Emne

Skolebasert praksislærerutdanning (VLU125)

Emnet skal bidra til skolebasert kompetanseutvikling hvor praksisveiledning blir en del av skolens faglige utviklingsarbeid. Deltakerne skal utvikle profesjonsidentitet som praksislærere for lærerstudenter og som deltakere i et forsknings- og utviklingsorientert profesjonsfelleskap ved egen skole.

Emnet er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring med intensjoner om et lærende felleskap som involverer alle parter slik det kommer til uttrykk i avtale om Universitetsskolesamarbeidet: «Ved å prøve ut nye former for samarbeid knyttet til både praksisopplæring og utvikling av felles prosjekter, skal vi sammen være «lærende» og videreutvikle både praksis, forskningssamarbeid og grunnskolelærerutdanning».Fullført og bestått eksamen i studieemnet kvalifiserer for veiledningsoppgaver som praksislærer i grunnskolelærerutdanningene og for opptak på veiledningsmoduler på masternivå.

Emnet er ryddet i tre hovedtema: 1) Veiledning, kommunikasjon og samspill, 2) Lærerarbeidet, lærerrollen og elevkunnskap og 3) Det profesjonelle fellesskapet, utvikling og samhandling.

De tre temaene er overlappende, og må sees i lys av hverandre. FoU-arbeid vil være integrert i alle tre. Temaene representerer en bred kunnskapsbase som et grunnlag for både å innvie studentene i yrkeslivets kompleksitet og kvalifisere dem til fremtidig profesjonell yrkesutøvelse.dem til fremtidig profesjonell yrkesutøvelse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

VLU125

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Innholdskomponentene vil bli behandlet dels hver for seg, men også i sammenheng. De ulike innholdskomponentene synliggjøres i litteraturlisten. Arbeidet med det teoretiske fagstoffet og praktisering av ulike læringsformer vil ta utgangpunkt i situasjoner fra praksisfeltet/egen skole.

Læringsutbytte

Deltakeren har kunnskaper om:

  • universitetsskoleprosjektet og sentrale styringsdokumenter knyttet til praksisopplæring
  • kommunikasjon, samspill og profesjonsetikk
  • ulike tilnærminger til veiledning
  • undervisning og læring generelt og om lærerstudenters læring og utvikling spesielt
  • betydningen av samarbeid med foreldre og andre samarbeidspartnere
  • ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid
  • læreres kontinuerlige profesjonsutvikling og etablering og utvikling av profesjonelle læringsfelleskap

Deltakeren har ferdigheter i å:

  • analysere og utvikle skole - og gruppebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer
  • i samarbeid med studentene planlegge, gjennomføre og vurdere ulike undervisningsplaner (for eksempel en tilpasset form for lesson study)
  • designe ulike læringsmøter for og med studenter
  • dokumentere og vurdere studenters utvikling og læring individuelt og i grupp
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne foreldremøter, foreldresamtaler eller møter med andre samarbeidspartnere sammen med studenter
  • selvstendig og i samarbeid med kolleger kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til FoU- arbeid
  • vurdere og kommentere egen utvikling som praksislære

Deltakeren har generell kompetanse i å:

  • analysere og vurdere praksisopplæring i lys av profesjonsetiske perspektiver og sentrale styringsdokumenter
  • være en aktiv deltaker og kompetent bidragsyter i FoU-samarbeid mellom universitet og grunnskole

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Lærerutdanning eller tilsvarende godkjent utdanning for skoleslaget på minimum bachelornivå

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen, FOU-oppgave - Gruppebasert eller individuelt 3/5 Bestått/ Ikke bestått Alle Inspera assessment
Muntlig gruppebasert presentasjon 2/5 1 Timer Bestått/ Ikke bestått Alle Inspera assessment
Muntlig gruppebasert presentasjon 2/5 30 Minutter Bestått/ Ikke bestått Alle Inspera assessment


FoU-oppgaven (omfang ca 5000 ord for gruppe og 4000 ord for individuell oppgave) knyttes til skolens egne FoU prosjekter innen praksisopplæring og profesjonsutvikling.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

Obligatoriske aktiviteter som må være gjennomført for å få godkjent studiet.

  • 80 % deltakelse på samlinger
  • Individuell refleksjonstekst knyttet til en fellessamling
  • Individuell skriftlig respons på andre deltakeres refleksjonstekst
  • I gruppe: skriftlig plan for Fou-arbeid i tilknytning til praksisopplæring
  • I gruppe: muntlig presentasjon av Fou-arbeid knyttet til praksisopplæring

For grunnskole gjelder også disse

- Koreografere et læringsmøte for studenter som synliggjør både før- og etterveiledning

- Koreografere et faglig diskusjonsmøte for studenter

Alle obligatoriske aktiviteter skal være innfridd for å få godkjent studiet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Runar Vathne

Faglærer:

Finn Martinsen

Studiekoordinator:

Kjetil Endresen

Arbeidsformer

Det vil bli lagt til rette for varierte og deltakende arbeidsmåter som skal fremme læringsutbytteformuleringene, forelesninger, diskusjoner, praktiske øvelser, arbeid i basisgrupper og andre typer grupper.

Åpent for

Veiledning for praksislærere - skolebasert videreutdanning

Emneevaluering

Følger kvalitetssystemet ved Universitetet i Stavanger (tidligdialog, sluttevaluering, fagutvalg)
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1