Kunstnerisk utviklingsarbeid og kritisk refleksjon (DKU100)
Emnet inngår i ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Fakultet for utøvende kunstfag (UiS) og Fakultet for kunstfag (UiA).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
DKU100
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet skal gi opplæring i teorier og metoder for kritisk refleksjon med utgangspunkt i kandidatens egen praksis og eget ph.d.-prosjekt. Opplæringen skal legge til rette for kritisk nærlesing og diskusjon av sentrale praksiser og tekster innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid. Emnet skal fremme eksperimentering og utvikling av kandidatene som gode fagpersoner innen kunstnerisk utviklingsarbeid.
Emnet tar for seg følgende sentrale tematikker:
- Kritisk refleksjon
- Begrepsutvikling
- Skrivetrening
- Historisk-filosofiske strømninger
- Kunnskapsformer
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten:
- være i kunnskapsfronten når det gjelder kunnskapssyn, relevant terminologi og begreper innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid knyttet til eget fagfelt og praksis
- ha inngående forståelse for hvordan egen praksis har tilhørighet til en større diskurs og bredere samfunnsmessige forhold
- kunne anvende kritiske, teoretiske og analytiske kunnskapsperspektiver i eget kunstnerisk utviklingsarbeid
- kunne formidle og dele ny innsikt og kunnskap med fagfeltet
- utvikle språk, begrep og verktøy for kunnskapsoverføring utover egen praksis og eget fagfelt
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Individuell muntlig eksamen på 45 minutter.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning
- Individuell muntlig presentasjon av skisse til eksamen.
- Forberedt kommentar til en annen ph.d.-kandidats presentasjonNærmere informasjon gis i Teams ved semesterstart.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Per ZanussiStudiekoordinator:
Elina Sofie Christ Borg BjörnströmArbeidsformer
Undervisningsspråk
Norsk/Engelsk
Formidlingsformer
Emnet legger vekt på å opparbeide kunnskap om og begrepsapparat for å kunne engasjere seg i kunstfaglige diskurser utover egen faglige kontekst.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert med fokus på workshop og dialog, hvor kandidaten bidrar med problemstillinger knyttet til eget ph.d.-prosjekt. Det avholdes to til fire heldagssamlinger. Læringsformene vil, i likhet med innholdet, bli tilpasset ph.d.-kandidatenes prosjekter.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Teams ved semesterstart.
Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr. studiepoeng.