Samskaping og fasilitering (E-MTN104)

Samskaping og fasilitering inngår i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller,metoder og praksis knyttet til samskaping for tjenesteinnovasjon og fasilitering av prosesser, med ulike formål, fra å få innsikt og idéer til å navigere et team eller en gruppe frem mot en fellesbeslutning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MTN104

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Samskaping og fasilitering inngår i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til samskaping for tjenesteinnovasjon og fasilitering av prosesser, med ulike formål, fra å få innsikt og idéer til å navigere et team eller en gruppe frem mot en fellesbeslutning. Det gis innføring i møteteknikk og ledelse, både for fysiske og nettbaserte møter, og hvordan en kan bygge en samskapende kultur i en organisasjon. Det vil gi en inngående kunnskap om samskaping og fasilitering, og baserer seg på verktøy og metoder fra tjenestedesign. Som med alle emner som inngår i Master i transformasjon og nyskaping, bygger Samskaping og fasilitering, på designprosessen oppdag - definer - utvikle - lever (double diamond), og en inkluderende forståelse av ledelse som tilretteleggingen av- og levering på formål, justering, og forpliktelse (PAC ontologien). Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig, og frivillig sektor, som ønsker å bidra til transformasjon og nyskaping gjennom et kompetanseløft innen samskaping og fasilitering.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy og sentrale begreper knyttet til samskaping og fasilitering.
  • kunne anvende kunnskap om samskaping og fasilitering, og hvordan slike aktiviteter bidrar til å gi bedre løsninger i en tid med nye forretningsmodeller og behov for omstilling.
  • ha inngående kunnskap om ulike metoder og verktøy som underbygger samskaping, og fasilitering til støtte for det grønne skiftet, og hvordan en slik tilnærming kan forankres i organisasjoner.

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne lede samskaping til støtte for nytenking og innovasjonsprosesser, omfavne risiko og usikkerhet, og fungere som planlegger, utvikler, fasilitator, prosjektleder, og/eller bestiller av nye tjenesteløsninger.
  • kunne anvende strategier og teknikker for planlegging, gjennomføring, og etterarbeid knyttet til samskapende møter og workshops, både internt i organisasjonen, og med andre interessenter som for eksempel brukere og kunder, og ha en utviklet mellommenneskelig kompetanse til støtte for bærekraftig utvikling.
  • kunne bidra til å bygge en god kultur for samarbeid og samskaping i team, organisasjon, og samfunn, og analysere og forholde seg kritisk til samskaping og fasiliteringsprosesser, resultat og egen praksis i lys av teori på feltet, og forstå bedre når samskaping egner seg best (og når det ikke egner seg like godt).

Generell kompetanse

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne utøve ledelse, og anvende ulike fasiliteringsverktøy, og relevante designmetoder for å definere alternative problemer og løsninger.
  • kunne anvende en god forståelse av grunnleggende dimensjoner ved samskaping og fasiliteringsprosesser, slik at kunnskap og ferdigheter knyttet til nye problemstillinger, og tjenesteområder innen organisasjon og samfunn økes.
  • kunne kommunisere faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten,og kunne formidle samskapingsprosesser, fasilitering og egenrefleksjon muntlig og skriftlig, med et språk som er naturlig innenfor feltet og samfunnet.

Forkunnskapskrav

a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. - Opptak på bakgrunn av realkompetanse.

c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig innlevering i gruppe 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer

Eksamen må støttes av relevant teori og kritisk forståelse av denne. Eksamen/vurderingsstart, Samme semester som innleveringEksamensbesvarelse og arbeidskrav kan skrives på norsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonsoppgave, Obligatorisk oppmøte
Kandidaten må ha minimum 67% oppmøte (4 av 6 dager; en nødvendighet for samskaping), og ha levert en individuell kritisk refleksjon av læreferden (godkjent/ikke godkjent) for å kunne levere eksamen.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Kurset bygges på designprinsippene ‘oppdage, definere, utvikle og levere’. Det vil ikke være forelesningsbasert, men bygges på forelesningselementer, øvingsoppgaver basert på ulike case, gruppearbeid, medstudent veiledning, presentasjoner, selvstudier, og kollokviearbeid. Ulike teorier, modeller og metoder foreleses. Teorier og verktøy diskuteres, og brukes i workshops der kandidatene drar på egen erfaring. Skriving av refleksjonsnotater basert på både eget utviklingsarbeid og relevant teori på feltet. Det kan også være gjesteforelesere fra privat, offentlig, og frivillig sektor, som deler av sine erfaringer rundt problemdefinisjon og -løsning.

Åpent for

Master i transformasjon og nyskaping

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto