Tjenesteinnovasjon og designmetodikk (E-MTN001)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
E-MTN001
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er et videreutdanningstilbud på mastergradsnivå som gir studiepoeng tilsvarende 10 ECTS. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til tjenesteinnovasjon, tjenestedesign og design tenkning. Emnet vektlegger både en praktisk og teoretisk forståelse for hvordan man kan forbedre eksisterende tjenester, og utvikle nye tjenester, basert på avdekking av brukerinnsikt, og design av nye brukerreiser. Emnet vil gi en grunnleggende kompetanse på verktøy og metoder som anvendes i design og utvikling av nye tjenester.
Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig, og frivillig sektor som r som ønsker å bidra til den transformasjon og nyskaping som kreves for å levere på det grønne skiftet gjennom et kompetanseløft innen tjenesteinnovasjon og design, både som planlegger, utvikler, prosjektleder, eller bestiller av nye tjenesteløsninger.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten…
- har inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy og sentrale begreper knyttet til tjenesteinnovasjon og designmetodikk
- kan anvende kunnskap om designtenkning og hvordan en slik tilnærming bidrar til å gi bedre tjenester i en tid med nye forretningsmodeller og behov for omstilling
- har inngående kunnskap om ulike kreative metoder for utvikling av nye tjenestekonsepter til støtte for det grønne skiftet, og hvordan en slik tilnærming kan bli forankret i organisasjoner
Ferdigheter
Kandidaten…
- kan lede samskaping, nytenking og innovasjonsprosesser, omfavne risiko og usikkerhet, og fungere som planlegger, utvikler, fasilitator, prosjektleder og/eller bestiller av nye tjenesteløsninger
- kan anvende ulike designmetoder og verktøy for å få innsikt i brukerbehov og brukerreisen, og ha en utviklet mellommenneskelig kompetanse til støtte for bærekraftig utvikling
- kan bruke ulike verktøy, prototype, teste og fornye mot brukergrupper for å utvikle nye tjenestekonsepter
Generell kompetanse
Kandidaten …
- kan utøve ledelse og anvende en god forståelse av grunnleggende dimensjoner ved design og innovasjonsprosesser (f.eks. double diamond) slik at kunnskap og ferdigheter til forståelsen av nye problemstillinger og tjenesteområder innen organisasjon og samfunn økes
- kan kommunisere faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten, og kunne formidle samskaping og egenrefleksjon muntlig og skriftlig med et språk som er naturlig innenfor feltet og samfunnet
- kan analysere og forholde seg kritisk til både innovasjonsprosess, resultat og egen praksis
Forkunnskapskrav
a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.
b) SV-fakultetet ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. – Opptak på bakgrunn av realkompetanse.
c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis.
Realkompetanse
For å kunne søke opptak på bakgrunn av realkompetanse kreves det minimum 60 studiepoeng fra tidligere studier.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeeksamen | 1/1 | 1 Uker | Bokstavkarakterer |
Hjemmeoppgaven må støttes av relevant teori og kritisk forståelse av denne.