Emne
Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA201)
I dette emnet har vi fokus på praktisk sosialpedagogisk arbeid med barn og unge. Det legges vekt på betydningen av gode relasjoner og god kommunikasjon mellom barn og unge og barnevernspedagogen. Videre legges det vekt på etablering av gode utviklingsmiljø, metodisk sosialpedagogisk arbeid, forebyggende arbeid og bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBA201
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- har bred kunnskap om kommunikasjon og samarbeid med barn og unge i ulike situasjoner og i ulike kontekster.
- har kunnskap om kulturelt mangfold, flerkulturell forståelse og kultursensitivitet.
- har kunnskap om ulike typer metoder og tiltak som kan benyttes i sosialpedagogisk arbeid.
- har kunnskap om og kan vurdere risiko for uønskede hendelser i sosialpedagogisk arbeid med barn og unge og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk.
Ferdigheter:
- kan anvende forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn og unge som grunnlag for sosialpedagogisk arbeid med barn og unge.
- kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å skape relasjoner og veilede barn og unge i utviklingsprosesser.
- kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som en del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltagelse og medvirkning i sosialpedagogisk arbeid.
- kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn og unge.
- kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon, deltagelse og medvirkning.
- kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide miljøterapeutisk, systematisk og målrettet med barn og unge.
- kan anvende forsknings-, praksis og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges atferd og situasjon og legge til rette for hensiktsmessige sosialpedagogiske tiltak.
- kan beherske forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg.
- kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og unge.
- kan anvende aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid for å fremme lek, læring, mestring, inkludering og deltakelse.
Generell kompetanse:
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle sosialpedagogiske tiltak med utgangpunkt i barnets beste.
- har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i sosialpedagogisk arbeid.
- har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger i sosialpedagogisk arbeid og egen praksis.
- kan dokumentere og formidle sosialpedagogiske vurderinger, muntlig og skriftlig.
Forkunnskapskrav
Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA101)
Utsatte barn og unge (BBA102)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Omfang: 2.000 ord (+/- 10 %)Referansestil: APA 7th
Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske krav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
75% nærværsplikt på undervisning, gruppearbeid og seminar. Studenter som har nærvær under 75% mister rett til å gå opp til eksamen, uansett grunn.
Skriftlig individuell oppgave: Evalueringsuttrykket er «godkjent/ikke godkjent». Tema for oppgaven blir definert av emneansvarlig. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %) ekskl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.