Tjenesteinnovasjon og designmetodikk (E-MTN001)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MTN001

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er et videreutdanningstilbud på mastergradsnivå som gir studiepoeng tilsvarende 10 ECTS. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til tjenesteinnovasjon, tjenestedesign og design tenkning. Emnet vektlegger både en praktisk og teoretisk forståelse for hvordan man kan forbedre eksisterende tjenester, og utvikle nye tjenester, basert på avdekking av brukerinnsikt, og design av nye brukerreiser. Emnet vil gi en grunnleggende kompetanse på verktøy og metoder som anvendes i design og utvikling av nye tjenester.

Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig, og frivillig sektor som r som ønsker å bidra til den transformasjon og nyskaping som kreves for å levere på det grønne skiftet gjennom et kompetanseløft innen tjenesteinnovasjon og design, både som planlegger, utvikler, prosjektleder, eller bestiller av nye tjenesteløsninger.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten…

  • har inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy og sentrale begreper knyttet til tjenesteinnovasjon og designmetodikk
  • kan anvende kunnskap om designtenkning og hvordan en slik tilnærming bidrar til å gi bedre tjenester i en tid med nye forretningsmodeller og behov for omstilling
  • har inngående kunnskap om ulike kreative metoder for utvikling av nye tjenestekonsepter til støtte for det grønne skiftet, og hvordan en slik tilnærming kan bli forankret i organisasjoner

Ferdigheter

Kandidaten…

  • kan lede samskaping, nytenking og innovasjonsprosesser, omfavne risiko og usikkerhet, og fungere som planlegger, utvikler, fasilitator, prosjektleder og/eller bestiller av nye tjenesteløsninger
  • kan anvende ulike designmetoder og verktøy for å få innsikt i brukerbehov og brukerreisen, og ha en utviklet mellommenneskelig kompetanse til støtte for bærekraftig utvikling
  • kan bruke ulike verktøy, prototype, teste og fornye mot brukergrupper for å utvikle nye tjenestekonsepter

Generell kompetanse

Kandidaten …

  • kan utøve ledelse og anvende en god forståelse av grunnleggende dimensjoner ved design og innovasjonsprosesser (f.eks. double diamond) slik at kunnskap og ferdigheter til forståelsen av nye problemstillinger og tjenesteområder innen organisasjon og samfunn økes
  • kan kommunisere faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten, og kunne formidle samskaping og egenrefleksjon muntlig og skriftlig med et språk som er naturlig innenfor feltet og samfunnet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til både innovasjonsprosess, resultat og egen praksis

Forkunnskapskrav

E-BAC001 Tjenesteinnovasjon og servicedesign

a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. – Opptak på bakgrunn av realkompetanse.

c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis.

Realkompetanse

For å kunne søke opptak på bakgrunn av realkompetanse kreves det minimum 60 studiepoeng fra tidligere studier.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell hjemmeeksamen 1/1 1 Uker Bokstavkarakterer

Hjemmeoppgaven må støttes av relevant teori og kritisk forståelse av denne.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Erik Lerdahl

Instituttleder:

Trude Furunes

Arbeidsformer

Kurset baserer seg på tidligere tillært kunnskap og ferdigheter fra kurset E-BAC001 Tjenesteinnovasjon og Servicedesign. Kurset foregår som selvstudium, der kandidaten må lese pensum og en samling av artikler som blir tilgjengelig ved kursstart. Videre må kandidaten på egen hånd utforske teori, metodikk og metoder knyttet til faget.

Åpent for

Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto