Psykisk helsepedagogikk - emne 1 (FXPHE1100)

Pykiske lidelser er både nasjonalt og globalt en av våre største helseutfordringer. Dette utgjør en utfordring for barns utvikling og læring i barnehagen og skolen. PÅ WHOs liste over de viktigste globale helseutfordringer står ulike psykiske lidelser og flere av disse vil bli gjennomgått i kurset: bipolar lidelse, schizofreni, angst/posttraumatiske lidelser, depresjon og spiseforstyrrelser.

Utdanningen setter fokus på oppdagelse av tidlige tegn på psykiske vansker og forebyggende arbeid. Studiet ønsker å gi lærere, rådgivere og ansatte i skoler og barnehager et verktøy når vanskelige situasjoner oppstår og hvor søke hjelp. Studiet vil også fokusere på viktigheten av egen/lærers rolle og ivaretakelse og hjelpeapparatets tilbud.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

FXPHE1100

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Del 1 (60%): Faglig fordypning/forståelse/forebygging/mestring

  • Psykiske lidelser og psykoseforståelse.
  • Depresjon
  • Selvmord
  • Selvskading
  • Spiseforstyrrelser
  • ADHD
  • Rus/Psykose
  • Angst/Tvang
  • Flerkulturell kontekst

Del 2 (25%): System/samfunn/antistigma

  • Stigma/Antistigma
  • Utbrenthet
  • Trender/Tendenser
  • Det fleksible mennesket

Del 3 (15%): Kommunikasjon/ relasjon/organisering/implementering

  • Om relasjoner
  • Den gode, den vanskelige, den nødvendige samtale
  • Presentasjon av psykisk helseprogrammer for barnetrinn, u-trinn og vgo.
  • Presentasjon av nytt pedagogisk verktøy innenfor psykisk helse

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:

  • Kunnskap og forståelse av psykiske helsevansker som barn og unge strever med, ved hjelp av teori og faglige refleksjoner.
  • Skape forståelse for og lære om tidlig intervensjon og samarbeid med andre hjelpesystemer i saker hvor barn unge viser emosjonelle vansker
  • Hjelpeapparatets tilbud og samarbeidsmuligheter ved psykiske vansker.
  • Hvor viktig lærer/ansattes relasjonsarbeid er og hvordan relasjonsarbeidet kan styrkes
  • Om hvordan lærer/ansatte kan ivareta egen og andres velvære i dette arbeidet

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:

  • Kunne identifisere tidlige tegn og symptomer på psykiske vansker.
  • Vurdere ulike tiltak og verktøy som kan brukes i arbeidet med barn og unge for å skape en positiv utvikling og læring.
  • Kunne utøve et godt relasjonsarbeid for å fremme læring hos barn og unge

Profesjonell (generell) kompetanse:

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • Vite hvordan psykiske vansker oppstår og hvordan det påvirker liv og læring
  • Gå i dybden og lære om noen spesifikke psykiske vansker,
  • Studere sammenheng med individuelle og samfunnsmessige risikofaktorer
  • Lære om forebygging og tiltak for å hjelpe barn og unge.

Forkunnskapskrav

Utdanning på høyskole/universitetsnivå. Grunnutdanning profesjonsstudie til allmennlærerutdanningen

Anbefalte forkunnskaper

Studiet er beregnet for lærere/kontaktlærere, rådgivere, spesialpedagoger, sosialpedagoger i grunnskole og videregående opplæring, samt miljøterapeuter og ansatte i skolehelsetjenesten. Studiet passer og for medarbeidere i kultur og fritidssektoren.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeoppgave 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

Omfang: 4500 ord +/- 10 %, innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordomfangetSkriftstørrelse 12 i Calibri eller tilsvarende

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Klara Øverland

Arbeidsformer

Forelesinger som vekselvis vil foregå på dagtid, kveldstid og i helger.

Åpent for

Psykisk helsepedagogikk

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto