Karriérekompetanse (BØK002)
For å lykkes i arbeidslivet er god fagkompetanse viktig, men ikke tilstrekkelig. I tillegg er det nødvendig med god karrierekompetanse - et bredt spekter av ferdigheter knyttet til det å finne, få og fungere i de stillinger man ønsker. Målet med emnet er å bidra til utvikling av slike ferdigheter.
En nødvendig forutsetning for en god karriereutvikling er evnen til å kunne orientere seg i et stadig mer komplisert og konkurransepreget arbeidsmarked nasjonalt og internasjonalt. For å øke sine sjanser til å vinne i konkurransen med andre må man også vite hvordan man best kan markedsføre seg selv og sine kompetanser. Ikke bare trenger man å kunne presentere seg på en god måte i jobbsøknader og på jobbintervjuer. Man må også vite å kunne gjøre seg synlig på sosiale medier og andre kommunikasjonsplattformer, samt gjennom deltagelse i formelle og uformelle nettverk av ulike slag. Å skaffe en jobb er imidlertid bare halve jobben. For å kunne bidra positivt til virksomheten man er en del av, og slik legge et grunnlag for forfremmelse og mer interessante og innbringende stillinger, er det viktig å utvikle sine evner til samarbeid og kommunikasjon, og til å håndtere konflikter på konstruktive måter.
Emnet vil gi studentene anledning til å styrke disse og andre ferdigheter, og slik ruste dem for et langt og godt arbeidsliv.
Emnet gir 1 studiepoeng, og de som består vil også få utdelt et diplom til bruk som attest i forbindelse med jobbsøknad. Det er ikke obligatorisk, men grunnet viktigheten av evnene de skal bidra til å oppøve forventes alle å ta det.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BØK002
Versjon
1
Vekting (stp)
1
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av en rekke jobbrelaterte seminarer som er tilgjengelige for 3.-6. semesterstudentene. Temaene som vil bli dekket inkluderer følgende:
- Fra teori til anvendelse: Hva har jeg lært som arbeidslivet har behov for? En HH-alumni forteller om hvorfor kompetansen din trengs.
- Jobbjakt: Hvordan finne stillinger nasjonalt og internasjonalt.
- Jobbsøknad: Hvordan skrive gode søknader?
- Jobbintervju: Hvordan presentere seg selv på en effektiv måte.
- Lønnsforhandlinger: Hvorfor gå frem for å få gode resultater.
- Arbeidskontrakten: Hvilke juridiske regler gjelder?
- Sosiale medier Hvordan bruke og ikke bruke dem i jobbsammenheng.
- LinkedIn: Hvordan lage en god profil og bruke den på en effektiv måte.
- Skikk og bruk på arbeidsplassen: Hva venter deg når du kommer ut i jobb?
- Nettverk: Hvordan «nettverke», «smalltalke», og knytte forbindelser ved (mer eller mindre) tilfeldige møter
- CV-skriving: Hvordan få frem din kompetanse på best mulig måte.
- Konflikthåndtering: Hvordan møte arbeidskonflikter på gode måter
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Kunnskap om hvordan man best kan orientere seg i arbeidsmarkedet nasjonalt og internasjonalt.
- Kunnskap om hvordan man kan best kan styrke sine muligheter i forbindelse med jobbsøknadsprosesser.
- Kunnskap om hvordan man styrke sine muligheter for avansement og profesjonell videreutvikling generelt.
Ferdigheter
- Evne til å benytte tilgjengelige ressurser for orientering i arbeidsmarkedet nasjonalt og internasjonalt.
- Evne til å løse utfordringer knyttet til ulike stadier i jobbsøknadsprosessen.
- Evne til å løse utfordringer knyttet til avansement og profesjonell videreutvikling generelt.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Refleksjonsnotat | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Arbeidskrav: Deltagelse på minst fire samlinger.