Planlegging og dimensjonering av beredskap (E-MRS620)

Kurset tar for seg beredskapsplanleggingsprosessen med hovedvekt på beredskapsanalyse og utarbeidelse av beredskapsplaner samt etablering av beredskap. Evaluering og læring for å videreutvikle og oppdatere beredskapen inngår også. Det å forstå sammenhenger mellom de ulike stadiene i planprosessen og i etableringen og utviklingen av beredskap vektlegges spesielt.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MRS620

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Beredskap må være dimensjonert og etablert for å kunne håndtere et bredt spekter av utløsende hendelser. Emnet vil ta opp temaer som hensikten med beredskap, analyser som grunnlag for beredskapsarbeid, aktører og roller i beredskapsarbeid, ulike hendelser som danner grunnlag for beredskap, regelverkskrav i beredskapsarbeid, beredskap som produkt og som prosess, planlegging og læring i beredskapsarbeid, samt avvik og bevissthet i beredskapsarbeid.

Selv med det fokus som er på beredskapsplaner og beredskapsorganisasjoner foreligger det i mindre grad systematisk kunnskap om prosessen med utvikling av beredskap i organisasjoner. I emnet diskuteres utfordringer mellom organisasjoners egen utvikling av beredskap som følge av lovpålagte regler og myndighetskontroll og en fortløpende prosess med å videreutvikle og oppdatere beredskap som følge av endringer i de forutsetninger som beredskapen bygger på. Emnet vektlegger forståelse av sammenhengen mellom risikoanalyser, beredskapsanalyser, ytelseskrav og beredskapsplaner og beredskapsorganisering i ulike virksomheter.

Emnet retter seg mot alle som er opptatt av beredskap og beredskapsplanlegging i offentlige og private virksomheter, samt personer som arbeider med beredskapsorganisering og tilsyn av beredskap. Ledere og ansatte som jobber med beredskap i ulike sammenhenger vil ha god nytte av kurset.

Læringsutbytte

Læringsutbytte vil være de kunnskaper, ferdigheter og den generelle kompetansen som tilegnes ved at studenten:

Får kunnskaper om:

  • Sentrale begreper knyttet til beredskap
  • Grunnleggende kjennetegn og utvikling av beredskapsanalyser og beredskapsplaner
  • Ansvarsforhold og prosesser ved dimensjonering, etablering og håndtering av beredskap
  • Læring i beredskapsarbeid

Forbedrer sine ferdigheter i:

  • Gjennomføring av beredskapsplanlegging
  • Vurdere kvalitet på beredskapsplanleggingsprosessen og beredskapsplanverket

Utvikle generell kompetanse om:

  • Beredskapsplanlegging og beredskapsplanleggingsprosessen
  • Organisatoriske strukturer og sammenhenger som påvirker beredskapsprosessen i en organisasjon, samt hvordan disse forholdene skaper forutsetninger for kvaliteten på beredskapen

Forkunnskapskrav

Emnet er på masternivå og krever en fullført bachelor (180 stp) eller tilsvarende og minimum 2 års relevant arbeidserfaring.

Anbefalte forkunnskaper

Emne i Risiko, sikkerhet og sårbarhet (20 stp), Risikoanalyse (10 stp), Risikostyring (10 stp) og Granskingsmetodikk (10 stp).

Eksamen / vurdering

Prosjektoppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Gruppebasert prosjektoppgave 1/2 Bokstavkarakterer
Muntlig eksamen individuell 1/2 20 Minutter Bokstavkarakterer

Prosjektoppgaven gjennomføres i grupper.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Morten Sommer

Arbeidsformer

Emnet gjennomføres som en kombinasjon av: 1) seminarer/samlinger; 2) selvstudium; og 3) gjennomføring av en gruppebasert prosjektoppgave. Det blir lagt vekt på selvstudium og gruppearbeid hvor deltakerne utfordres til å bruke egen erfaring.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Planlegging og dimensjonering av beredskap (E-MRS130_1) 10

Åpent for

Erfaringsbasert master innen risikostyring og sikkerhetsledelse

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto