Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2)

Deltidsstudiet tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet. Studiet retter seg mot lærere på 8.-13. trinn, og er i tråd med Kunnskapsløftet som en literacyreform og de nye perspektivene på faglig praksis i fagfornyelsen. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Neste oppstart

Høsten 2025.

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning. Minst 30 studiepoeng i norsk eller nordisk. Studenten må være i jobb som lærer

Studiested

Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger

Studiepoeng

15 + 15 (bachelornivå)

Undervisningsform

Deltid. Samlingsbasert på dagtid.

Opptak

Søknadsperioden starter 1. februar 2025. Søkere som har fått innvilget vikar- og stipendordninger fra Udir vil bli prioritert i hovedopptaket.

Hvordan søke videreutdanning?

Gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet (KFK), kan du som jobber i skolen og tar videreutdanning også søke økonomisk støtte.

Nytt for studieåret 2025/2026 er at du må sende to søknader:

- Én søknad til Nasjonalt lesesenter på emnet du ønsker å studere – søknadsperiode 1. februar til 15. april
- Én søknad til Utdanningsdirektoratet om vikar- og stipendordning – søknadsperiode 1. februar til 1. mars

Lenke til søknadsportalen for å søke på emnet finner du på denne nettsiden fra og med 1. februar.

Det er også mulig å ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter uten å ha søkt vikar- og stipendordning.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål? Kontakt oss på student.lesesenteret@uis.no

elever jobber
Studiet er nært knyttet til praksis i skolen.

I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser tekster, vi snakker om tekster og vi skriver om tekster. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur.

Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Arbeid med skjønnlitteratur og muntlighet står sentralt i studiet.

Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning og undervisningen er ved forskere og fagpersoner ved Nasjonalt lesesenter og andre institutt ved UiS, samt eksterne forelesere.

Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på.

Hva lærer du?

Det overordnete målet er å gi ny, forskningsbasert kunnskap og erfaring med tekstarbeid i norskfaget. Sentrale tema er literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet; tekster i norskfaget; med hovedvekt på skjønnlitteratur, utforskende og dialogisk undervisning og læreplanen som helhet.

Studiet tilbys lærere fra 8.–13. trinn som underviser i norsk. Egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det er derfor en forutsetning at studentene er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.

Samlingsdatoer
Våren 2025:

14.-16. januar 11.-13. mars

Studieåret 25/26:

Høsten 2025: 2.-4. september 28.-30. oktober Våren 2026: 13.-15. januar 10.-12. mars

Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer: