Internasjonal praksis i humanistiske fag (IPRA30)

Emnet tilbyr studentene internasjonalt praksisopphold i en offentlig eller privat virksomhet utenfor utdanningssektoren med tilknytning til disiplinfagene ved IKS. Praksisoppholdet skal bidra til at studentene blir bevisstgjort studienes faglige relevans for arbeidslivet. Gjennom observasjon, samhandling, veiledning og praktisk utøvelse skal studentene få mulighet til å bli bevisst på hvilke yrkesroller humanistiske disiplinfag kan gi, og hvilke yrkesmuligheter som finnes. Emnet er opptaksbegrenset og tilbys som et valgemne 5. semester i bachelorprogrammet ved IKS.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

IPRA30

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet tilbyr studentene internasjonalt praksisopphold i en offentlig eller privat virksomhet utenfor utdanningssektoren med tilknytning til disiplinfagene ved IKS. Praksisoppholdet skal bidra til at studentene blir bevisstgjort studienes faglige relevans for arbeidslivet. Gjennom observasjon, samhandling, veiledning og praktisk utøvelse skal studentene få mulighet til å bli bevisst på hvilke yrkesroller humanistiske disiplinfag kan gi, og hvilke yrkesmuligheter som finnes. Emnet er opptaksbegrenset og tilbys som et valgemne 5. semester i bachelorprogrammet ved IKS.

Studentene skal ha praksis i internasjonale virksomheter som universitetet godkjenner, og hvor de kan erfare hvordan humanistiske fag kommer til nytte i en ordinær arbeidssituasjon. Praksisperioden er i august til desember, og studenten tar del i regulære arbeidsoppgaver i den virksomheten de er utplassert i.

Studentene vil bli informert om hvor de får tilbud om praksisplass i god tid før semesterstart

I praksisperioden vil studentene få veiledning både fra virksomheten og fra Institutt for kultur- og språkvitenskap. Studentene skal i løpet av praksissemesteret arbeide frem en praksisrapport og skal levere utkast til praksisrapport i tråd med frister offentliggjort ved semesterstart

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studentene skal ha kunnskap om

  • hvordan sentrale humanistiske tema kan anvendes i internasjonalt arbeidsliv.
  • hvordan en søker arbeid,
  • hvordan en starter i ny virksomhet
  • gjennomføring av relevante oppgaver i virksomheten.

Ferdigheter:

Studentene skal kunne:

  • Bruke fagkunnskap som studiet gir inn i en reell internasjonal arbeidssituasjon
  • Kombinere teori og erfaringsbasert læring og reflektere over forholdet mellom teori og praksis
  • Danne et bilde av hvordan virksomheter organiserer arbeidet og relatere faglige spørsmål til reelle og aktuelle situasjoner i arbeidslivet
  • Reflektere mer bevisst over egen kompetanse og drøfte bruk av faglig kompetanse i praksis
  • Kritisk vurdere eget praksisopphold

Generell kompetanse

  • Erfare reelle søknads- og ansettelsesprosesser i internasjonalt arbeidsliv
  • Kunne planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon
  • Kunne oppsummere og formidle erfaringer skriftlig

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksisrapport og muntlig presentasjon 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

90% nærværsplikt i arbeidspraksis, Innlevering av utkast til praksisrapport
  1. 90 % nærværsplikt i arbeidspraksis (etter særskilt avtale inngått mellom student, Institutt for kultur- og språkvitenskap og praksisvirksomhet), seminar og veiledning. Arbeidspraksisen skal tilsvare 70 % stilling fordelt over 12 uker
  2. Innlevering av utkast til praksisrapport i tråd med oppsatte frister

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Brita Strand Rangnes

Studiekoordinator:

Margrethe Melin

Arbeidsformer

Arbeidspraksis i virksomhet (313 timer over 12 uker, tilsvarende 70 % av ordinær arbeidsuke), veiledningsmøte (fysisk eller digitalt med faglærer(e)), innlevering av utkast til praksisrapport

Åpent for

Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Historie - bachelorstudium Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto