Kreative forventninger til fremtiden (E-MTN103)
Kreative forventninger til fremtiden inngår i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til måter å se, forstå, og bidra til fremtiden på.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
E-MTN103
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal etter endt kurs:
- ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy, og sentrale begreper knyttet til fremtidstenkning, scenarioer, Futures Literacy, og kollektiv intelligens.
- kunne anvende kunnskap om fremtidskyndighet, og hvordan en kreativ tilnærming basert på kollektiv intelligens bidrar til en bredere og dypere forståelse av alternative fremtider, hva den kan bringe, og hvordan vi kan bidra til å skape den.
- ha inngående kunnskap om ulike kreative metoder, for utvikling av nye forståelser av fremtiden til støtte for det grønne skiftet, og hvordan denne tilnærmingen kan forankres i organisasjoner.
Ferdigheter
Kandidaten skal etter endt kurs:
- kunne bidra til samskaping og utøve ledelse til støtte for nytenking og fremtidskyndighet, og omfavne risiko og usikkerhet.
- kunne anvende ulike designmetoder og verktøy, for å få innsikt i hvordan vi ser dagens situasjon (status quo), og hvordan vi adresserer fremtiden, og kunne dra nytte av denne forståelsen i strategisk arbeide og avgjørelser, og ha en utviklet foregripende og strategisk kompetanse til støtte for bærekraftig utvikling.
- kunne bruke ulike verktøy, prototype, teste og fornye mot brukergrupper for å utvikle alternative forståelser av fremtiden.
Generell kompetanse
Kandidaten skal etter endt kurs:
- kunne anvende en god forståelse av grunnleggende dimensjoner ved Futures Literacy Labs, slik at kunnskap og ferdigheter til forståelsen av nye problemstillinger, og muligheter innen organisasjon og samfunn økes.
- kunne kommunisere faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten,og kunne formidle samskaping og egenrefleksjon muntlig og skriftlig, med et språk som er naturlig innenfor feltet og samfunnet.
- kunne analysere og forholde seg kritisk til organisasjoners fremtidskyndighet og egen praksis.
Forkunnskapskrav
a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.
b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. - Opptak på bakgrunn av realkompetanse.
c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave - planlegging av Futures Literacy Lab; gruppearbeid | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer |
Prosjektoppgave må støttes av relevant teori og kritisk forståelse av denne. Eksamen/vurderingsstart, Samme semester som innleveringEksamen/skriftlige innleveringer besvares på Engelsk.