Masteroppgave (E-MTNMAS)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MTNMAS

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Masteroppgaven er et obligatorisk emne i Master i transformasjon og nyskaping, og skal være et uttrykk for kandidatens evne til å kombinere relevant arbeidserfaring med designdrevet faglig innsikt i en reell problemstilling relatert til ledelse, transformasjon og nyskaping. Emnet innebærer en fordypning i et tema med basis i praktisk problemstilling. Kandidater velger selv hvilke transformasjon- eller nyskapingsprosesser de ønsker å fordype seg i. Oppgaven kan være teoretisk eller av mer praktisk natur. Det forventes at det anvendes en vitenskapelig tilnærming som viser forståelse, refleksjon og modning. Som med alle emner som inngår i Master i transformasjon og nyskaping bygger masteroppgaven på designprosessen oppdag - definer - utvikle - lever (double diamond), og en inkluderende forståelse av ledelse som tilretteleggingen av og levering på formål, justering, og forpliktelse (DAC ontologien). Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig, og frivillig sektor, som ønsker å bidra til den transformasjon, og nyskaping som kreves for å levere på det grønne skiftet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • ha avansert forskningsbasert og designdrevet kunnskap innen fagområdene ledelse, transformasjon og nyskaping, og spesialisert innsikt i et avgrenset område.
  • ha inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige og faglige teorier, og metoder relevant til avgrenset område for spesialisering.
  • kunne analysere og formulere en avgrenset problemstilling og sette denne inn i et større perspektiv.

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne analysere relevante eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor avgrenset problemstilling, arbeide med praktisk og teoretisk problemdefinisjon og -løsning, og ha en utviklet kompetanse for systemtenkning, samt mellommenneskelige, strategiske, foregripende og normative kompetanser til støtte for bærekraftig utvikling.
  • kunne bruke relevante metoder for forskning, og faglig og/eller kreativt utviklingsarbeid, samt omfavne alternative fremtider, risiko og usikkerhet.
  • kunne planlegge og gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning, og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne formidle omfattende arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer.
  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og allmennheten.
  • kunne bidra til transformasjon og/eller nyskaping i etablerte og nye organisasjoner, og i samfunnet generelt.

Forkunnskapskrav

Bestått obligatoriske emner på 20 studiepoeng, og valgemner på 40 studiepoeng (totalt 60 studiepoeng).

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Masteroppgave og muntlig eksamen 1/1 Bokstavkarakterer

Se Håndbok for gjennomføring av masteroppgave.Den muntlige eksaminasjonen består av en prosjektpresentasjon og påfølgende drøfting av prosjektet med sensorene. Den muntlige eksamen kan justere den samlede vurderingen av masteroppgaven med én karakter. Kandidaten vil bli opplyst om utgangskarakteren før muntlig eksamen.Kandidaten må ha levert og fått godkjent prosjektbeskrivelse innen gitt frist for å kunne levere eksamen.Vurderingsstart: Samme semester som innlevering.Eksamensbesvarelse og arbeidskrav kan skrives på norsk eller engelsk.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Trude Furunes

Arbeidsformer

Seminar og selvstendig prosjekt under veiledning. Det gjennomføres metode seminar. Undervisningen er vanligvis kl. 08.30 - 15.30 på datoer oppgitt ved start av semester. Masteroppgaven er et selvstendig prosjektarbeid under veiledning. Oppgaven kan helt eller delvis utføres ved en organisasjon, etter avtale med veileder.

Åpent for

Master i transformasjon og nyskaping

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto