Tjenesteinnovasjon og designmetodikk (E-MTN102)

Tjenesteinnovasjon og designmetodikk er et obligatorisk emne i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til tjenesteinnovasjon, tjenestedesign, og designtenkning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MTN102

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Tjenesteinnovasjon og designmetodikk er et obligatorisk emne i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til tjenesteinnovasjon, tjenestedesign og designtenkning. Emnet vektlegger både en teoretisk og praktisk tilnærming til hvordan man kan forbedre eksisterende tjenester, og utvikle nye tjenester, basert på avdekking av brukerinnsikt, og design av nye brukerreiser. Det vil gi en inngående kompetanse på verktøy og metoder som anvendes i design, og utvikling av nye tjenester. Som med alle emner som inngår i Master i transformasjon og nyskaping, bygger Tjenesteinnovasjon og designmetodikk, på designprosessen oppdag - definer - utvikle - lever (double diamond), og en inkluderende forståelse av ledelse som tilretteleggingen av- og levering på formål, justering, og forpliktelse (PAC ontologien).Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig, og frivillig sektor, som ønsker å bidra til transformasjon og nyskaping gjennom et kompetanseløft innen tjenesteinnovasjon og design.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy og sentrale begreper knyttet til tjenesteinnovasjon og designmetodikk.
  • kunne anvende kunnskap om designtenkning, og hvordan en slik tilnærming bidrar til å gi bedre tjenester i en tid med nye forretningsmodeller og behov for omstilling.
  • ha inngående kunnskap om ulike kreative metoder for utvikling av nye tjenestekonsepter til støtte for det grønne skiftet, og hvordan en slik tilnærming kan forankres i organisasjoner.

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne lede samskaping, nytenking og innovasjonsprosesser, omfavne risiko og usikkerhet, og fungere som planlegger, utvikler, fasilitator, prosjektleder, og/eller bestiller av nye tjenesteløsninger.
  • kunne anvende ulike designmetoder og verktøy for å få innsikt i brukerbehov og brukerreisen, og ha en utviklet mellommenneskelig kompetanse til støtte for bærekraftig utvikling.
  • kunne bruke ulike verktøy, prototype, teste og fornye mot brukergrupper for å utvikle nye tjenestekonsepter.

Generell kompetanse

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne utøve ledelse og anvende en god forståelse av grunnleggende dimensjoner ved design og innovasjonsprosesser (f.eks. double diamond), slik at kunnskap og ferdigheter til forståelsen av nye problemstillinger, og tjenesteområder innen organisasjon og samfunn økes.
  • kunne kommunisere faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten, og kunne formidle samskaping og egenrefleksjon muntlig og skriftlig, med et språk som er naturlig innenfor feltet og samfunnet.
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til både innovasjonsprosess, resultat og egen praksis.

Forkunnskapskrav

a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. - Opptak på bakgrunn av realkompetanse.

c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen i gruppe 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer

Hjemmeeksamen må støttes av relevant teori og kritisk forståelse av denne. Eksamen/vurderingsstart, Samme semester som innlevering.Eksamensbesvarelse og arbeidskrav kan skrives på norsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonsoppgave, Obligatorisk oppmøte
Kandidaten må ha minimum 67% oppmøte (4 av 6 dager; en nødvendighet for samskaping), og ha levert en individuell kritisk refleksjon av læreferden (godkjent/ikke godkjent) for å kunne levere eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Erik Lerdahl

Arbeidsformer

Kurset bygges på designprinsippene ‘oppdage, definere, utvikle og levere’. Det vil ikke være forelesningsbasert, men bygges på forelesningselementer, øvingsoppgaver basert på ulike case, designsprint, gruppearbeid, medstudent veiledning, presentasjoner, selvstudier, og kollokviearbeid. Ulike teorier, modeller og metoder foreleses. Teorier og verktøy diskuteres og brukes i workshops, der kandidatene drar på egen erfaring. Skriving av refleksjonsnotater basert på både eget utviklingsarbeid og relevant teori på feltet. Det kan også være gjesteforelesere fra privat, offentlig, og frivillig sektor, som deler av sine erfaringer rundt problemdefinisjon og -løsning.

Åpent for

Master i transformasjon og nyskaping

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto