Vitenskapsteori og metode (E-TOL170)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
E-TOL170
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
Dette emnet gir en introduksjon til samfunnsvitenskapelig forskningsteori og metode. Emnet fokuserer videre på sammenhengen mellom etikk, design og praktisk forståelse av kunnskapsinnhenting. Emnet består av tre hovedområder: vitenskapsteori og etikk, samt kvantitative og kvalitative forskningsmetoder.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter å ha fullført emnet skal studentene ha kunnskap om:
- Krav til vitenskapelig arbeid
- Vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeider
- Det indre samspillet mellom tema / problemstilling, forskingsspørsmål, metodeverktøy og formidlingsmåte
- Ulike typer av kvalitative og kvantitative metoder
Ferdigheter
Etter å ha fullført emnet skal studentene ha ferdigheter i:
- Vurdere egen og andres forskning kritisk ut fra forskningsetiske kriterier
- Kunne utvikle tema, problemstillinger, delmål og spørsmål for forskning, utredning og analyser
- Evne å gjennomføre enkle prosjekter etter metodebaserte prosedyrer
- Kunne lese og analysere fagtekster på en reflektert og innsiktsfull måte
- Kildekritikk - evaluering av informasjonskilder
- Beskrive, analysere og vurdere gode og svake sider ved forskingsgenerert kunnskap, inkludert eget arbeid
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene ha generell kompetanse om:
- Vurdere egen og andres forskning kritisk ut fra forskningsetiske kriterier
- Utvikling av et design for egen bacheloroppgave
- Forståelse av hvorfor ulike interessenter, faggrupper og tradisjoner har utviklet alternative kunnskaper og meninger
- Formulere forskningsmål og delmål for eget forskningsarbeid
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Ideskisse for semesteroppgave samt to refleksjonsnotater skal være innlevert og godkjent for å levere inn semesteroppgaven.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Reidar StaupeArbeidsformer
Undervisningen i emnet gjennomføres som forelesinger og gruppearbeid. Emnet forutsetter selvstendig arbeid hvor studentene deltar i undervisning og jobber med utvikling av design for tenkt bacheloroppgave.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.