Emne
Bacheloroppgave (BBDBAC)
Emnet skal gi studentene innføring i ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og relevante metoder innenfor forsknings- og utviklingsarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2015-2016. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBDBAC
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, eller fordypninger. Problemstillingen skal reflektere relevante spørsmål i barnehagens virksomhet. Strukturen i emnet er tredelt:
- Innføringskurset i metode og vitenskapsteori foregår i høstsemesteret. På kurset gjennomgås sentrale og relevante retninger/tradisjoner innenfor vitenskapsteori og metode, samt etiske utfordringer relatert til forskning. Kurset danner grunnlag for studentenes utvikling av prosjektskisse.
- I tilknytning til kurset i metode og vitenskapsteori er et oppstartseminar hvor studentene starter arbeidet med en prosjektskisse.
- Videreutvikling av prosjektskisse foregår i samråd med veileder og medstudenter, og innebærer midtveisseminar/er i vårsemesteret. Frem til midtveisseminaret foretar studenten litteratursøk.
- Bacheloroppgaven skal være en individuell oppgave. Oppgaven som endelig produkt kan variere:
- Empirisk basert oppgave i et rent tekstformat.
- Teoretisk basert oppgave i et rent tekstformat.
Læringsutbytte
Emnet legger til rette for at studenter får erfaringer med å planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige, metodiske og forskningsetiske krav og retningslinjer.
Det legges til rette for at studenten skal få innsikt i:
- sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
- sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
- nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet
Det legges til rette for at studenten skal tilegne seg ferdigheter i:
- å reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
- vurdering og anvendelse av vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
- formidling av kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Jon Øgaard SchjelderupArbeidsformer
Kurset i vitenskapsteori og metode innebærer forelesninger og studentaktiviteter.
Oppstartseminaret innebærer at studentene selvstendig og i grupper arbeider frem en prosjektskisse. Prosjektskissen skal leveres inn for godkjenning (frist for innlevering presiseres i semesterplan).
Veiledning inngår som en obligatorisk del av arbeidet med bacheloroppgaven. Studentene tildeles veileder av instituttet.
Det vil være ett/flere midtveisseminar hvor studentene presenterer og videreutvikler sine prosjektskisser i samhandling med medstudenter og veileder/e. Tekster må være levert to dager på forhånd.
I tillegg til veileders respons på midtveisseminar, får studentene 3 veiledninger á 1 time av tildelt veileder. En av disse skal anvendes på prosjektskissen.
Studentene har selv ansvar for å avtale tid og innhold i veiledningen med veileder. Siste veiledning skal være avsluttet en/to uker før innleveringsfrist.
Arbeidsformer for studenter som velger fordypning 'utlandet'
Studenter som har valgt internasjonalt semester som fordypning følger innføringsseminar sammen med øvrige studenter. Utreise innebærer en tidligere innleveringsfrist og et tilpasset midtveisseminar. For øvrig gjelder samme fagplan for denne gruppen studenter.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Totalt ca. 900 sider.
Bergsland, M. D. & Jæger, H. (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (Kap. 1-4) 73 s.
Christoffersen, L. & Johannessen, A. (2012). Forskningsmetode for lærerutdanningene. Oslo: Abstrakt forlag. (Kap. 1-12) 105 s.
Halvorsen, E. M. (2007). Kunstfaglig og pedagogisk FoU: Nærhet, distanse, dokumentasjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (S. 21-31 og 138-150) 23 s.
I tillegg til obligatorisk pensum om vitenskapsteori og ulike metoder skal studentene, i samråd med veileder, legge opp relevant selvvalgt litteratur i forhold til bacheloroppgaven.