Psykisk helsepedagogikk - emne 1 (FXPHE1100)
Pykiske lidelser er både nasjonalt og globalt en av våre største helseutfordringer. Dette utgjør en utfordring for barns utvikling og læring i barnehagen og skolen. PÅ WHOs liste over de viktigste globale helseutfordringer står ulike psykiske lidelser og flere av disse vil bli gjennomgått i kurset: bipolar lidelse, schizofreni, angst/posttraumatiske lidelser, depresjon og spiseforstyrrelser.
Utdanningen setter fokus på oppdagelse av tidlige tegn på psykiske vansker og forebyggende arbeid. Studiet ønsker å gi lærere, rådgivere og ansatte i skoler og barnehager et verktøy når vanskelige situasjoner oppstår og hvor søke hjelp. Studiet vil også fokusere på viktigheten av egen/lærers rolle og ivaretakelse og hjelpeapparatets tilbud.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
FXPHE1100
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Del 1 (60%): Faglig fordypning/forståelse/forebygging/mestring
- Psykiske lidelser og psykoseforståelse.
- Depresjon
- Selvmord
- Selvskading
- Spiseforstyrrelser
- ADHD
- Rus/Psykose
- Angst/Tvang
- Flerkulturell kontekst
Del 2 (25%): System/samfunn/antistigma
- Stigma/Antistigma
- Utbrenthet
- Trender/Tendenser
- Det fleksible mennesket
Del 3 (15%): Kommunikasjon/ relasjon/organisering/implementering
- Om relasjoner
- Den gode, den vanskelige, den nødvendige samtale
- Presentasjon av psykisk helseprogrammer for barnetrinn, u-trinn og vgo.
- Presentasjon av nytt pedagogisk verktøy innenfor psykisk helse
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:
- Kunnskap og forståelse av psykiske helsevansker som barn og unge strever med, ved hjelp av teori og faglige refleksjoner.
- Skape forståelse for og lære om tidlig intervensjon og samarbeid med andre hjelpesystemer i saker hvor barn unge viser emosjonelle vansker
- Hjelpeapparatets tilbud og samarbeidsmuligheter ved psykiske vansker.
- Hvor viktig lærer/ansattes relasjonsarbeid er og hvordan relasjonsarbeidet kan styrkes
- Om hvordan lærer/ansatte kan ivareta egen og andres velvære i dette arbeidet
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
- Kunne identifisere tidlige tegn og symptomer på psykiske vansker.
- Vurdere ulike tiltak og verktøy som kan brukes i arbeidet med barn og unge for å skape en positiv utvikling og læring.
- Kunne utøve et godt relasjonsarbeid for å fremme læring hos barn og unge
Profesjonell (generell) kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene kunne:
- Vite hvordan psykiske vansker oppstår og hvordan det påvirker liv og læring
- Gå i dybden og lære om noen spesifikke psykiske vansker,
- Studere sammenheng med individuelle og samfunnsmessige risikofaktorer
- Lære om forebygging og tiltak for å hjelpe barn og unge.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Omfang: 4500 ord +/- 10 %, innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordomfangetSkriftstørrelse 12 i Calibri eller tilsvarende