Gaute Hovtun

Associate Professor

Gaute Hovtun

Contact

Telephone: 51833483

Email: gaute.hovtun@uis.no

Room: HG O-203

Department

Faculty of Arts and Education

Department of Education and Sports Science

About me

Førstelektor i matematikkdidaktikk som brenner for å dialogbasert og engasjerende matematikkundervisning.

Har jobbet ved lærerutdanningen på UiS siden 2015. Jobbet før det som lærer på Bryne ungdomsskule.

My research

Forsker blant annet på hvordan oppvarmingsoppgaver kan bidra til å skape dialog og motivasjon i klasserommet.

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Hovtun, Gaute; Dreyer, Tore

(2024)

Definisjoner på firkanter i lærebøker.

Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning.

ISSN 0802-8192.

Volum 35.

Hefte 1.

s.34-47.

Hovtun, Gaute; Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond; Fauskanger, Janne; Gjære, Åsmund Lillevik; Jakobsen, Arne; Kristensen, Morten Søyland

(2021)

Exploring opportunities to learn mathematics in practice-based teacher education : a Norwegian case study. I: Bringing Nordic mathematics education into the future : Preceedings of Norma 20 : The ninth Nordic conference on mathematics education Oslo, 2021.

ISBN 9789198402438.

s.137-144.

Hovtun, Gaute

(2019)

Oppvarmingsoppgaver.

Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning.

ISSN 0802-8192.

Volum 30.

Hefte 1.

s.38-48.

Bøker og kapitler

Hovtun, Gaute

(2020)

Mer matematikk, takk!.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-03555-0.

Formidling

Hovtun, Gaute; Røislien, Jo

(2024)

Hvordan gjør jeg det?.

Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning.

ISSN 0802-8192.

Volum 35.

Hefte 1.

s.13-16.

Gjære, Åsmund Lillevik; Fauskanger, Janne; Hovtun, Gaute

(2024)

Praksisnær undervisning i matematikk.. I: Lærerutdanningene ved UiS gjennom 70 år..

ISBN 978-82-8439-272-1.

s.82-100.

Hovtun, Gaute

(2022)

Følelsen av å ikke vite.

blogg.kikora.no.

Hovtun, Gaute; Dreyer, Tore

(2022)

ØDU-metodikken - Øve på dialogbasert undervisning.

Konferanse for Lærerutdannere i Matematikk 2022;

2022-09-19 - 2022-09-21.

Hovtun, Gaute

(2021)

Å fange elevenes interesse for matematikk.

Utdanning.

ISSN 1502-9778.

Hefte 1.

s.46-49.

Hovtun, Gaute

(2021)

Exploring opportunities to learn mathematics in practice-based teacher education: A Norwegian case study.

NORMA20;

2021-05-01 - 2021-05-04.

Kunstnerisk produksjon

Hovtun, Gaute

(2022)

Hvordan gjør jeg det?.