Psykisk helsepedagogikk - emne 2: Mestring og mestringsstrategier (FXPHE2110)
Psykiske lidelser er både nasjonalt og globalt en av våre største helseutfordringer. PÅ WHO`s liste over de ti viktigste globale helseutfordringer utgjør ulike psykiske lidelser fire av disse:
bipolar lidelse, schizofreni, angst/posttraumatiske lidelser og spiseforstyrrelser.
Psykiske vansker gjenspeiler seg også i den øvrige elevpopulasjon, slik at stadig flere er i faresonen eller har et manifestert problem. En ytterligere utfordring er endringene i det flerkulturelle samfunn og at skolen skal favne alle.
Studiet skal:
Bidra til å øke kunnskapen og forståelsen blant lærere om mestring og mestringsstrategier
Bidra til å styrke lærerrollen/ og andre yrkesgrupper med barn og unge som målgruppe.
Bidra til å gi et verktøy til å implementere kunnskapen om læring og mestringsopplevelser i skolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
FXPHE2110
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Del 1 (60%): Faglig fordypning/forståelse/forebygging/mestring
Del 2 (25%): System/samfunn/antistigma
Del 3 (15%): Kommunikasjon/ relasjon/organisering/implementering
Del 1. Faglig fordypning/forståelse/forebygging/mestring.
- Stress og stressmestring
- Utfordrende barn/ekstroverte
- Læringsvegring og læringsmotstand
- De stille barna/introverte
- Mobbeproblematikk
- Læringsmiljø
Del 2. System/Samfunn
- Skolens møte med barn som opplever samlivsbrudd
- Utvikling av sosial kompetanse
- Samarbeid med skole og andre institusjoner
Del 3. Kommunikasjon/Relasjon/Organisering/Implementering
- Læringsvegring og læringsmotstand
- Mestingsteknikker for lærevansker
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:
- Mestring og mestringsstrategier, i arbeidet med barn og unge ved hjelp av utviklings- og sosialpsykologisk teori og pedagogisk teori, og teori knyttet til barn og unges stress og mestring.
- Psykiske helsevansker, om årsaker, tidlig symptomer og tiltak som kan være til hjelp, ved hjelp av teori og refleksjon omkring praksis.
- Hvordan vanskelige situasjoner, knyttet til psykiske vansker, kan forebygges og håndteres når det oppstår emosjonelle vansker i barnehage og skolesituasjoner.
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
- Identifisere tidlig symptomer på vansker
- Lære om verktøy som kan være til hjelp, hvor det er mulig å søke hjelp og hvordan det kan skapes samarbeid for å hjelpe barn og unge.
Profesjonell (generell) kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene kunne:
- Ha kunnskap om viktigheten av lærer/ansattes relasjonskompetanse og tiltak, som kan styrke og skape gode utviklingsmuligheter for barn og ansatte, samt positiv utvikling og læring.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Omfang: 4500 ord +/- 10 %, innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordomfangetSkriftstørrelse 12 i Calibri eller tilsvarende