisme og andre tilsiktede uønskede handlinger.
  • forstå grunnleggende kjennetegn ved tilsiktede uønskede angrep, og ha fått kjennskap til trender i radikalisering, ekstremisme og terrorisme og andre tilsiktede uønskede angrep.
  • kjenne til ulike strategier for forebyggelse og bekjempelse av radikalisering, ekstremisme og terrorisme
  • ha fått en oversikt over organisering og ansvar i det norske samfunnet i forhold til tilsiktede uønskede handlinger og betydningen av samordning.
  • ha fått innsikt i det trusselbildet som påvirker arbeidet med sikring.

Ferdigheter

Hensikten med kurset er å gi studentene en innføring i sentrale begreper innen sikringsfaget, sikringsrisikoanalysemetodikk og trusselforståelse, Etter endt kurs skal studentene:

  • Kjenne til dagens trusselbilde i forhold til ulike typer tilsiktede uønskede handlinger, og være i stand til å skaffe denne typen informasjon som skal ligge til grunn for sikkerhetsarbeidet.
  • Ha kunnskap om ulike strategier for forebyggelse av radikalisering, ekstremisme og terrorisme, og være i stand til kritisk å kunne drøfte ulike former for forebyggingsstrategier.
  • Kunne gjøre rede for kjennetegn ved tilsiktede uønskede angrep og hva som skiller denne typen trusler i fra ordinære kriser og ulykker.
  • Forstå grunnleggende forskjeller ved ulike typer reguleringsregimer innen sikringsfagfeltet, og hva disse ulike tilnærmingene til risikostyring betyr for det praktiske sikringsarbeidet. Studentene skal videre ha innsyn i den risikoanalysemetodikk som er anbefalt av norske myndigheter i forhold til sikring og evne å se fordeler og ulemper ved bruk av denne metodikken.
  • Være i stand til å kunne drøfte problemområder i forhold til sikkerhetstiltak slik som økonomi og innskrenkning av demokratiske friheter, og utfordringer ved å identifisere den risikoreduserende virkingen av slike tiltak.

Generell kompetanse

  • forstå risiko og sikkerhet i forhold til terrorisme og andre tilsiktede uønskede handlinger
  • forståelse av terrorisme og kriminelle angrep som fenomen, herunder årsaker, former og sikringstiltak
  • ulike strategier for forebygging og bekjempelse av radikalisering, ekstremisme og terrorisme
  • innsikt i forhold som påvirker opplevelse av risiko og behov for beskyttelse
  • innsikt i dilemmaer knyttet til forebygging av radikalisering, ekstremisme og terrorisme

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Oppgaven er en individuell skriftlig innlevering.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Sissel Haugdal Jore

Arbeidsformer

Forelesningene består av tre samlinger. Samlingene består av forelesinger, gruppearbeid og diskusjoner. Det vil bli både individuelt arbeid og arbeid i grupper hvor studentene kan lære av hverandres erfaringer og tilegnet fagstoff. Det vil bli lagt vekt på å bruke case som er relevante for studentenes arbeidssituasjon og utfordringer. I forbindelse med case-arbeid og gruppediskusjoner vil studentene få trening i muntlig formidling.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Terrorismeforebygging og sikring (E-MRS150_1) 10

Åpent for

Erfaringsbasert master innen risikostyring og sikkerhetsledelse

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto