Andrespråkspedagogikk 1.-10. trinn

Andrespråkspedagogikk er en samlingsbasert videreutdanning på deltid rettet mot lærere i grunnskolen (1-10), som ønsker å styrke sin kompetanse i flerspråklighet og andrespråkslæring. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Neste oppstart

Høsten 2025

Opptakskrav

Godkjent lærerutdanning. Studentene må være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn.

Studiested

Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger

Studiepoeng

30 (bachelornivå)

Undervisningsform

Deltid. Samlingsbasert på dagtid.

Opptak

Søknadsperioden starter 1. februar 2025. Søkere som har fått innvilget vikar- og stipendordninger fra Udir vil bli prioritert i hovedopptaket.

Hvordan søke videreutdanning?

Gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet (KFK), kan du som jobber i skolen og tar videreutdanning også søke økonomisk støtte.

Nytt for studieåret 2025/2026 er at du må sende to søknader:

- Én søknad til Nasjonalt lesesenter på emnet du ønsker å studere – søknadsperiode 1. februar til 15. april
- Én søknad til Utdanningsdirektoratet om vikar- og stipendordning – søknadsperiode 1. februar til 1. mars

Lenke til søknadsportalen for å søke på emnet finner du på denne nettsiden fra og med 1. februar.

Det er også mulig å ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter uten å ha søkt vikar- og stipendordning.

Dette studiet tar sikte på å styrke lærere i grunnskolen sin kompetanse i hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap.

Hege Rangnes , førsteamanuensis
lærer i klasserommet
Dette studiet anbefales for deg som ønsker å styrke kompetansen din i flerspråklighet og andrespråkslæring.

Studiet har som mål å gi lærere i grunnskolen kunnskap om hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring på andrespråket for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap. Studiet gjennomføres på deltid over ett år med 15 studiepoeng per semester. I hvert semester er det to samlinger à tre dager. 

Utvikler kompetanse

I studiet vektlegges ulike arbeidsmetoder som forelesninger, arbeid med casestudier, dialoger, veiledning og utprøving av teorier og prinsipper i egen undervisning hvor en begrunner didaktiske valg med utgangspunkt i teori/forskning. Aktiv deltakelse på universitetets læringsplattform (Canvas) vil være en viktig del av studiet, for eksempel gjennom å gi respons på medstudenters fagtekster. Det vil også være fokus på arbeid med å utvikle eget fagspråk, både muntlig og skriftlig.

Opptakskrav

Studentene må ha godkjent lærerutdanning og være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn. Studenter med utenlandsk lærerutdanning må dokumentere norskkunnskaper med godkjent test i norsk, Bergenstest eller tilsvarende.

Samlinger 2024/25
Våren 2025:

7.-9. januar 11.-13. mars

Samlinger 2025/26
Høsten 2025:

2.-4. september 28.-30. oktober

Våren 2026:

6.-8. januar 10.-12. mars

Lurer du på noe?

Kontakt oss gjerne på student.lesesenteret@uis.no!

Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer