Psykisk helsepedagogikk - emne 4: Relasjonens betydning for læring og relasjonskompetanseheving (FXPHE4100)

Psykisk helsepedagogikk modul 4

Psykiske lidelser er en av våre største helseutfordringer både nasjonalt og globalt. Dette utgjør en utfordring også i skolen. Denne modulen er den fjerde i studietilbudet psykisk helsepedagogikk. Utdanningen ønsker å fokusere på viktigheten av gode relasjoner for å fremme et godt læringsmiljø. Mennesket lever i og utvikler seg gjennom relasjoner. Slik bygges den mentale grunnmuren som skal være vår grunnutrustning i møte med livets skiftende omstendigheter og påkjenninger. Dette studiet ønsker å gi lærere og rådgivere verktøy når vanskelige situasjoner inntrer, og vår mestringsevne settes på prøve. Studiet vil fokusere på viktigheten av egen/lærers rolle og ivaretakelse, og hjelpeapparatets tilbud.

Målgruppe: Lærere i grunnskole og videregående skole, barnehagelærere, helsesykepleiere,miljøarbeidere og alle som jobber med barn og ungdom.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

FXPHE4100

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Del 1 Grunnforståelse

  • Relasjoner sett i et utviklingsperspektiv
  • Tilknytning og reguleringsstøtte
  • Hjernens utvikling gjennom stimuli
  • Relasjoner i flerkulturell kontekst

Del 2 Lærerperspektiv

  • Relasjonens betydning for læring
  • Relasjoner og sosiale ferdigheter

Del 3: Praktisk relasjonskompetanse

  • Trygghet og utforskning er grunnmuren i skolen
  • Relasjoner og tilknytning med fokus på ledere, lærere og elever
  • I den andre sted; relasjonens betydning i dialog og danning

Del 4: Ivaretagelsen

  • Relasjonsarbeideren er en containerarbeider - debrifing og erfaring med mellommenneskelige samhandlinger i arbeid med mennesker
  • God relasjonskompetanse - hvordan og hvorfor?

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:

  • Psykiske vansker og hvordan de kan forstås og forebygges i arbeidslivet, spesielt i en barnehage og skolekontekst
  • Hvordan psykiske vansker påvirker vår fungering i arbeid og i livet.
  • Å kunne skape forståelse og gi kunnskap om hvordan tidlig tilknytning og relasjonsutvikling henger sammen med vår utvikling og personlighet, og påvirker oss gjennom livsløpet.
  • Forståelse og kunnskap om relasjonsarbeid som beskyttende faktor i barn og unges utvikling, og også i voksnes fungering i livsløpet og når man møter vanskelige situasjoner i arbeid eller privat.
  • Hvordan gode relasjoner fremmer et godt læringsmiljø
  • Hvordan man kan ivareta egen helse og fungering i arbeidet med barn, unge og i omsorgsarbeid.

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:

  • Vurdere å velge tiltak som kan være til hjelp for å fremme god relasjonsutvikling og læring i et barnehage/skole og arbeidsmiljø
  • Utvikle kompetanse på kommunikasjon og relasjonsarbeid, ved å øve på kommunikasjonsferdigheter gjennom øvelser og verktøy

Profesjonell (generell) kompetanse:

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • Ha kjennskap til hvordan gode relasjoner fremmer et godt læringsmiljø

Forkunnskapskrav

Utdanning på høyskole/universitetsnivå. Gunnutdanning profesjonsstudie til allmennlæreutdanningen.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

Omfang: 4500 ord +/- 10 %, innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordomfangetSkriftstørrelse 12 i Calibri eller tilsvarende

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Klara Øverland

Arbeidsformer

Arbeidsformene varierer mellom forelesning /dialog og gruppearbeid

Åpent for

Psykisk helsepedagogikk

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto