Emne
Skolebasert praksislærerutdanning (VLU125)
Emnet skal bidra til skolebasert kompetanseutvikling hvor praksisveiledning blir en del av skolens faglige utviklingsarbeid. Deltakerne skal utvikle profesjonsidentitet som praksislærere for lærerstudenter og som deltakere i et forsknings- og utviklingsorientert profesjonsfelleskap ved egen skole.
Emnet er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring med intensjoner om et lærende felleskap som involverer alle parter slik det kommer til uttrykk i avtale om Universitetsskolesamarbeidet: «Ved å prøve ut nye former for samarbeid knyttet til både praksisopplæring og utvikling av felles prosjekter, skal vi sammen være «lærende» og videreutvikle både praksis, forskningssamarbeid og grunnskolelærerutdanning».Fullført og bestått eksamen i studieemnet kvalifiserer for veiledningsoppgaver som praksislærer i grunnskolelærerutdanningene og for opptak på veiledningsmoduler på masternivå.
Emnet er ryddet i tre hovedtema: 1) Veiledning, kommunikasjon og samspill, 2) Lærerarbeidet, lærerrollen og elevkunnskap og 3) Det profesjonelle fellesskapet, utvikling og samhandling.
De tre temaene er overlappende, og må sees i lys av hverandre. FoU-arbeid vil være integrert i alle tre. Temaene representerer en bred kunnskapsbase som et grunnlag for både å innvie studentene i yrkeslivets kompleksitet og kvalifisere dem til fremtidig profesjonell yrkesutøvelse.dem til fremtidig profesjonell yrkesutøvelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
VLU125
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Deltakeren har kunnskaper om:
- universitetsskoleprosjektet og sentrale styringsdokumenter knyttet til praksisopplæring
- kommunikasjon, samspill og profesjonsetikk
- ulike tilnærminger til veiledning
- undervisning og læring generelt og om lærerstudenters læring og utvikling spesielt
- betydningen av samarbeid med foreldre og andre samarbeidspartnere
- ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid
- læreres kontinuerlige profesjonsutvikling og etablering og utvikling av profesjonelle læringsfelleskap
Deltakeren har ferdigheter i å:
- analysere og utvikle skole - og gruppebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer
- i samarbeid med studentene planlegge, gjennomføre og vurdere ulike undervisningsplaner (for eksempel en tilpasset form for lesson study)
- designe ulike læringsmøter for og med studenter
- dokumentere og vurdere studenters utvikling og læring individuelt og i grupp
- planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne foreldremøter, foreldresamtaler eller møter med andre samarbeidspartnere sammen med studenter
- selvstendig og i samarbeid med kolleger kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til FoU- arbeid
- vurdere og kommentere egen utvikling som praksislære
Deltakeren har generell kompetanse i å:
- analysere og vurdere praksisopplæring i lys av profesjonsetiske perspektiver og sentrale styringsdokumenter
- være en aktiv deltaker og kompetent bidragsyter i FoU-samarbeid mellom universitet og grunnskole
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen, FOU-oppgave - Gruppebasert eller individuelt | 3/5 | Bestått/ Ikke bestått | Alle | Inspera assessment | — | — | |
Muntlig gruppebasert presentasjon | 2/5 | 1 Timer | Bestått/ Ikke bestått | Alle | Inspera assessment | — | — |
Muntlig gruppebasert presentasjon | 2/5 | 30 Minutter | Bestått/ Ikke bestått | Alle | Inspera assessment | — | — |
FoU-oppgaven (omfang ca 5000 ord for gruppe og 4000 ord for individuell oppgave) knyttes til skolens egne FoU prosjekter innen praksisopplæring og profesjonsutvikling.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter som må være gjennomført for å få godkjent studiet.
- 80 % deltakelse på samlinger
- Individuell refleksjonstekst knyttet til en fellessamling
- Individuell skriftlig respons på andre deltakeres refleksjonstekst
- I gruppe: skriftlig plan for Fou-arbeid i tilknytning til praksisopplæring
- I gruppe: muntlig presentasjon av Fou-arbeid knyttet til praksisopplæring
For grunnskole gjelder også disse
- Koreografere et læringsmøte for studenter som synliggjør både før- og etterveiledning
- Koreografere et faglig diskusjonsmøte for studenter
Alle obligatoriske aktiviteter skal være innfridd for å få godkjent studiet.