Ansvarlig forretningsdesign (E-MTN106)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MTN106

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Forretningsdesign og utvikling inngår i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til designdrevet utvikling av forretningsmodeller, og konsepter. Emnet vektlegger både en teoretisk, og praktisk tilnærming til hvordan man kan forbedre eksisterende forretningsmodeller, og utvikle nye forretningskonsepter basert på avdekking av brukerinnsikt, og iterativ testing. Det vil gi en inngående kompetanse på verktøy, og metoder som anvendes i dette øyemed. Som med alle emner som inngår i Master i transformasjon og nyskaping bygger Forretningsdesign og utvikling, på designprosessen oppdag - definer - utvikle - lever (double diamond), og en inkluderende forståelse av ledelse som tilretteleggingen av- og levering på formål, justering, og forpliktelse (PAC ontologien). Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig, og frivillig sektor, som ønsker å bidra til transformasjon og nyskaping gjennom et kompetanseløft innen forretningsdesign og utvikling.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy, og sentrale begreper knyttet til designtenkning, forretningsdesign, og utvikling.
  • kunne anvende kunnskap om designtenkning, og hvordan en slik tilnærming bidrar til forretningsdesign, og utvikling, i en tid med behov for nye forretningsmodeller og omstilling.
  • ha inngående kunnskap om ulike design metoder og prinsipper for utvikling av nye forretningsdesign, og utvikling til støtte for det grønne skiftet, og hvordan en slik tilnærming kan forankres i organisasjoner.

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne anvende ulike designmetoder og prinsipper - inkludert å omfavne alternative fremtider, risiko og usikkerhet - for å forbedre og utvikle nye forretningskonsepter, og ha en utviklet strategisk, og medmenneskelig kompetanse til støtte for bærekraftig utvikling.
  • kunne bruke ulike verktøy, prototype, teste, og fornye mot brukergrupper for å utvikle nye forretningskonsepter, og videreutvikle eksisterende forretningsområder.
  • kunne selge inn nye forretningskonsept.

Generell kompetanse

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne anvende en god forståelse av grunnleggende dimensjoner ved design og innovasjonsprosesser (f.eks. double diamond), slik at kunnskap og ferdigheter til forståelsen av nye forretningsmodeller innen organisasjon og samfunn økes.
  • kunne kommunisere faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten, og kunne formidle samskaping og egenrefleksjon skriftlig og muntlig, med et språk som er naturlig innenfor feltet og samfunnet.
  • kunne selge inn nye ideer til beslutningstakere.

Forkunnskapskrav

a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. - Opptak på bakgrunn av realkompetanse.

c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig innlevering i gruppe 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer

Skriftlig individuell innlevering (Vektes 100%; Karakter A-F). Eksamen må støttes av relevant teori og kritisk forståelse av denne.Eksamen/vurderingsstart, Samme semester som innlevering.Eksamensbesvarelse og arbeidskrav kan skrives på norsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk oppmøte, Refleksnotat
Kandidaten må ha minimum 67% oppmøte (4 av 6 dager; en nødvendighet for samskaping), og ha levert en individuell kritisk refleksjon av læreferden (godkjent/ikke godkjent) for å kunne levere eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Rune Todnem By

Arbeidsformer

Kurset bygges på designprinsippene ‘oppdage, definere, utvikle og levere’. Det vil ikke være forelesningsbasert, men bygges på forelesningselementer, øvingsoppgaver basert på ulike case, gruppearbeid, medstudent veiledning, presentasjoner, selvstudier, og kollokviearbeid. Ulike teorier, modeller og metoder foreleses. Teorier og verktøy diskuteres og brukes i workshops der kandidatene drar på egen erfaring. Skriving av refleksjonsnotater basert på både eget utviklingsarbeid, og relevant teori på feltet. Det kan også være gjesteforelesere fra privat, offentlig, og frivillig sektor, som deler av sine erfaringer rundt problemdefinisjon og -løsning.

Åpent for

Master i transformasjon og nyskaping

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto