Teater og dramakommunikasjon – årsstudium

Vil du skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge? Ønsker du å utforske, fremføre og bruke teater i ulike sammenhenger og kontekster? Da er dette ettårige programmet det perfekte stedet å starte!

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Studiepoeng

60

Antall studieplasser

15

Undervisningsspråk

Engelsk og norsk

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Spørsmål om opptak kan sendes opptak@uis.no

Poenggrense

2024: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak

I årsstudiet blir du utfordret til å utforske din egen kunstneriske stemme. (Foto: Pia Wall)

Om studiet

Årsstudium i teater og dramapå UiS var et fantastisk år både faglig, sosialt og personlig. Jeg fikk et innblikk i et bredt spekter av utrykksformer innenfor drama og teater, som ga meg viktig erfaring for veien videre. Nysgjerrigheten og mestringsfølelsen jeg satt igjen med etter dette året var avgjørende for veien videre i teaterverdenen.

Endre Sannes Hadland, tidligere student

Hva kan du bli?

Dette årsstudiet lærte meg utrolig mye. Jeg utviklet meg som pedagog, som kunstner og som medmenneske ‒ det er et år jeg aldri ville vært foruten! Gode forelesere som er tett på studentene, god variasjon mellom praktisk og teoretisk arbeid. Utrolig gøy å utvikle seg teaterfaglig samtidig som man også jobber pedagogisk og metodisk rettet. Vil anbefale studiet på det varmeste både til lærerstudenter og til de som vil utvikle sin teaterfaglige side og kompetanse.
 

Karoline Enoksen, tidligere student ved teater- og dramakommunikasjon årsstudium.

Studieplan og emner

Studieplan for studieåret med oppstarssemester

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Learning outcomes

Knowledge:

  • A candidate who has successfully completed the course will have knowledge of:
  • Key movements and forms of expression in theatre, drama, theatre pedagogy, and applied theatre in the arts and cultural field, in schools, and in social life
  • Various acting techniques, working methods, dramaturgy, and directing methodologies as a foundation for creative stage work
  • Key trends in intercultural work within the arts and cultural sector, in schools, and in social life
  • Theatre that includes children and young people in intercultural contexts
  • The ability to function effectively across cultures, to think and act appropriately, and to communicate and collaborate with people from different cultural backgrounds—whether domestically or abroad
  • Aesthetic learning processes through drama and theatre as a prerequisite for learning
  • Key features in the development of theatre as an art form, various approaches within drama and theatre as art subjects in schools and applied theatre in different social contexts.
  • Interdisciplinary work and methods in artistic practice
  • Communication, collaboration, and innovation
  • Relevant research methods in the field
  • Technological tools and new media in creative work within theatre, drama, theatre pedagogy, and applied theatre.

Skills

  • A candidate who has completed and passed the course will be able to:
  • Master basic skills in acting techniques, directing, and dramaturgy, with particular emphasis on creating original theatre productions in various contexts
  • Master fundamental knowledge of concept development, composition, and scenic design in directing work
  • Master basic skills in different working methods in theatre, such as the method of active analysis and various devising processes
  • Be able to describe, interpret, and evaluate artistic and creative work and apply this knowledge critically and constructively in feedback situations.
  • Master basic skills in drama and theatre pedagogy and applied theatre
  • Be able to critically reflect on ethical dilemmas that arise in applied theatre work
  • develop a reflective and experience-based approach to theatre and drama, as well as theatre pedagogy
  • Master basic skills in acting and theatre production, drama, and theatre pedagogy, and applied theatre in an intercultural context
  • Facilitate deep learning and aesthetic learning processes through drama and theatre pedagogy in an intercultural context
  • Plan, execute, and evaluate theatre productions, drama and theatre teaching plans, and applied theatre in interdisciplinary settings within the arts and culture, schools, and community life
  • Master and actively use digital tools in theatre productions, drama and theatre pedagogy, and applied theatre, as well as in theoretical, practical, and artistic expression
  • Be able to apply relevant research methods related to the research and development assignment

    General competence
  • A candidate who has completed and passed the course:
  • Should be able to plan, develop, and create theatre productions through collective artistic processes within the arts and cultural field
  • Be able to apply theatre’s expressive forms in developing performances for, by, and with children, youth, and various communities.
  • Be actively engaged with societal challenges and its diversity by creating art and culture that includes and engages children and young people.
  • Should be able to plan, develop, and lead drama and theatre pedagogical work in an intercultural context within schools and educational institutions
  • Should stimulate engagement, creativity, problem-solving and curiosity in students through the use of drama and theatre as an aesthetic learning process in schools
  • Should be able to explore socially relevant issues and promote social development through applied theatre as a tool, with a focus on democracy and citizenship
  • Have competence in an intercultural approach to work, being able to combine the cognitive, physical, and emotional/motivational aspects as crucial factors in understanding not only external behaviour but also the unwritten norms that shape different cultures.
  • Have competence in development processes
dunkelt lys, mennesker på en scene

Foto: Pia Wall.

dunkelt lys, i forgrunnen ryggen av en gutt med caps, en overhead som lyser, i bakgrunnen et skyggebilde som dannes på veggen

Foto: Pia Wall.

ryggen av en gutt med caps og et kontrollbord med knapper, i bakgrunnen en scene

Foto: Pia Wall.

i oransje omgivelser og lys står en gruppe mennesker med hendene over hodet, skyggebilde av en tordensky på veggen de står mot

Foto: Pia Wall.

i oransje omgivelser og lys står en kvinne og holder en hånd opp mot en vegg, skyggebilde av frosk vises på veggen

Foto: Pia Wall.

fire mennesker sitter og lener seg mot hverandre, alle ser opp i samme retning

Foto: Pia Wall.

mot svart bakgrunn står en mann, en kvinne står litt lenger bak

Foto: Pia Wall.

Svart/hvitt-motiv av mann som sitter på et golv med den ene foten over den andre. Hviler hodet på knyttneve under haken.

Foto: Pia Wall.

en gruppe mennesker står i et rom med draperte vegger. Alle ser og peker i samme retning opp mot taket

Foto: Pia Wall.

kvinne ser i kamera og holder en mikrofon

Foto: Pia Wall.

Instruktør med ryggen til instruerer tre dramastudenter på en scene

Foto: Pia Wall.

Jente med kort lyst hår smiler og deltar i teaerforestilling

Foto: Pia Wall.

Dramastudentar ved universitetet i Stavanger i førestillinga

Foto: Pia Wall.

Dramastudentar ved UiS i førestillinga

Foto: Pia Wall.

Bilde av jente med flosshatt og klovnenese på en scene.

Foto: Pia Wall.

Gruppe med skuespillere på sitter på et sett.

Foto: Pia Wall.

En dame står med en arm i været og med en mikrofon i den andre hånden.

Foto: Pia Wall.

To dramastudenter står blant hengende cd-plater.

Foto: Pia Wall.

Dramastudent sitter på en scene ikledd kostyme.

Foto: Pia Wall.

Kvinne står på et sett. Det er to andre personer i bakgrunnen.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

En gruppe personer danser på en scene.

Foto: Pia Wall.

Fem dramastudenter står oppstilt på en scene.

Foto: Pia Wall.

Fagmiljøet for teater og dramakommunikasjon