Psykisk helsepedagogikk - emne 4: Relasjonens betydning for læring og relasjonskompetanseheving (FXPHE4100)
Psykisk helsepedagogikk modul 4
Psykiske lidelser er en av våre største helseutfordringer både nasjonalt og globalt. Dette utgjør en utfordring også i skolen. Denne modulen er den fjerde i studietilbudet psykisk helsepedagogikk. Utdanningen ønsker å fokusere på viktigheten av gode relasjoner for å fremme et godt læringsmiljø. Mennesket lever i og utvikler seg gjennom relasjoner. Slik bygges den mentale grunnmuren som skal være vår grunnutrustning i møte med livets skiftende omstendigheter og påkjenninger. Dette studiet ønsker å gi lærere og rådgivere verktøy når vanskelige situasjoner inntrer, og vår mestringsevne settes på prøve. Studiet vil fokusere på viktigheten av egen/lærers rolle og ivaretakelse, og hjelpeapparatets tilbud.
Målgruppe: Lærere i grunnskole og videregående skole, barnehagelærere, helsesykepleiere,miljøarbeidere og alle som jobber med barn og ungdom.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
FXPHE4100
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Del 1 Grunnforståelse
- Relasjoner sett i et utviklingsperspektiv
- Tilknytning og reguleringsstøtte
- Hjernens utvikling gjennom stimuli
- Relasjoner i flerkulturell kontekst
Del 2 Lærerperspektiv
- Relasjonens betydning for læring
- Relasjoner og sosiale ferdigheter
Del 3: Praktisk relasjonskompetanse
- Trygghet og utforskning er grunnmuren i skolen
- Relasjoner og tilknytning med fokus på ledere, lærere og elever
- I den andre sted; relasjonens betydning i dialog og danning
Del 4: Ivaretagelsen
- Relasjonsarbeideren er en containerarbeider - debrifing og erfaring med mellommenneskelige samhandlinger i arbeid med mennesker
- God relasjonskompetanse - hvordan og hvorfor?
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:
- Psykiske vansker og hvordan de kan forstås og forebygges i arbeidslivet, spesielt i en barnehage og skolekontekst
- Hvordan psykiske vansker påvirker vår fungering i arbeid og i livet.
- Å kunne skape forståelse og gi kunnskap om hvordan tidlig tilknytning og relasjonsutvikling henger sammen med vår utvikling og personlighet, og påvirker oss gjennom livsløpet.
- Forståelse og kunnskap om relasjonsarbeid som beskyttende faktor i barn og unges utvikling, og også i voksnes fungering i livsløpet og når man møter vanskelige situasjoner i arbeid eller privat.
- Hvordan gode relasjoner fremmer et godt læringsmiljø
- Hvordan man kan ivareta egen helse og fungering i arbeidet med barn, unge og i omsorgsarbeid.
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
- Vurdere å velge tiltak som kan være til hjelp for å fremme god relasjonsutvikling og læring i et barnehage/skole og arbeidsmiljø
- Utvikle kompetanse på kommunikasjon og relasjonsarbeid, ved å øve på kommunikasjonsferdigheter gjennom øvelser og verktøy
Profesjonell (generell) kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene kunne:
- Ha kjennskap til hvordan gode relasjoner fremmer et godt læringsmiljø
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Omfang: 4500 ord +/- 10 %, innholdsfortegnelse og litteraturliste er ikke inkludert i ordomfangetSkriftstørrelse 12 i Calibri eller tilsvarende