Emne
Barnehagebasert praksislærerutdanning (VBU100)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Semesters
Fakta
Emnekode
VBU100
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Emnet skal bidra til barnehagebasert kompetanseutvikling hvor veiledning i praksis for studenter og nyutdannede barnehagelærere blir en del av barnehagens faglige utviklingsarbeid. Deltakerne skal utvikle profesjonsidentitet som praksislærere for barnehagelærerstudenter som deltakere i et forsknings- og utviklingsorientert profesjonsfelleskap ved egen barnehage. Profesjonsveiledning for nyutdannede barnehagelærere blir også tematisert. Emnet tilsvarer 1. del i PVE100, og studentene kan søke om å få dette godskrevet, og om opptak til vårsemesteret på samme studie.
Emnet er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring med intensjoner om et lærende felleskap som involverer alle parter slik det kommer til uttrykk i avtale om Universitetsbarnehagesamarbeidet: «Ved å prøve ut nye former for samarbeid knyttet til både praksisopplæring og utvikling av felles prosjekter, skal vi sammen være «lærende» og videreutvikle både praksis, forskningssamarbeid og barnehagelærerutdanning».
Fullført og bestått eksamen i studieemnet kvalifiserer for veiledningsoppgaver som praksislærer i barnehagelærerutdanningene.
Emnet er ryddet i tre hovedtema:
1) Veiledning, kommunikasjon og samspill, 2) Barnelærerarbeidet, kunnskap om barn og barnesyn 3) Det profesjonelle fellesskapet, læring utvikling og samhandling.
De tre temaene er overlappende, og må sees i lys av hverandre. FoU-arbeid vil være integrert i alle tre. Temaene representerer en bred kunnskapsbase som et grunnlag for både å innvie studentene i yrkeslivets kompleksitet og kvalifisere dem til fremtidig profesjonell yrkesutøvelse.
Innholdskomponentene vil bli behandlet dels hver for seg, men også i sammenheng. De ulike innholdskomponentene synliggjøres i litteraturlisten. Arbeidet med det teoretiske fagstoffet og praktisering av ulike læringsformer vil ta utgangpunkt i situasjoner fra praksisfeltet/egen barnehage.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskaper om universitetsbarnehageprosjektet og sentrale styringsdokumenter knyttet til praksisopplæring
- har kunnskaper om kommunikasjon, samspill og profesjonsetikk
- har kunnskaper om ulike tilnærminger til veiledning
- har kunnskaper om undervisning og læring generelt og om barnehagelærerstudenters læring og utvikling spesielt
- har kunnskaper om ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid
- har kunnskaper om læreres kontinuerlige profesjonsutvikling og etablering og utvikling av profesjonelle læringsfelleskap
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og utvikle barnehagebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer
- kan i samarbeid med studentene planlegge, gjennomføre og vurdere ulike oppgaver og didaktiske planer
- kan designe ulike læringsmøter for og med studenter
- kan dokumentere og vurdere studenters utvikling og læring individuelt og i gruppe
- kan selvstendig og i samarbeid med kolleger kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til FoU- arbeid
- kan vurdere og kommentere egen utvikling som praksislærer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere og vurdere praksisopplæring i lys av profesjonsetiske perspektiver og sentrale styringsdokumenter
- kan være en aktiv deltaker og kompetent bidragsyter i FoU-samarbeid mellom universitet og barnehage
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
FOU-oppgave, gruppebasert | 6/10 | 1 Semestre | Bestått/ Ikke bestått | Alle | Inspera assessment | 11.11.2022 | — |
Muntlig presentasjon av FOU-arbeid, gruppebasert | 4/10 | 1 Timer | Bestått/ Ikke bestått | Ingen hjelpemidler tillatt | — | 17.11.2022 | — |
FoU-oppgaven (omfang ca 5000 ord) knyttes til barnehagens egne FoU prosjekter innen praksisopplæring og profesjonsutvikling. Den skal være godkjent før muntlig presentasjon.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter som må være gjennomført for å få godkjent studiet.
- 80 % deltakelse på samlinger
- Individuell refleksjonstekst knyttet til en fellessamling
- Individuell skriftlig respons på andre deltakeres refleksjonstekst
- I gruppe: skriftlig plan for Fou-arbeid i tilknytning til praksisopplæring
- I gruppe: muntlig presentasjon av Fou-arbeid knyttet til praksisopplæring
For barnehage gjelder også
- Planlegge (koreografere) og gjennomføre et læringsmøte for studenter i praksis. Sammen med faglærere på uis.
Alle obligatoriske aktiviteter skal være innfridd for å få godkjent studiet.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Madli DagestadEmneansvarlig:
Inger Benny Espedal TunglandArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100_1) , Barnehagebasert praksislærerutdanning (VBU100_1) | 15 |