Psykisk helsepedagogikk - emne 2: Mestring og mestringsstrategier (FXPHE2110)

Psykiske lidelser er både nasjonalt og globalt en av våre største helseutfordringer. PÅ WHO`s liste over de ti viktigste globale helseutfordringer utgjør ulike psykiske lidelser fire av disse:

bipolar lidelse, schizofreni, angst/posttraumatiske lidelser og spiseforstyrrelser.

Psykiske vansker gjenspeiler seg også i den øvrige elevpopulasjon, slik at stadig flere er i faresonen eller har et manifestert problem. En ytterligere utfordring er endringene i det flerkulturelle samfunn og at skolen skal favne alle.

Studiet skal:

Bidra til å øke kunnskapen og forståelsen blant lærere om mestring og mestringsstrategier

Bidra til å styrke lærerrollen/ og andre yrkesgrupper med barn og unge som målgruppe.

Bidra til å gi et verktøy til å implementere kunnskapen om læring og mestringsopplevelser i skolen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

FXPHE2110

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Del 1 (60%): Faglig fordypning/forståelse/forebygging/mestring

Del 2 (25%): System/samfunn/antistigma

Del 3 (15%): Kommunikasjon/ relasjon/organisering/implementering

Del 1. Faglig fordypning/forståelse/forebygging/mestring.

  • Stress og stressmestring
  • Utfordrende barn/ekstroverte
  • Læringsvegring og læringsmotstand
  • De stille barna/introverte
  • Mobbeproblematikk
  • Læringsmiljø

Del 2. System/Samfunn

  • Skolens møte med barn som opplever samlivsbrudd
  • Utvikling av sosial kompetanse
  • Samarbeid med skole og andre institusjoner

Del 3. Kommunikasjon/Relasjon/Organisering/Implementering

  • Læringsvegring og læringsmotstand
  • Mestingsteknikker for lærevansker

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:

  • Mestring og mestringsstrategier, i arbeidet med barn og unge ved hjelp av utviklings- og sosialpsykologisk teori og pedagogisk teori, og teori knyttet til barn og unges stress og mestring.
  • Psykiske helsevansker, om årsaker, tidlig symptomer og tiltak som kan være til hjelp, ved hjelp av teori og refleksjon omkring praksis.
  • Hvordan vanskelige situasjoner, knyttet til psykiske vansker, kan forebygges og håndteres når det oppstår emosjonelle vansker i barnehage og skolesituasjoner.

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:

  • Identifisere tidlig symptomer på vansker
  • Lære om verktøy som kan være til hjelp, hvor det er mulig å søke hjelp og hvordan det kan skapes samarbeid for å hjelpe barn og unge.

Profesjonell (generell) kompetanse:

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • Ha kunnskap om viktigheten av lærer/ansattes relasjonskompetanse og tiltak, som kan styrke og skape gode utviklingsmuligheter for barn og ansatte, samt positiv utvikling og læring.

Forkunnskapskrav

Utdanning på høyskole/universitetsnivå. Grunnutdanning profesjonsstudie til allmennlærerutdanningen

Anbefalte forkunnskaper

Studiet er beregnet for lærere/kontaktlærere, rådgivere, spesialpedagoger, sosialpedagoger i grunnskole og videregående opplæring, samt miljøterapeuter og ansatte i skolehelsetjenesten.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

Omfang: 4500 ord +/- 10 %, innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordomfangetSkriftstørrelse 12 i Calibri eller tilsvarende

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Klara Øverland

Åpent for

Psykisk helsepedagogikk

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto