Emne

Bacheloroppgave (ABLBAC)

Bacheloroppgaven skal bidra til at studenten blir bevisst sin profesjonelle identitet som barnehagelærer.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ABLBAC

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet legger til rette for at studenten får erfaringer med å planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med faglige, metodiske og forskningsetiske krav og retningslinjer. I tillegg til det selvstendige arbeidet med bacheloroppgaven, skal emnet derfor gi studenten en innføring i ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og relevante metoder innenfor forsknings- og utviklingsarbeid tilsvarende 5 studiepoeng. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, og/eller fordypninger. Problemstillingen skal reflektere relevante spørsmål knyttet til barnehagens virksomhet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
  • har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
  • har kunnskap om nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet
  • har kunnskap om ulike verktøy for forskning, også digitale, og bruken av dem
  • har inngående kunnskap innafor oppgavens valgte tema og innsikt i hvordan dette utfordrer barnehagens virksomhet, praktisk, faglig og pedagogisk

Ferdigheter

Studenten 

  • kan analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
  • kan vurdere og anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
  • kan anvende relevante digitale verktøy i forbindelse med eget forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
  • kan bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i formidling av eget prosjekt

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått 1., 2. og 3. trinn arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Bacheloroppgave - individuell eller i gruppe 1/1 Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 01.11.2023


Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).

Bacheloroppgave i par: 8000 - 12000 ord 

Bacheloroppgaven skal leveres på Inspera. Det blir foretatt plagieringskontroll. Det regnes som ett forsøk på prøving dersom fristen ikke overholdes (jf. forskrift om eksamen ved UiS).

En kandidat har som hovedregel ett forsøk på en bacheloroppgave. En kandidat som ikke har bestått bacheloroppgaven kan etter søknad innvilges et 2. forsøk. I slike tilfeller kan oppgaven leveres inn i bearbeidet form eller det kan leveres en helt ny oppgave (Forskrift om studier og eksamen § 3-10 pkt. 4).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppstartsseminar, Skriftlig prosjektbeskrivelse, En veiledningstime, Obligatorisk tilstedeværelse 80%, Prosjektseminar, Veiledning, Obligatoriske krav

Oppstartsseminar, kurs i vitenskapsteori og metode: Minimum 80 % oppmøte.

Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse i henhold til oppsatt frist.

To veiledningstime er obligatorisk: 

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karin Berner

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Arbeidsformer

Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på studenters arbeider, oppgaveseminar og individuell veiledning. 

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Vitenskapsteori for nybegynnere Thurén, Torsten, Gjestland, Dag, Oslo, Gyldendal akademisk, 204 s., 2009, isbn:9788205384064, Book Metode og oppgaveskriving Dalland, Olav, Keeping, David, Oslo, Gyldendal, 272 sider, 2020, isbn:9788205543089, Book En smak av forskning : bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt Ingvill Stuvøy (1983-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm Akademisk, 290 sider, 2021, isbn:9788202709426, Book Feltarbeid i egen kultur Wadel, Cato, Wadel, Carl Cato; Fuglestad, Otto Laurits,, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 238 s., 2014, isbn:9788202456337, Book Du må skrive! : skrivebok for studenter i barnevern og sosialt arbeid Storø, Jan, Oslo, Universitetsforl, 210 s., cop. 2019, isbn:978-82-15-03206-1, Book Viten skapt : kvalitativ analyse og teoriutvikling Tjora, Aksel Hagen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 102 s., 2018, isbn:978-82-02-44299-6, Book Det kvalitative forskningsintervju Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Oslo, Gyldendal akademisk, 381 s., 2015, isbn:978-82-05-46354-7, Book Deltagende observasjon Fangen, Katrine, Bergen, Fagbokforl, 300 s., 2010, isbn:978-82-450-1001-5, Book Hvordan gjøre dokumentanalyse : en praksisorientert metode Asdal, Kristin, Reinertsen, Hilde, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 276 sider, 2020, isbn:9788202543631, Book Hvordan bruke teori? : nyttige verktøy i kvalitativ analyse Johannessen, Lars E.F., Rafoss, Tore Witsø; Rasmussen, Erik Børve, Oslo, Universitetsforl, 339 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-02901-6, Book Begripe med kroppen : barns erfaringer som grunnlag for all læring Fredriksen, Biljana C., Oslo, Universitetsforl, 332 s., cop. 2013, isbn:9788215021010,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1