Feilmelding

Deprecated function: Creation of dynamic property Drupal\publication_date\PublishedAtOrNowComputed::$value is deprecated in Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (line 102 of core/lib/Drupal/Core/TypedData/TypedData.php).
Drupal\Core\TypedData\TypedData->setValue() (Line: 90)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\Map->setValue() (Line: 125)
Drupal\Core\Field\FieldItemBase->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 100)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItem() (Line: 41)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->createItem() (Line: 72)
Drupal\Core\TypedData\Plugin\DataType\ItemList->setValue() (Line: 107)
Drupal\Core\Field\FieldItemList->setValue() (Line: 216)
Drupal\Core\TypedData\TypedDataManager->getPropertyInstance() (Line: 92)
Drupal\Core\Field\FieldTypePluginManager->createFieldItemList() (Line: 633)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->getTranslatedField() (Line: 1088)
Drupal\Core\Entity\ContentEntityBase->__get() (Line: 53)
publication_date_tokens()
call_user_func_array() (Line: 416)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->Drupal\Core\Extension\{closure}() (Line: 395)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 415)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAll() (Line: 364)
Drupal\Core\Utility\Token->generate() (Line: 241)
Drupal\Core\Utility\Token->doReplace() (Line: 191)
Drupal\Core\Utility\Token->replace() (Line: 66)
Drupal\metatag\MetatagToken->replace() (Line: 768)
Drupal\metatag\MetatagManager->processTagValue() (Line: 614)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateRawElements() (Line: 550)
Drupal\metatag\MetatagManager->generateElements() (Line: 524)
metatag_get_tags_from_route() (Line: 278)
_metatag_remove_duplicate_entity_tags() (Line: 220)
metatag_entity_view_alter() (Line: 552)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->alter() (Line: 305)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 113)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 875)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 432)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 238)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 231)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->prepare() (Line: 128)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse() (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray()
call_user_func() (Line: 111)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 186)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw() (Line: 76)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle() (Line: 54)
Drupal\simple_oauth\HttpMiddleware\BasicAuthSwap->handle() (Line: 53)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle() (Line: 28)
Drupal\Core\StackMiddleware\ContentLength->handle() (Line: 201)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch() (Line: 138)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup() (Line: 87)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle() (Line: 36)
Drupal\Core\StackMiddleware\AjaxPageState->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\StackedHttpKernel->handle() (Line: 741)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle() (Line: 19)

Avsluttede forsknings- og utviklingsprosjekter

Her finner du en alfabetisk oversikt over avsluttede prosjekter med lenker til prosjektsidene. Klikk på "les mer" for å få opp lenke til det enkelte prosjektets nettsider.

Publisert Sist oppdatert
Barnehage

Agderprosjektet - en god start for alle

Agderprosjektet er et forsknings- og utviklingsprosjekt som sikter mot å frembringe ny kunnskap om hva som er viktig innhold for femåringene i barnehagen.

To blide jenter leker i et huskestativ
Målet er å utvikle og teste ut et førskoleopplegg hvor hensikten er å bidra til at barn har likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart. Foto: Getty Images.

Gå til Agderprosjektets nettsider

Klasseleiing

CIESL-prosjektet tar klasseleiing frå teori til praksis

CIESL-prosjektet ville utvikle kunnskap om korleis lærarar vidareutviklar interaksjonen med elevane i klasserommet gjennom deltaking i ein intervensjon som fokuserer på klasseleiing.

Elever rekker opp handa i et klasserom. Læreren skriver på tavla.
Ei sentral målsetting i prosjektet er å utvikle meir kunnskap om korleis lærarar omset forskingsbasert kunnskap til praktisk handling i klasserommet. Foto: iStock.

Gå til CIESLs nettsider

Barnehage

Lekbasert læring

Prosjektet Lekbasert læring (tidligere RogaBarn) undersøkte om et førskoleopplegg for femåringer i barnehagen kan bidra til at barna får et likere og bedre læringsgrunnlag ved skolestart.

To barn leker i skogen.
Playfull learning-tradisjonen fremhever at barn lærer best gjennom veksling mellom fri lek og veiledet lek. Foto: Mari Løvås.

Gå til Lekbasert lærings nettsider

Videregående opplæring

MOVE-P – motivasjon og mestring i videregående skole

Hvordan kan skolefaglig motivasjon stimuleres gjennom å fremme et mestringsorientert læringsmiljø?

MOVE-P er et prosjekt som retter seg mot lærere og elever i videregående skole. Illustrasjon: Berit Sømme.

Gå til MOVE-Ps nettsider

Ungdomsskole

ROBUST – trivsel og motivasjon i ungdomsskolen

ROBUST er et undervisningsopplegg hvor målet er å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen gjennom å fremme sosial og emosjonell kompetanse.

Gutter i ungdomsskolealder som holder rundt hverandre. Foto: Marie von Krogh
Tiltak kan ha betydelig positive effekter for barn og unges evne til å takle utfordringer i skolen, deres læringsresultater og psykiske helse. Foto: Marie von Krogh.

Gå videre til ROBUSTs nettsider

Videregående opplæring

Se videre – motivasjon og fullføring i vgs

Hvordan påvirker elevenes opplevelse av læringsmiljøet deres motivasjon, psykiske helse og evne til å fullføre videregående opplæring? Er det noen psykososiale faktorer som kan identifiseres som særlig viktige? Det prøver vi å finne ut at i forskningsprosjektet Se videre.

Blid ungdom ser rett i kamera.
Se videre undersøker også noen individvariabler som etnisitet, støtte hjemmefra, foreldres utdanningsnivå, akademisk selvoppfatning og tidligere skoleprestasjoner, som tidligere forskning har vist at har betydning. Foto: iStock.

Gå til Se videres prosjektsider

CLASS

VITE – Videobased Improvement for TEachers

Prosjektets hovedmål er å utvikle og pilotere et tiltak for profesjonell utvikling for lærere.

Ungdom og lærer i et klasserom
VITE har fokus på de positive lærer-elev-interaksjonene. Foto: GettyImages

Gå til VITEs prosjektsider