Ledelse for endring og nyskaping (E-MTN101)

Ledelse for endring og nyskaping er et obligatorisk emne i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, og praksis knyttet til ledelse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MTN101

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Ledelse for endring og nyskaping er et obligatorisk emne i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, og praksis knyttet til ledelse. Emnet vektlegger både en teoretisk og praktisk tilnærming til hvordan man forstår, og bidrar til ledelse som en prosess til støtte for endring og nyskaping. Det vil gi en inngående kompetanse i ledelse teori, og praksis.Som med alle emner som inngår i Master i transformasjon og nyskaping, bygger Ledelse for endring og nyskaping, på designprosessen; oppdag - definer - utvikle - lever (double diamond), og en inkluderende forståelse av ledelse som tilretteleggingen av, og levering på formål, justering, og forpliktelse (PAC ontologien).Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig, og frivillig sektor, som ønsker å bidra til transformasjon og nyskaping gjennom et kompetanseløft i ledelse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, og sentrale begreper knyttet til ledelse.
  • kunne anvende kunnskap om ledelse og hvordan en PAC-tilnærming kan bidra til endring og nyskaping.
  • ha inngående kunnskap om hvordan ledelse kan knyttes opp mot bærekraftsmål og prinsipper til støtte for det grønne skiftet, og hvordan en slik tilnærming kan forankres i organisasjoner.

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne utøve ledelse til støtte for samskaping, endring, transformasjon, og nyskaping, omfavne risiko og usikkerhet, og fungere som initiativtaker, endringsagent, og kritisk venn.
  • kunne analysere relevant, eksisterende og tverrfaglige teorier, metoder og fortolkninger, knyttet til fagområdet ledelse, og ha en utviklet normativ og foregripende kompetanse til støtte for bærekraftig utvikling.
  • kunne samarbeide om teoretisk og praktisk problem identifisering og -løsning.

Generell kompetanse

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne utøve ledelse og anvende en god forståelse av double diamond som designprosess slik at kunnskap, og ferdigheter til forståelsen av nye problemstillinger, og mulige løsninger innen organisasjon og samfunn økes.
  • kunne bruke ulike verktøy og metoder til å utfordre seg selv, eget erfaringsgrunnlag, og antagelser relatert til ledelse.
  • kunne kommunisere faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten, og kunne formidle selvstendig arbeid og egenrefleksjon skriftlig, med et språk som er naturlig innenfor feltet og samfunnet.

Forkunnskapskrav

a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. - Opptak på bakgrunn av realkompetanse.

c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig innlevering - akademisk essay 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer

Skriftlig innlevering må støttes av relevant teori og kritisk forståelse av denne. Eksamen/vurderingsstart, Samme semester som innlevering.Eksamensbesvarelse og arbeidskrav kan skrives på norsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonsoppgave, Obligatorisk oppmøte
Kandidaten må ha minimum 67% oppmøte (4 av 6 dager; en nødvendighet for samskaping), og ha levert en individuell kritisk refleksjon av læreferden (vurdert som godkjent/ikke godkjent) for å kunne levere eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Rune Todnem By

Arbeidsformer

Kurset bygges på designprinsippene ‘oppdage, definere, utvikle og levere’. Det vil ikke være forelesningsbasert, men bygges på forelesningselementer, øvingsoppgaver basert på ulike case, gruppearbeid, medstudent veiledning, presentasjoner, selvstudier, og kollokviearbeid. Ulike teorier,modeller og metoder foreleses. Teorier og verktøy diskuteres, og brukes i workshops der kandidatene drar på egen erfaring. Skriving av refleksjonsnotater basert på både eget utviklingsarbeid, og relevant teori på feltet. Det kan også være gjesteforelesere fra privat, offentlig, og frivillig sektor, som deler av sine erfaringer rundt problemdefinisjon og -løsning.

Åpent for

Master i transformasjon og nyskaping

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto