Emne

Strategisk kommunikasjon (KOM102)

Kommunikasjonsarbeid krever langsiktig arbeid for å nå fram med et budskap i en stadig mer komplisert verden av informasjonskilder og medieplattformer.

Dette emnet skal gi studenten en innføring i strategisk kommunikasjon, ledelseskommunikasjon, kommunikasjon i kriser, kunnskap om medieplattformer og bruk av sosiale medier. Emnet bygger videre på og utvider kunnskap om kommunikasjonsteori og forståelse for hvordan organisasjoner, politiske partier, næringsliv og offentlig forvaltning kommuniserer langsiktig, internt og via media.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

KOM102

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet er en kombinasjon av teori og praktiske kommunikasjonsfaglige oppgaver. Det blir undervist i kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon i kriser, og spørsmål knyttet til etikk i kommunikasjonsfaglige oppgaver. Det vil også bli undervist i praktisk kommunikasjon på ulike medieplattformer.

Læringsutbytte

Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:   

Kunnskaper 

Studenten skal:

  • Ha kunnskap om strategisk kommunikasjon.
  • Ha kunnskap om ledelseskommunikasjon.
  • Ha kunnskap om hvordan ulike medieplattformer påvirker budskapet.
  • Ha innsikt i kommunikasjon under kriser.

Ferdigheter 

Studenten skal:

  • Kunne anvende kunnskapene til å utvikle kommunikasjonsstrategi.
  • Kunne utvikle strategier for bruk av ulike medieplattformer.
  • Kunne bruke klarspråk
  • Kan gjøre rede for ulike kommunikasjonsteorier.

Generell kompetanse 

Studenten skal:

  • Skal ha innsikt i hvordan kommunikasjonsfaglige prosesser fungerer i privat og offentlig sektor

Forkunnskapskrav

Innføring i PR og kommunikasjon (KOM101)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 1 Uker Bokstavkarakterer Inspera assessment


En ukes individuell hjemmeeksamen. Eksamensbesvarelsene kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske oppgaver
Alle innleveringsoppgaver er obligatoriske og må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen. Det er også obligatorisk deltakelse i prosjekter og seminarer i emnet.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Janne Tjensvoll Stangeland

Arbeidsformer

Forelesninger, prosjektarbeid, praktiske øvelser og innleveringsoppgaver.

Åpent for

Journalistikk - bachelorstudium Kommunikasjon årsstudium

Emneevaluering

Evaluering- og kvalitetssikring av emnet vil gjennomføres i tråd med kvalitetssystemet ved Universitetet i Stavanger.

Litteratur

Book

Bedre PR og kommunikasjon : en praktisk håndbok Dahlen, Øystein Pedersen, Skarpen, Thor Erik, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 240 s., 2018, isbn:978-82-02-55531-3, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:999919964499902202%22&mediatype=b%f8kerView online

Book

Strategic communication : an introduction Falkheimer, Jesper,, Heide, Mats,, Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :; Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :, Routledge, 1 online resource (xiii, 244 pages), 2018., isbn:1-317-22030-7; 1-315-62155-X; 1-317-22029-3,

Book

PR og strategisk kommunikasjon : teorier og fagidentitet Ihlen, Øyvind, Oslo, Universitetsforl, 181 s., cop. 2013, isbn:978-82-15-02228-4, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:991321568064702202%22&mediatype=b%f8kerView online

Book

En innføring i PR : teori, prosess og praksis Brønn, Peggy Simcic, Bonvik, Øystein; Bang, Tor, Bergen, Fagbokforl, 345 s., cop. 2015, isbn:9788245016567, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:991514482564702202%22&mediatype=b%f8kerView online

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1