Drama- og teaterkommunikasjon i interkulturell kontekst (MGL0083)
Teater og drama i interkulturell kontekst Er du interessert i å skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge? Ønsker du å utforske, spille og anvende teater i ulike samfunnskontekster, ved et internasjonalt studium? Da er vårt emnet i Teater og drama i interkulturell kontekst et bra sted å starte. Emnet gir en innføring i teater i ulike kontekster, som scenekunst, drama og teaterpedagogikk og anvendte teaterpraksiser, samt hvordan disse kan være relevante i dagens flerkulturelle samfunn innen kunst og kulturfeltet og i ulike former for pedagogisk og sosialt arbeid. Gjennom studiet får du kunnskap om skuespill, regi, dramaturgi, sceniske virkemidler og arbeidsmetodikk innen ulike teaterformer. Du får erfaring i å skape egne teaterprosjekter, hvor du utvikler ditt eget språk i kollektive kunstneriske arbeidsprosesser i en internasjonal kontekst. Det vil gjøre deg rustet til å planlegge, skape og lede teaterproduksjoner, kunstneriske prosjekter og andre skapende prosesser i skole-, kultur- og samfunnsliv.
- Emnet er åpent for nasjonale og internasjonale studenter og undervises på engelsk
- Vi jobber tett med kunst-, kultur- og utdanningsinstitusjoner i regionen og har knyttet til oss nasjonale og internasjonale aktører i undervisningen.
- Studietur til internasjonale teaterfestivaler
- Ulike praksismuligheter ved Barne- og ungdomsteater, kultur- og utdanningsinstitusjoner.
- Det kreves politiattest
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL0083
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
- Emnet er åpent for nasjonale og internasjonale studenter
- Vi jobber tett med kunst-, kultur- og utdanningsinstitusjoner i regionen og har knyttet til oss nasjonale og internasjonale aktører i undervisningen
- Studietur til internasjonale teaterfestivaler
- Ulike praksismuligheter ved Barne- og ungdomsteater, kultur- og utdanningsinstitusjoner.
Læringsutbytte
- Sentrale retninger og uttrykksformer i teater, teater og drama pedagogikk og anvendt teater i kunst og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
- Ulike skuespillteknikker, arbeidsformer, dramaturgi og regimetodikk, som utgangspunkt for skapende scenisk arbeid og med fokus på episk og postdramatisk teater
- Sentrale retninger i interkulturell arbeid i kunst og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
- Kunstfaglig arbeid som inkluderer barn og unge i en interkulturell kontekst
- Evnen til å fungere effektivt på tvers av kulturer, å tenke og handle hensiktsmessig, og å kommunisere og samarbeide med mennesker fra forskjellige kulturelle bakgrunner - enten hjemme eller i utlandet.
- Estetiske læreprosesser via drama og teater som en forutsetning for læring i skolen, med fokus på ulike fag og de tverrgående emnene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
- Sentrale trekk innen utviklingen av teateret som kunstform, ulike retninger innen drama og teater som kunstfag i skolen og anvendt teater i ulike samfunns kontekster
- Tverrfaglig arbeid og metoder i kunstfaglig arbeid.
- Formidling, kommunikasjon, samarbeid og innovasjon
- Relevante forskningsmetoder inne fagfeltet
- Teknologiske virkemidler og nye medier i det skapende arbeidet innen teater, drama og teater pedagogikk og anvendt teater
- Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespillerteknikk, regi, dramaturgi med særlig vekt på å skape egne teaterproduksjoner i ulike kontekster med fokus på episke og postdramatiske arbeidsformer
- Mestre grunnleggende kunnskap om konseptutvikling, komposisjon og sceniske virkemidler i regiarbeid
- Mestre grunnleggende ferdigheter i ulike arbeidsmåter i teatret, som metoden for handlende analyse og ulike konseptuelle "devising" prosesser
- Kunne beskrive, fortolke og vurdere kunstnerisk og skapende arbeid og kunne anvende denne kunnskapen kritisk og konstruktivt i tilbakemeldings situasjoner
- Mestre grunnleggende ferdigheter i drama og teater pedagogikk og anvendt teater via praktisk arbeid
- Kunne kritisk reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i anvendt teaterarbeid
- Ha utviklet et reflektert og erfaringsbasert forhold til drama- og teaterfaglig undervisning
- Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespill og teaterproduksjon, drama og teater pedagogikk og anvendt teater i en interkulturell kontekst
- Legge til rette for dybdelæring og estetiske læreprosesser via drama og teaterfaget i en interkulturell kontekst
- Planlegge, gjennomføres og evaluere teaterproduksjoner, drama og teater faglige undervisningsopplegg og anvendt teater i tverrfaglige sammenhenger i kunst og kulturliv, skole og samfunnsliv
- Beherske og aktivt bruke digitale verktøy i teaterproduksjoner, drama og teater pedagogikk og anvendt teater, samt i teoretisk, praktisk og kunstneriske formidling
- Kunne anvende relevante forskningsmetoder knyttet til fordypningsoppgaven
- Skal kunne planlegge, utvikle og skape teaterproduksjoner i kollektive kunstneriske prosesser i kunst og kulturfeltet
- Kunne anvende teaterets formspråk i utvikling av forestillinger for, av og med barn og unge og ulike samfunnsgrupper
- Være tett på samfunnsutfordringer og dets mangfold ved å skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge
- Skal kunne planlegge, utvikle og lede drama og teater pedagogisk arbeid i en interkulturell kontekst i skole og utdannings institusjoner med fokus på skolens fag og de tverrgående temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling
- Skal stimulerer til engasjement, skaperglede og skaperkraft hos elever gjennom bruk av drama og teater som estetisk læreprosess i skolen
- Skal kunne utforske samfunns relevante problemstillinger og fremme sosial utvikling gjennom anvendt teater som verktøy, med fokus på demokrati og medborgerskap.
- Ha kompetanse i en interkulturell tilnærming i arbeidet, å kunne kombinere det kognitive, det fysiske og det emosjonelle/motivasjonelle som avgjørende aspektene for å forstå ikke bare ytre atferd, men også de uskrevne normene som former ulike kulturer.
- Ha kompetanse i endring og utviklingsprosesser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Paper and practical group assignment
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Paper - individual or in groups | 1/2 | 2 Weeks | Letter grades | |
Practical group assignment with talk | 1/2 | 5 Days | Letter grades |
Research project:Students choose whether to undertake the research project individually or in groups. In the research project students must either write an academic text with a chosen topic, or develop a performative product related to theatre subjects and/or theatre didactics, with an associated reflection text. The assignments must reflect central practical or theoretical issues related to the drama and theatre study.The assignment is to be submitted in Inspera (performative product must be documented with e.g. film upload) at the appointed time.For group projects a combined group grade is given. The research project as an academic text has a length of 3,000 words (+/- 10%) for an individual assignment and 5,000 words (+/- 10%) for a group assignment. The length of the reflection text, both as an individual and group assignment, is 1,000 words (+/- 10%). Time frame: 2 weeks.Practical group exam with discussion:The practical group exam will be a theatre production, followed by a discussion with an examiner that provides the basis for an individual assessment. This exam will take place over 5 days and the work will culminate in a theatre production that is limited in time. The preparation, the performance, and the reflection over work, which is made apparent during the discussion with the examiner, will form the basis for the individual assessment.All parts must be passed to get a final grade.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Studietur: Studentene oppfordres til å delta på en studietur for å se minimum fem profesjonelle forestillinger for barn/unge. Disse vil bli analysert og vurdert gjennom gruppesamtaler underveis. Studieturen vil vare 3-4 dager. Alternativet for dette arbeidskravet vil være at studentene selv ser fem teaterforestillinger for barn/unge og skriver individuelle forestillingsanalyser i denne sammenheng.
- Teaterbesøk: Studenten skal ha sett minst 5 profesjonelle teaterforestillinger i løpet av studiet
- Teaterprosjekt: Gjennomføre et teaterprosjekt for et eksternt publikum. Forestillingen spilles seks ganger.
- Praksisprosjekt i teater og drama pedagogikk og/eller anvendt teater: Utvikle og gjennomføre, i gruppe, et drama- og teaterpedagogisk undervisningsopplegg og/ eller et prosjekt i anvendt teater. Dette skal gjennomføres minimum seks ganger i grunnskolen, ved et barne- og ungdomsteater og/ eller ved en annen samfunns- og kultur institusjon. Det skal deretter analyseres i en skriftlig, individuell refleksjonsoppgave på 1500 ord (+/- 10%).
- Mappeopgave: Levere en skriftlig oppgave i et selvvalgt tema innen skuespill, teaterproduksjon, drama- og teaterpedagogikk og/ eller anvendt teater. 2500 ord, (+/- 10 %).
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Berit AarrestadStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Kjersti GjedremPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgFaglærer:
Sara SedbergFaglærer:
Lidia CangianoArbeidsformer
Praksis
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Drama og kulturell kommunikasjon (GLU0083_1) | 30 |