Pedagogisk psykologi (BPS230)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
BPS230
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
Emnet belyser de psykologiske aspekter ved pedagogiske prosesser og praksisformer. Studenten blir presentert for følgende sentrale pedagogisk-psykologiske tema: Læring og læringsprosesser; motivasjon for læring, læringsmiljø, pedagogisk psykologisk utredning, lærevansker, da særlig knyttet til sosiale og emosjonelle problemer, samt lese- og skrivevansker.
Læringsutbytte
KunnskaperEtter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
- ha kunnskap om sentrale teorier om motivasjon for læring
- ha kunnskap om sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
- ha kunnskap om sosial kompetanse, hvordan det utvikles, og kan relateres til atferd og læring
- ha kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan det å ha lese- og skrivevansker kan påvirke læring
- ha kunnskap om utredning av noen viktige pedagogisk psykologiske utfordringer hos barn og unge
- kunne gjøre rede for og drøfte teorier om læring
- kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
- kunne beskrive sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
- kunne beskrive tilpasning av læringsmiljøet for elever med sosiale og emosjonelle vansker og for elever med lese- og skrivevansker
- kunne beskrive kjennetegn ved andre sentrale lærevansker
- ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon for læring
- ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
- ha en grunnleggende forståelse for hvordan læringsmiljøet kan fremme adekvat sosiale og emosjonelle utvikling
- ha en grunnleggende forståelse for lese- og skrivevansker
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BPS110 Introduction to psychology, BPS120 The History and Method of Psychology, BPS130 Personality psychology, social psychology and psychological methods, BPS140 Biological psychology, developmental psychology and cognitive psychology
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Written home exam | 1/1 | 4 Days | Letter grades | All |
Scope: Maximum 3500 words excluding the bibliography. Referencing and citation style: APA 7thStudents who have not passed either the ordinary or the new and postponed exam, are referred to the next ordinary exam. Students must take the exam according to any new and revised course description for the course but may choose not to attend seminars and lectures.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Seminars
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Fagperson(er)
Timelærer:
Per Henning UppstadTimelærer:
Klara ØverlandTimelærer:
Trude HavikEmneansvarlig:
Trude HavikTimelærer:
Johannes Nilsson FinneTimelærer:
Lars Edvin BruTimelærer:
Simona Carla Silvia CaravitaStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesning og studentaktive metoder.
- Til undervisningen forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
Åpent for
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Utveksling ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Læring og psykologi - årsstudium
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.