Etterretning og risikovurdering (E-TOL310)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-TOL310

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en grundig innføring i etterretningsmetodikk og forståelse av de ulike rollene i etterretningsorganisasjonen. Et formål med emnet er også å gi en innføring i metodikk for risikovurdering, og hvordan denne kan kombineres med etterretningsmetodikk.

Emnet gir en grundig innføring i etterretningsmetodikk og forståelse av de ulike rollene i etterretningsorganisasjonen. Et formål med emnet er også å gi en innføring i metodikk f o r risikovurdering, og hvordan denne kan kombineres med etterretningsmetodikk.

Emnet gir studentene praktisk innsikt i anvendelse av grunnleggende etterretningsmetodikk for å kunne utarbeide enkle etterretningsprodukter for beslutningstakere. I tillegg får studentene en innføring i risikovurdering og hvordan dette kan brukes innen etterretning.

Kurset gir studentene innsikt i hvordan organisasjoner kan bruke etterretningsprodukter som beslutningsgrunnlag i arbeidet med kontroll og etterlevelse.

Emnet legger stor vekt på grunnleggende begreper, prinsipper og tilnærminger, samt problemorientert og erfaringsbasert læring. Studentene får ved hjelp av pensumlitteratur, gjesteforelesere og prosjektarbeid anledning til å se hvordan etterretningsarbeidet foregår i praksis på ulike nivåer i organisasjonen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter å ha fullført emnet skal studentene ha kunnskap om:

  • sentrale begreper, prinsipper, tilnærminger og metoder innen etterretning (f.eks. etterretningsprodukter og -aktiviteter; de ulike rollene i etterretningsorganisasjonen; egne og organisasjonens bias i analysearbeidet; informasjonssikkerhet tilknyttet etterretning)
  • de rettslige rammene for Tolletatens etterretningsvirksomhet
  • sentrale begreper og prinsipper innen risikovurdering og hvordan disse kan brukes innen etterretning
  • etiske dilemma innen etterretning

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • redegjøre for sentrale begreper og prinsipper innen etterretning og risikovurdering
  • utarbeide enkle etterretningsprodukter
  • forstå og kunne redegjøre for de ulike rollene i etterretningsorganisasjonen, blant annet rollen som informasjonsinnhenter og -behandler
  • redegjøre for prinsippene bak kildekritikk og kildeevaluering
  • redegjøre for usikkerhetsdimensjonen i etterretningsarbeidet
  • redegjøre for etterretningssamarbeidet mellom samarbeidende etater og aktører, både innenlands og utenlands
  • være i stand til å anvende etterretningssyklusen for å strukturere etterretningsarbeidet
  • kunne anvende grunnleggende etterretningsmetodikk
  • kunnskap om kritisk refleksjon om hvordan organisasjoner tilnærmer seg etterretning og risikovurdering

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha et integrert perspektiv på etterretning og risikovurderinger

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Prosjektoppgave i gruppe 1/1 10 Uker Bokstavkarakterer Alle

Tema for prosjektoppgaven utarbeides av fagansvarlig. Gruppeveiledning vil bli gitt utenfor ordinær undervisning.Prosjektoppgaven skal være på 5000 ord (max.) og følger struktur og format til vitenskapelig skriving. Prosjektoppgaven gir derfor god øvelse før bacheloroppgaven.Digital innlevering av prosjektoppgave.Det er ikke kontinuasjonsmuligheter for prosjektoppgaven. Studenter som ønsker å forbedre resultatet sitt på denne vurderingsdelen, kan eventuelt gjøre dette neste gang emnet har ordinær undervisning.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger (i forelesningssal og/eller online), gjesteforelesninger og gruppearbeid

Åpent for

Bachelorstudium i toll, grensekontroll og vareførsel, etatsvei

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto