Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid (MSO114)

Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter som er relevante for sosialfaglig arbeid og forskning. Relevante teorier blir gjennomgått og satt inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst. Særlig legges det vekt på teoretiske perspektiver på makt som fenomen og sammenhenger mellom makt, avmakt og myndiggjøring. Også sammenhenger mellom praksisfelt, profesjon og forskning tematiseres. Emnet skal bidra til å styrke studentenes evne til refleksjon i sosialfaglig praksis og forskning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MSO114

Versjon

2

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sosialfag har som mål å utfordre og bekjempe sosial urettferdighet, og samtidig hjelpe mennesker som er i en utsatt samfunnsmessig posisjon. Emnet starter med en innføring i kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, med vekt på teoretisk, praktisk og faktuell kunnskap. Emnet kommer også inn på sosialpedagogiske tematikker. Det legges stor vekt på utvalgte relevante teoretiske perspektiver. Etiske utfordringer blir belyst. Studentenes erfaringer fra praksisfeltet brukes aktivt i undervisningen som grunnlag for refleksjon rundt sammenhenger mellom teori og praksis.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal ha inngående kunnskap om:

  • Sosialt arbeids historie, mandat og kunnskapskilder
  • Teorier, praksis og etikk innenfor sosialt arbeid
  • Sentrale begreper innenfor sosialpedagogikk
  • Ulike former for makt og avmakt
  • Nyere forskning om sosialfaglige problemstillinger

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Formulere faglige problemstillinger med relevans for sosialfaglig praksis og forskning
  • Analysere og diskutere faglige problemstillinger sammenkoblet med relevant teori, praksis og forskning
  • Reflektere kritisk over ulike former for makt og avmakt
  • Reflektere kritisk over egen bruk av kunnskap

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • Vise innsikt i sentrale yrkesetiske problemstillinger
  • Planlegge og gjennomføre arbeidspresentasjoner som deltaker i en gruppe.
  • Fremstille skriftlige arbeider i henhold til akademiske formkrav

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappe 1/1 Bokstavkarakterer

Mappeeksamen består av 3 skriftlige oppgaver. Mappen leveres digitalt ved emnets slutt.Mappen skal ha et omfang på 4 500 ord (+/- 10 %) ekskl. innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Nærmere informasjon om oppgavetekst, formelle kriterier og innleveringstidspunkt blir annonsert på Canvas.Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny eksamen (konte) levere en bearbeidet versjon av mappen. Studenter som ikke har bestått eksamen senest ved ny og utsatt eksamen, må ta eksamen i emnet med etterfølgende kull og følge det undervisnings- og eksamensopplegget som gjelder for dette kullet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Presentasjon, Nærværskrav

Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om de obligatoriske aktivitetene blir annonsert på Canvas.

Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Nærværskrav: Det er krav om 75 % nærværsplikt ved emnets innføringsforelesning og mappeseminarer.

Muntlig presentasjon: Studenten gir en muntlig presentasjon av sitt pågående arbeid med eksamensmappen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Kristina Johansen

Arbeidsformer

Emnet blir tilbudt som ordinært kurs med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og deltakerpresentasjoner.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto