Vil du skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge? Ønsker du å utforske, fremføre og bruke teater i ulike sammenhenger og kontekster? Da er dette ettårige programmet det perfekte stedet å starte!
1 år / 2 semestre
60
15
Engelsk og norsk
Generell studiekompetanse. Spørsmål om opptak kan sendes opptak@uis.no
2024: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass
15. april via Samordna opptak
Om studiet
Studiet i teater og drama gir deg verktøyene du trenger for å anvende teater som kunst- og læringsform i skolen, kulturskolen og videregående opplæring. Programmet er åpent for både nasjonale og internasjonale studenter og er bygget opp rundt tre hovedområder:
- Skuespill og teaterproduksjon
- Drama- og teaterpedagogikk
- Anvendt teater
Du kan fullføre programmet som et helt årsstudium eller som to halvårsenheter.
Teater som kunstform og læringsverktøy: Studiet gir deg både teoretiske og praktiske muligheter til å utøve drama- og teaterfaget blant barn og unge. Du vil lære om skuespillerfag og teaterproduksjon, samt hvordan disse brukes i en flerkulturell kontekst innen teater- og dramapedagogikk.
Varierte undervisningsformer: Studiet utfordrer deg til å utforske din egen kunstneriske stemme og utvikle ferdigheter i å bruke teater og drama som læringsverktøy. Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, kunstneriske prosjekter og praktisk arbeid, der du får brukt dine kunstneriske evner i trygge og kreative læringsarenaer. Du vil jobbe praktisk med forestillinger, delta på studieturer til teaterfestivaler og gjennomføre praksis i grunnskole, barne- og ungdomsteater eller andre kulturinstitusjoner.
Internasjonalt: Undervisningen foregår på norsk og engelsk, skriftlige innleveringer er valgfritt norsk eller engelsk.
Samarbeid gir praktisk erfaring: Gjennom samarbeid med utdannings- og kulturinstitusjoner som Rogaland teater, Tou Scene, Rogaland kunstsenter, Follies barne- og ungdomsteater og Sølvberget kulturhus får du verdifull praktisk erfaring. Du vil også kunne delta på studieturer til teaterfestivaler, teatre og kunstprosjekter.
Teoretisk innsikt og skapende prosesser: Studiet har hovedfokus på utforskende og skapende arbeid gjennom kunstneriske prosjekter, men krever også refleksjon og innsikt i grunnleggende teater- og dramafaglige teorier. All undervisning skjer i tett samarbeid med studentgruppen for å fremme et kreativt og inkluderende fellesskap.
Gjennom studiet får du erfaring med planlegging og gjennomføring av drama- og teaterundervisning i ulike fag og tverrfaglige prosjekter. Dette bidrar til å utvikle elevers interkulturelle kompetanse, engasjement, skaperglede og selvstendighet.
Liknende studier
- Kunst og håndverk - årsstudium
- Lektorutdanning trinn 8.–13. - master
- Grunnskolelærer 1.–7. trinn - master
- Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Student i Stavanger
Studentliv: Få oversikt over bolig, linjeforeninger, treningstilbud og alt annet
Årsstudium i teater og dramapå UiS var et fantastisk år både faglig, sosialt og personlig. Jeg fikk et innblikk i et bredt spekter av utrykksformer innenfor drama og teater, som ga meg viktig erfaring for veien videre. Nysgjerrigheten og mestringsfølelsen jeg satt igjen med etter dette året var avgjørende for veien videre i teaterverdenen.
Endre Sannes Hadland har jobbet med frie teatergrupper og prosjekter i Oslo, Stavanger og Danmark og er i dag Kilden teaters faste dramaturg.
Hva kan du bli?
Årsstudiet i teater- og dramakommunikasjon kvalifiserer ikke alene til bestemte yrker, men sammen med annen utdanning eller yrkeserfaring er studiet nyttig i mange forskjellige type jobber. Du kan jobbe med å tilrettelegge og lede drama eller teaterarbeid i skole, kulturskole, interkulturelt arbeid og innen andre fritidstilbud.
Å ta et årsstudium er et godt alternativ for deg som ikke planlegger å ta en hel bachelorgrad, eller du ønsker å komplettere en uavsluttet utdanning eller vil ta videreutdanning for å få formelle kvalifikasjoner på et bestemt område. Teater- og dramakommunikasjon årsstudium kan bygges inn i grunnskolelærer- eller lektorutdanning. Kombinerer du studiet med lærerutdanning kan du jobbe med drama- og teaterfag i grunnskole, videregående og kulturskole.
Årsstudiet kan også inngå som 30 studiepoeng i videre studier mot en bachelorutdanning innen drama. Fortsetter du på videre studier innen teater og drama kan du bli skuespiller, sceneinstruktør og kulturarbeider.
Studiet i teater- og dramakommunikasjon gir deg bakgrunn som kan åpne dørene for en rekke kreative og spennende muligheter Eksempler på noe som kan være aktuelt:
- Delta i produksjoner og opptredener
- Arbeid på kulturinstitusjoner som kulturhus, museer eller andre organisasjoner som fokuserer på kulturelle arrangementer og forestillinger.
- Organisering av kulturelle arrangementer
- Arrangere workshops, teateropplæring, kreativt entreprenørskap
- Undervisning og utvikling av ressurser knyttet til drama- og teaterpedagogikk
- Kulturarbeid og samfunnsengasjement
Dette årsstudiet lærte meg utrolig mye. Jeg utviklet meg som pedagog, som kunstner og som medmenneske ‒ det er et år jeg aldri ville vært foruten! Gode forelesere som er tett på studentene, god variasjon mellom praktisk og teoretisk arbeid. Utrolig gøy å utvikle seg teaterfaglig samtidig som man også jobber pedagogisk og metodisk rettet. Vil anbefale studiet på det varmeste både til lærerstudenter og til de som vil utvikle sin teaterfaglige side og kompetanse.
Karoline Enoksen er i dag innholdsprodusent i VGTVs podkast-avdeling, dokumentarist og scenekunstner. Hun har lærerutdanning og en masterutdanning i drama- og teater med fordypning innenfor regi.
Studieplan og emner
Studieplan for studieåret med oppstarssemester
Oppstartssemester: 2025
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Learning outcomes
Knowledge:
- A candidate who has successfully completed the course will have knowledge of:
- Key movements and forms of expression in theatre, drama, theatre pedagogy, and applied theatre in the arts and cultural field, in schools, and in social life
- Various acting techniques, working methods, dramaturgy, and directing methodologies as a foundation for creative stage work
- Key trends in intercultural work within the arts and cultural sector, in schools, and in social life
- Theatre that includes children and young people in intercultural contexts
- The ability to function effectively across cultures, to think and act appropriately, and to communicate and collaborate with people from different cultural backgrounds—whether domestically or abroad
- Aesthetic learning processes through drama and theatre as a prerequisite for learning
- Key features in the development of theatre as an art form, various approaches within drama and theatre as art subjects in schools and applied theatre in different social contexts.
- Interdisciplinary work and methods in artistic practice
- Communication, collaboration, and innovation
- Relevant research methods in the field
- Technological tools and new media in creative work within theatre, drama, theatre pedagogy, and applied theatre.
Skills
- A candidate who has completed and passed the course will be able to:
- Master basic skills in acting techniques, directing, and dramaturgy, with particular emphasis on creating original theatre productions in various contexts
- Master fundamental knowledge of concept development, composition, and scenic design in directing work
- Master basic skills in different working methods in theatre, such as the method of active analysis and various devising processes
- Be able to describe, interpret, and evaluate artistic and creative work and apply this knowledge critically and constructively in feedback situations.
- Master basic skills in drama and theatre pedagogy and applied theatre
- Be able to critically reflect on ethical dilemmas that arise in applied theatre work
- develop a reflective and experience-based approach to theatre and drama, as well as theatre pedagogy
- Master basic skills in acting and theatre production, drama, and theatre pedagogy, and applied theatre in an intercultural context
- Facilitate deep learning and aesthetic learning processes through drama and theatre pedagogy in an intercultural context
- Plan, execute, and evaluate theatre productions, drama and theatre teaching plans, and applied theatre in interdisciplinary settings within the arts and culture, schools, and community life
- Master and actively use digital tools in theatre productions, drama and theatre pedagogy, and applied theatre, as well as in theoretical, practical, and artistic expression
- Be able to apply relevant research methods related to the research and development assignment
General competence - A candidate who has completed and passed the course:
- Should be able to plan, develop, and create theatre productions through collective artistic processes within the arts and cultural field
- Be able to apply theatre’s expressive forms in developing performances for, by, and with children, youth, and various communities.
- Be actively engaged with societal challenges and its diversity by creating art and culture that includes and engages children and young people.
- Should be able to plan, develop, and lead drama and theatre pedagogical work in an intercultural context within schools and educational institutions
- Should stimulate engagement, creativity, problem-solving and curiosity in students through the use of drama and theatre as an aesthetic learning process in schools
- Should be able to explore socially relevant issues and promote social development through applied theatre as a tool, with a focus on democracy and citizenship
- Have competence in an intercultural approach to work, being able to combine the cognitive, physical, and emotional/motivational aspects as crucial factors in understanding not only external behaviour but also the unwritten norms that shape different cultures.
- Have competence in development processes

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.
Foto: Pia Wall.
Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.