Tjenesteinnovasjon og designmetodikk (E-MTN102)
Tjenesteinnovasjon og designmetodikk er et obligatorisk emne i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til tjenesteinnovasjon, tjenestedesign, og designtenkning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
E-MTN102
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal etter endt kurs:
- ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy og sentrale begreper knyttet til tjenesteinnovasjon og designmetodikk.
- kunne anvende kunnskap om designtenkning, og hvordan en slik tilnærming bidrar til å gi bedre tjenester i en tid med nye forretningsmodeller og behov for omstilling.
- ha inngående kunnskap om ulike kreative metoder for utvikling av nye tjenestekonsepter til støtte for det grønne skiftet, og hvordan en slik tilnærming kan forankres i organisasjoner.
Ferdigheter
Kandidaten skal etter endt kurs:
- kunne lede samskaping, nytenking og innovasjonsprosesser, omfavne risiko og usikkerhet, og fungere som planlegger, utvikler, fasilitator, prosjektleder, og/eller bestiller av nye tjenesteløsninger.
- kunne anvende ulike designmetoder og verktøy for å få innsikt i brukerbehov og brukerreisen, og ha en utviklet mellommenneskelig kompetanse til støtte for bærekraftig utvikling.
- kunne bruke ulike verktøy, prototype, teste og fornye mot brukergrupper for å utvikle nye tjenestekonsepter.
Generell kompetanse
Kandidaten skal etter endt kurs:
- kunne utøve ledelse og anvende en god forståelse av grunnleggende dimensjoner ved design og innovasjonsprosesser (f.eks. double diamond), slik at kunnskap og ferdigheter til forståelsen av nye problemstillinger, og tjenesteområder innen organisasjon og samfunn økes.
- kunne kommunisere faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten, og kunne formidle samskaping og egenrefleksjon muntlig og skriftlig, med et språk som er naturlig innenfor feltet og samfunnet.
- kunne analysere og forholde seg kritisk til både innovasjonsprosess, resultat og egen praksis.
Forkunnskapskrav
a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.
b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. - Opptak på bakgrunn av realkompetanse.
c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen i gruppe | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer |
Hjemmeeksamen må støttes av relevant teori og kritisk forståelse av denne. Eksamen/vurderingsstart, Samme semester som innlevering.Eksamensbesvarelse og arbeidskrav kan skrives på norsk eller engelsk.