Emne

Observasjonspraksis (LPRA10)

Dette emnet skal gi studentene en innføring i klasseromsobservasjon og en første tilknytning til læreryrket gjennom observasjon av undervisningen til erfarne lærere på ungdomstrinnet eller videregående skole. Emnet består av en praksisperiode på ti dager det første studieåret.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

LPRA10

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

5

Vurderingssemester

Høst

Læringsutbytte

Etter observasjonspraksisperioden skal studentene:

Kunnskap

  • ha innblikk i læring i praksis
  • kunne reflektere over samspillet mellom elev og lærer
  • ha kunnskap om observasjonsmetoder

Ferdighet

  • kunne vurdere og reflektere over lærerrollen og ulike undervisningsmetoder
  • kunne identifisere læringsmål i undervisningen ut fra læreplanene
  • kunne observere elevers læringsarbeid

Generell kompetanse

  • kunne vurdere andres praksis med referanse til pedagogisk teori
  • kunne bruke observasjoner som grunnlag for vurderinger i utvikling av egen lærerrolle
  • ha gjennomført minst en undervisningstime

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Praksis 1/1 10 Dager Bestått/ Ikke bestått


All praksis er obligatorisk og det er 100 prosent deltakelse.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk oppmøte.

Arbeidskrav:

  • Praksisforberedelse (kurs i klasseromsobservasjon på UiS)
  • Praksisetterarbeid (obligatorisk undervisning på UiS)
  • Observasjon av undervisning på praksisskolen
  • Utprøving av undervisning på praksisskolen
  • Rapport over klasseromsobservasjonene på 1000 ord +/- 10 %.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Brita Strand Rangnes

Studiekoordinator:

Anne Marie Nygaard

Praksiskoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Praksiskoordinator:

Lene Båkind Sollie

Emneansvarlig:

Ketil Knutsen

Åpent for

Lektorutdanning for trinn 8-13
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1