Klinisk sanitetsspesialist 1 (E-SANP100)

Emnet Klinisk Sanitetsspesialist 1 er en veiledet praksis i ambulansetjeneste som har en varighet på totalt åtte uker. Emnet har som hensikt å gi studentene kunnskap til å se sammenheng mellom teori og praksis. En sanitetsspesialist skal kunne utføre avansert pasientundersøkelse, gi behandling til akutt- og kritisk syke og skadde pasienter under små tidsmarginer. Sanitetsspesialisten skal også opparbeide seg kompetanse til å drive pasientbehandling over tid. Emnet gir studentene mulighet for å observere og delta i undersøkelser og behandlinger, bli kjent med organiseringen, roller og oppgaver fra de ulike aktørene innenfor akuttmedisin. En overordnet målsetting for klinisk praksis er at studenten skal aktualisere, integrere og vise kunnskap om læringsutbytter fra årsstudiet i sanitetsspesialist.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-SANP100

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Undervisningsspråk

Innhold

Emnet fokuserer på klinisk praksis i ambulansetjenesten. Emnet omfatter også utstyrshåndtering, planlegging, organisering, gjennomføring og evaluering av ulike oppdrag. Ledelse og organisering av andre helseressurser, samt samhandling og samvirke med andre nødetater og samarbeidspartnere. Dette gjør det nødvendig med grunnleggende forståelse for hvordan mennesket, både alene og i samarbeid med andre, fatter beslutninger og håndterer risiko i medisinske og taktiske situasjoner. Studenten skal opparbeide seg kunnskap til å foreta vurderinger og fatte beslutninger på en måte som fører til stor grad av risikoreduksjon, og effektivt arbeid. Studenten skal i løpet av emne få forståelse for organiseringen av andre helseressurser, samt samhandling og samvirke med andre nødetater og samarbeidspartnere.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om organisering og oppbygning av ambulansetjenesten og dens samarbeidspartnere
  • kan gjøre rede for håndtering av de vanligste problemstillingene innen prehospital akuttmedisin
  • kan gjøre rede for hvordan medisinsk utstyr til bruk i undersøkelse, diagnostikk og behandling av akutt syke og skadde pasienter skal benyttes

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende kunnskaper om menneskets grunnleggende anatomiske og fysiologiske behov
  • kan utføre en strukturert pasientundersøkelse etter XABCDE prinsippet og kan iverksette tiltak
  • kan kommunisere med pasienter, pårørende og andre samarbeidende personell på en trygg og relasjonsfremmende måte
  • kan under tilsyn ivareta trygg legemiddelhåndtering, herunder forberede legemiddelet, utføre dobbeltkontroll, administrere legemidlet og overvåke pasienten etter administrasjonen.
  • kan under veiledning rapportere pasientinformasjon til annet samarbeidende personell
  • kan bruke kommunikasjonsutstyr i samsvar med gjeldende nasjonale regelverk og prosedyrer samt gjøre rede for bruken av det og annet relevant IKT-verktøy ved operativt arbeid
  • kan gi basal livreddende førstehjelp og utføre basal hjerte-lungeredning ved hjelp av hjertestarter
  • kan anvende kunnskap om hygieniske prinsipper og smitte for å gi forsvarlig helsehjelp
  • kan gjennomføre rutinemessige, daglige og ukentlige, arbeidsoppgaver på praksisstedet i henhold til lokale retningslinjer
  • kan anvende prinsipper om risikovurdering og iverksette tiltak for å ivareta egen, pasientens og andres helse og sikkerhet
  • kan innhente, kritisk vurdere og behandle pasientopplysninger i samsvar med gjeldende bestemmelser om taushetsplikt

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan under veiledning organisere eget arbeid, ivareta orden og strukturere arbeidsdagen på en hensiktsmessig måte
  • kan reflektere over begrensninger i egen kompetanse og arbeide selvstendig så vel som i gruppe, herunder samhandle med samarbeidspartnere i primær- og spesialisthelsetjenesten
  • kan reflektere over etiske, kommunikative og juridiske utfordringer en møter i prehospitale tjenester
  • kan identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til eget læringsbehov samt innhente og tilegne seg ny kunnskap og ferdigheter. Kandidaten skal også vise vilje og evne til å nyttiggjøre seg av veiledning og tilbakemelding.

Forkunnskapskrav

Bestått Sanitetsspesialist 60 stp. Emneansvarlig kan vurdere liknende utdanninger som sanitetsspesialist for å kunne melde seg opp til emnet.

Eksamen / vurdering

For å få bestått kliniske studier må studentene ha innfridd minimum 90% deltagelse på praksisdager, samt refleksjonsgrupper. Det skal også leveres to skriftlige refleksjonsnotat fra praksis før praksisperioden avsluttes og inngår som en del av vurderingen i emnet (skal være på 1500 ord (+/- 10%). Dersom det oppstår tvil om godkjenning av praksis, skal studenten få skriftlig melding innen rimelig tid. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer og hvilke krav som må oppfylles for å få godkjent de praktiske studiene. Skulle studenten til tross for tilfredsstillende studieprogresjon underveis vise handling/atferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få karakteren ikke bestått selv om forutgående tvilsmelding ikke er gitt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Innlevert og signert praksisdokument
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i klinisk praksis
  • To selvstendige refleksjonsnotat på 1500 ord (+/- 10%)
  • Deltagelse i refleksjonsgruppe (2 stk)
  • Innlevert og signert praksisdokument

Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fraværet gjennom alternative krav. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, må studentene følge neste kull.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Runar Salte

Faglærer:

Nina Vatland

Arbeidsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av kliniske studier, refleksjonsgrupper, simulering og ferdighetstrening og arbeid med refleksjonsnotat. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad kan foreta selvstendige vurderinger. Deler av praksisen kan erstattes med simulering og ferdighetstrening dersom det gir bedre muligheter for å oppnå læringsutbytter beskrevet for emnet.

Åpent for

Sanitetsutdanning - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto