Kreative forventninger til fremtiden (E-MTN103)

Kreative forventninger til fremtiden inngår i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til måter å se, forstå, og bidra til fremtiden på.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MTN103

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Kreative forventninger til fremtiden inngår i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller,metoder, og praksis knyttet til måter å se, forstå, og bidra til fremtiden på. Dette inkluderer den UNESCO utviklede Futures Literacy Lab (FLL) metoden. Emnet vektlegger både en teoretisk og praktisk tilnærming, til hvordan man forstår og bidrar til alternative fremtider som organisasjon og samfunn. Det vil gi en inngående kompetanse på FLL metoden. Som med alle emner som inngår i Master i transformasjon og nyskaping, bygger Kreative forventninger til fremtiden, på designprosessen oppdag - definer - utvikle - lever (double diamond), og en inkluderende forståelse av ledelse som tilretteleggingen av- og levering på formål, justering, og forpliktelse (PAC ontologien). Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig, og frivillig sektor, som ønsker å bidra til transformasjon og nyskaping gjennom å bedre forstå usikkerhet, og forutsetninger, for endring.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy, og sentrale begreper knyttet til fremtidstenkning, scenarioer, Futures Literacy, og kollektiv intelligens.
  • kunne anvende kunnskap om fremtidskyndighet, og hvordan en kreativ tilnærming basert på kollektiv intelligens bidrar til en bredere og dypere forståelse av alternative fremtider, hva den kan bringe, og hvordan vi kan bidra til å skape den.
  • ha inngående kunnskap om ulike kreative metoder, for utvikling av nye forståelser av fremtiden til støtte for det grønne skiftet, og hvordan denne tilnærmingen kan forankres i organisasjoner.

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne bidra til samskaping og utøve ledelse til støtte for nytenking og fremtidskyndighet, og omfavne risiko og usikkerhet.
  • kunne anvende ulike designmetoder og verktøy, for å få innsikt i hvordan vi ser dagens situasjon (status quo), og hvordan vi adresserer fremtiden, og kunne dra nytte av denne forståelsen i strategisk arbeide og avgjørelser, og ha en utviklet foregripende og strategisk kompetanse til støtte for bærekraftig utvikling.
  • kunne bruke ulike verktøy, prototype, teste og fornye mot brukergrupper for å utvikle alternative forståelser av fremtiden.

Generell kompetanse

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne anvende en god forståelse av grunnleggende dimensjoner ved Futures Literacy Labs, slik at kunnskap og ferdigheter til forståelsen av nye problemstillinger, og muligheter innen organisasjon og samfunn økes.
  • kunne kommunisere faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten,og kunne formidle samskaping og egenrefleksjon muntlig og skriftlig, med et språk som er naturlig innenfor feltet og samfunnet.
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til organisasjoners fremtidskyndighet og egen praksis.

Forkunnskapskrav

a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. - Opptak på bakgrunn av realkompetanse.

c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Prosjektoppgave - planlegging av Futures Literacy Lab; gruppearbeid 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer

Prosjektoppgave må støttes av relevant teori og kritisk forståelse av denne. Eksamen/vurderingsstart, Samme semester som innleveringEksamen/skriftlige innleveringer besvares på Engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk øving
Kandidaten må ha minimum 67% oppmøte (4 av 6 dager; en nødvendighet for samskaping), og ha levert en individuell kritisk refleksjon av læreferden (godkjent/ikke godkjent) for å kunne levere eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Rune Todnem By

Arbeidsformer

Kurset bygges på designprinsippene ‘oppdage, definere, utvikle og levere’. Det vil ikke være forelesningsbasert, men bygges på forelesningselementer, Futures Literacy Labs, gruppearbeid, medstudent veiledning, presentasjoner, selvstudier, og kollokviearbeid. Ulike teorier, modeller og metoder foreleses. Teorier og verktøy diskuteres og brukes i workshops der kandidatene drar på egen erfaring. Skriving av refleksjonsnotater basert på både eget utviklingsarbeid og relevant teori på feltet. Det kan også være gjesteforelesere fra privat, offentlig, og frivillig sektor, som deler av sine erfaringer rundt problemdefinisjon og -løsning.

Åpent for

Master i transformasjon og nyskaping

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto