Videreutdanning i aktivitetsskolepedagogikk 1 (VAKS01)

Emnet er et videreutdanningskurs rettet mot ledere og framtidige ledere på aktivitetsskolen i Oslo kommune. Emnet gir en innføring i ledelse av arbeidet med å skape et trygt og godt miljø for læring og lek i AKS.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VAKS01

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studiet tar sikte på videreutvikle din teoretiske og praktiske kunnskap som leder om hva som fremmer god kvalitet i aktivitetsskolen (AKS).

Som leder er du det viktigste bindeleddet mellom skolen og fritidstilbudet AKS. Elevene har bruk for et kompetent personale både i skoletiden og i AKS. Studiet skal gjøre deg faglig trygg på hvordan du kan tilrettelegge et lek - og lærestøttende miljø for alle barn på aktivitetsskolen. Ledelse, lek, læring, språk og mangfoldforståelse, i et trygt og godt miljø er felles ståsted for arbeidet i AKS.

Emnet går over to semestre og gir 30 studiepoeng. Studiet bygger på rammeplan for AKS. Betydningen av inkludering og sammenheng mellom skole og AKS er vektlagt. Kunnskap om språk, og muntlige ferdigheter knyttes tett til begge modulene.

Emnet gir en innføring i ledelse av arbeidet med å skape et trygt og godt miljø for læring og lek i AKS. Oppbygging og videreutvikling av AKS som en lærende organisasjon, der oppbygging av team og strukturer for veiledning og implementering, står sentralt. Kunnskap om betydningen av sammenheng og kontinuitet mellom skole og AKS vektlegges.

Forståelse for, og ferdigheter til, å lede i tråd med mandatet som er gitt i rammeplan for Aktivitetsskolen Oslo legges vekt på. Utvikling av relasjonskompetansen, der relasjoner mellom personalet og barna, mellom barna, mellom personalet og samarbeidet med foreldrene, står sentralt.

I modulen arbeides det med et prosjektarbeid som tar utgangspunkt i den enkelte aktivitetsskoles utfordringer.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Studenten skal ha kunnskap om ledelse, lærende organisasjoner, teamoppbygging
  • Studenten skal ha innsikt i styringsdokumenter og overordnet del av læreplan
  • Studenten skal ha kunnskap om relasjoner og relasjonenes betydning
  • Studenten skal ha kunnskap om betydningen av kommunikasjon og språk for lek og læring
  • Studenten skal ha kunnskap om opplæringsloven § 9 A

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig prosjektplan 1/1 2 Uker Bestått/ Ikke bestått Alle

3000 ord +/- 10 %

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske innleveringer
  • Tilstedeværelse på samlinger (80 % oppmøte)
  • Utviklingsarbeid ved egen aktivitetsskole mellom samlingene
  • Innlevering av implementeringsplan

Fagperson(er)

Faglærer:

Ellen Elvethon

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Studiet er samlingsbasert, det vil si at studentene møtes til 3 samlinger i hvert semester. I alt 6 samlinger.

Gjennom studiet skal studentene gjennom ulike læringsaktiviteter:

  • Forelesninger og seminar på samlinger
  • Diskusjonsgrupper
  • Skriftlige og muntlige oppgaver
  • Utviklingsarbeid ved egen aktivitetsskole

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto