Samfunnssikkerhet, kriser og krisehåndtering (E-MRS640)
Hovedmålene med emnet er:
- gjøre studentene i stand til å forstå og identifisere grunnleggende kjennetegn ved ulike typer kriser og sentrale utfordringer med krisehåndtering
- å gjøre studentene i stand til å forstå hvorfor og hvordan kriser oppstår og utvikler seg
- samt å forstå hvordan risiko og sikkerhet henger sammen med utviklingen i et kriseområde og hvordan dette påvirker krisens befolkning, aktører og responssystem.
- Forstå sammenhengene mellom beredskapsarbeid og krisehåndtering
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
E-MRS640
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kriser kan utløses av både menneskeskapte- og naturlige hendelser. Kriser kan utvikle seg blant annet som følge av miljøproblemer, klimaendringer, samfunnets avhengighet av komplekse teknologiske systemer, epidemiske utbrudd av smittsomme sykdommer, sviktende matsikkerhet, dårlig samfunnsplanlegging, sviktende tillit til sentrale institusjoner i samfunnet, sosiale og kulturelle motsetninger, mangelfull økonomisk utvikling, fattigdom, osv.
Vår forståelse av kriser, utvikling og sikkerhet må sees i sammenheng, i en helhetlig tilnærming. Hvordan skal vi praktisk og teoretisk forholde oss til dette? Utviklingen i vår tids kriser har også stor innflytelse på risiko og sikkerhet for den berørte befolkningen i området, samt de organisasjoner som kommer til et kriserammet område for å støtte krisehåndteringen. Hva er viktige kjennetegn for ulike kriser og deres faser? Hva er sammenhengen mellom forebyggende beredskapsarbeid og de ulike krisefasene? Hvilke organisatoriske utfordringer kan man møte i krisehåndtering? Hvordan takler befolkningen og responssystemet disse utfordringene? Hvilke menneskelige reaksjoner kan man forvente å møte i og etter krisesituasjoner?
Dette er noen av spørsmålene og dilemmaene som berøres i dette kurset.
Læringsutbytte
Læringsutbytte vil være de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som tilegnes ved at studenten:
a. Får kunnskaper om:
- Begrepene samfunnssikkerhet, krise og krisehåndtering
- Grunnleggende kjennetegn ved ulike typer kriser,
- Ulike årsakssammenhenger mht utvikling av kriser,
- Ansvarsforhold og erfaringer med håndtering av krisesituasjoner,
- Menneskelige reaksjoner i akutte krisesituasjoner,
- Sentrale aktører i kriser,
- Forstå betydningen av organisatorisk forskjeller mellom ulike responsaktører i et kriseområde og det kulturelle mangfoldet i kriseområdet.
b. Forbedre sine ferdigheter i:
- Å kunne vurdere relevant krisehåndtering i forhold til ulike typer kriser
- Å vurdere teoretisk relevans fra emnet i samfunnsdebatten og i beredskapsarbeidet og krisehåndtering i egen organisasjon
- Å forstå sammenhengene mellom beredskapsarbeidet og evnen til å håndtere en krise;
- Å forstå særlige utfordringer med utvikling av og håndtering av komplekse kriser
c. Utvikle generell kjennskap til:
Ha en bred oversikt over ulike typer kriser og sentrale teorier om kriser, og krisehåndtering. Forstå hvordan komplekse kriser, utvikling og sikkerhet henger sammen.. Forståelse av forhold som kan skape forutsetninger for utvikling av en krise. Sentrale elementer og utfordringer på organisasjons- og samfunnsnivå, så vel som det internasjonale krise responssystemet og dets aktører.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Prosjektoppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 3/5 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig eksamen | 2/5 | Bokstavkarakterer |
Todelt eksamen som bestående av prosjektoppgave i gruppe og muntlig forsvar av oppgaven i gruppen. Prosjektoppgaven jobbes med gjennom hele semesteret og forsvares i slutten av semesteret.
Fagperson(er)
Faglærer:
Jon Tømmerås SelvikFaglærer:
Lillian Katarina SteneFaglærer:
Bjørn Ivar KrukeEmneansvarlig:
Lillian Katarina SteneArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Samfunnssikkerhet, kriser og krisehåndtering (E-MRS155_1) | 10 |