Ansvarlig innovasjon og entreprenørskap (DMEN260)

Ansvarlig innovasjon og entreprenørskap er et pilotprosjekt i samarbeid med Lister kompetanse og finansiert med midler fra Stiftelsen Sørlandets kompetansefond. Emnet er erfaringsbasert og kan gi innpass på master i endringsledelse på UiS. Det vil være en fordel med arbeidserfaring, dette vil gi bedre forutsetninger for å delta i undervisningen og få mest mulig utbytte av emnet.

Emnet gir studentene innsikt i hvordan innovasjon og entreprenørskap kan både bidra til - og utfordre – forståelsen av bærekraft og sosial rettferdighet. Hvordan kan vi forstå og analysere fremvoksende situasjoner der eksisterende løsninger ikke synes å adressere problemet? Hvordan kan vi agere når det er flere og ulike forståelser av hva problemet er? Hvordan kan vi kreativt utforske mulige løsninger i situasjoner som er i stadig utvikling? Emnet skal bidra til å gi studentene praktisk handlingskompetanse i situasjoner som kan være uklare, men der handling kreves.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

DMEN260

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en grundig innføring i hvordan vi kan utvikle nye løsninger som er bærekraftige og ansvarlige. Ulike samfunnsendringer vil ofte ha konsekvenser for berørte parter og det kan være vanskelig å forutse hvordan dette kan berøre partene. Som ledere og utviklere av nye løsninger i privat og offentlig sektor har man et ansvar for å etterstrebe at løsningene ikke innebærer fare eller negative konsekvenser for dem som blir berørt av dem. Sosial innovasjon handler om hvordan vi kan utvikle løsninger som er til gode for fellesskapet. Det kan handle om alt fra hvordan vi forvalter felles goder så som tilgang til naturen og hvordan vi håndterer endrede krav i arbeidslivet til hvordan vi utvikler gode leveforhold lokalt og globalt.

Gjennom praktisk case-arbeid får studenten jobbe med reelle problemstillinger sammen med med-studenter og forelesere. Emnet gir innsikt i prosessperspektiver på innovasjon og entreprenørskap, bærekraft og sosial ansvarlighet, og forståelsen av disse perspektivene blir integrert i det praktiske case-arbeidet.

Undervisning og innlevering av materiale vil være på norsk.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om hvordan innovasjon og entreprenørskap kan forstås som prosessuelle og relasjonelle fenomener.
  • Inngående kunnskap om hvordan sosial rettferdighet og bærekraft stiller stadig nye krav til hva som kan forstås som ansvarlige innovasjoner.
  • kunnskap om prosessuelle forståelser og perspektiver på bærekraft og sosial rettferdighet i et bredt perspektiv.

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne kritisk vurdere ulike løsninger og hvorvidt disse kan forstås som bærekraftige og sosialt rettferdige.
  • kunne vurdere hvilke potensielle aspekter av bærekraft og sosial rettferdighet ulike innovasjoner kan bringe med seg.
  • kunne utvikle praktiske strategier for hvordan små-, medium- og store organisasjoner gjennom sine aktiviteter kan bidra til bærekraft og sosial rettferdighet. Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha utviklet kritisk og refleksiv tenkning omkring hva vi utvikler av produkter, tjenester og arbeidsformer, og hvilket ansvar vi har for konsekvensene av innovative løsninger.
  • ha utviklet relasjonelle og prosessuelle forståelser av innovasjon og entreprenørskap og kunne anvende disse til å utvikle ulike løsninger.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeevaluering 1/1 Bokstavkarakterer

Vurderingsformen for emnet er mappe, og arbeidet med denne skjer gjennom hele semesteret og fullføres i eksamensperioden. Mappen består av to gruppeoppgaver og en individuell oppgave. Ved dokumentert gyldig fravær kan det søkes om utsatt innleveringsfrist på lik varighet som fraværet, ref. eksamensreglementet ved Universitetet i Stavanger.

Fagperson(er)

Timelærer:

Kathrine Skoland

Arbeidsformer

Undervisninger er samlingsbasert med gruppearbeid, forelesninger og workshops. For å kunne gjennomføre emnet kreves det aktiv deltakelse i gruppearbeidet i og mellom samlingene for å kunne utføre aktivitetene som gir grunnlaget for mappeinnleveringene.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Ansvarlig innovasjon og entreprenørskap (MEN260_1) 10

Åpent for

Enkeltemnestudenter som oppfyller opptakskravene

Opptakskrav til emnet følger opptakskrav til masterprogrammet i endringsledelse ved Universitetet i Stavanger (se vedlagt utfyllende regler for opptak til master i endringsledelse, vedtatt av Universitetsstyret 18.10.18):

Opptaksgrunnlag:

  • Bachelorgrad
  • Cand.mag.-grad
  • Annen grad eller utdanningsløp av minimum 3 års omfang
  • Utdanning som i henhold til §48 i lov om universiteter og høgskoler er godkjent som jevngod med overnevnte grader eller utdanningsløp

Institusjonen kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som er helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto