Emne
Praksis 3. trinn 15 dager (BBLPR3)
Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttet kunnskapsområdet: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU).
Fokus i praksis 3. studieår:
- Ledelse av barn og barnehage
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
BBLPR3
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Studentene skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage
- har kunnskap om å ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse
- har kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner
- har kunnskap ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek
Ferdigheter
Studenten
- kan framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
- kan lede barnehagen som lærende organisasjon
- kan øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
- kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
- kan reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
Generell kompetanse
Studenten
- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
- kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Forkunnskapskrav
Et av følgende alternativer:
Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)
Skolepraksis 2. trinn 5 dager (BBLPRS)
Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)
Skolepraksis 2. trinn 5 dager (BBLPRS)
Bestått praksis fra forrige studieår.
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1