Emne
Praksis 1. trinn 20 dager (BBDPR1)
Praksis første studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), og Natur, helse og bevegelse (NHB).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBDPR1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Timeplan
Litteratur
Innhold
Praksis skal gi erfaringer med å bruke teori som grunnlag for kritisk refleksjon knyttet til individ, relasjoner og system. Studenten skal planlegge, vurdere og gjennomføre ulike lekaktiviteter. Studenten skal legge til rette for barns lærings- og utviklingsprosesser i ulike aldre og med ulike forutsetninger. Pedagogisk dokumentasjon benyttes aktivt som ressurs i planlegging, vurdering og nyskaping av arbeidet i barnehagen. Studenten skal i praksis lære hvordan barn gjennom undring, utforsking og utfordrende lek i ulike miljø, kan ta vare på seg selv, hverandre og naturen.
Læringsutbytte
BULL:
Studenten
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og framstå som en bevisst rolle- og språkmodell både for barn og i samarbeid med personale og foresatte
- kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en helhetlig og sammenhengende måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
- kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn i samarbeid med foresatte
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
- kan analysere og reflektere over de estetiske fags betydning for barnehagelærerrollen
NHB:
Studenten
- kan utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og med hverdagsteknologi sammen med barn
- kan velge og bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn, og kunne gjøre nytte av lokale ressurser
- kan reflektere over og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere behov for fysisk aktivitet, hvile, varierte måltid og god hygiene for barn i barnehage
- kan vurdere risiko av lekemiljø og sammen med barn skape og bruke ulike rom og miljø inne, ute og i naturen samt legge til rette for barns risikomestring
- kan nyttiggjøre seg av ulike ressurser for å tilegne seg utvidet kunnskap og inspirasjon innen temaene natur, helse og rørsle
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Arbeidsformer
Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praksisoppgaver og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.
Det skal gjennomføres minst 5 individuelle lederdager.
Åpent for
Emneevaluering
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1