Emne

Digital kommunikasjon i serviceorganisasjoner (BDS110)

Digitalisering har endret rammene og omgivelsene for organisasjonskommunikasjon. Bruken av digitale kommunikasjonskanaler har etter hvert blitt en avgjørende faktor for å skape kundeopplevelser og forretningsvekst. Digitalisering har endret kommunikasjon og relasjoner både med kunder og organisasjoners omgivelser og internt i organisasjoner. Innovativ kommunikasjonsteknologi, bedre tilgang til informasjon og økte muligheter til å engasjere interne og eksterne interessenter gjennom sosiale medier gir stadig nye kommunikasjonsmuligheter for organisasjoner. Kunder og forbrukere kommuniserer både med organisasjoner og med hverandre om tjenestene som organisasjoner tilbyr gjennom et økende antall digitale kommunikasjonskanaler som sosiale medieplattformer, nettsamfunn og fora, meldingsapper, SMS, mobilapper, blogger, videoplattformer og mer. Strategisk bruk av digitale kommunikasjonskanaler er dermed helt essensielt for å forbedre sluttbruker- og medarbeidertilfredsheten. Videre kan bruken av digitale kommunikasjonskanaler som en del av tjenesteinnovasjon (som for eksempel selvbetjeningsløsninger og automatiserte tjenester) bidra til økt tilfredshet for både sluttbrukere og ansatte.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BDS110

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

I dette emnet vil studentene bli introdusert til sentrale teorier om organisasjonskommunikasjon og digital kommunikasjon. Hensikten er å gi studentene analytiske begrep og verktøy for å kunne forstå, lede og kritisk reflektere over digitale mediers rolle i kommunikasjon og relasjoner med kunder, ansatte og andre relevante interessenter. Sentrale temaer som vil bli tatt opp er bruken av digitale kommunikasjonsplattformer, teknologi og AI; håndtering av interessenter («stakeholder management») i en digital kontekst; bruk av sosiale medier for å bygge og vedlikeholde organisasjonsidentitet, kundeengasjement og omdømme; rollen til digital kommunikasjon i krise- og endringsledelse; tverrkulturell kommunikasjon; og etiske hensyn i digital kommunikasjon inkludert personvern, datasikkerhet og ansvarlig innholdsdeling. Studentene skal få kunnskap om hvordan de kan planlegge og gjennomføre en digital kommunikasjonsstrategi for å bygge og opprettholde kundelojalitet, samt forbedre brukeropplevelse og tjenestekvalitet. Dette inkluderer kunnskap om digitale endringsprosesser og integrering av digitale kommunikasjonsløsninger i organisasjonens retningslinjer og strategier.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • Kommunikasjon som en integrert del av digital serviceledelse.
  • Grunnleggende prinsipper og modeller for intern og ekstern digital organisasjonskommunikasjon.
  • Håndtering av ulike interessenter («stakeholder management») og digital kommunikasjon.
  • Digitale kommunikasjonsløsninger som en integrert del av organisasjonens retningslinjer og strategier.
  • Digitale mediers rolle som en del av teknologisk praksis, endringsprosesser, makt og dialog i organisasjoner.
  • Hvordan man kan møte nye utfordringer i organisasjonskommunikasjon som en del av den digitale transformasjon i samfunnet og i forretningslivet.

Ferdigheter

Kandidaten skal ha følgende ferdigheter:

  • Kunne gjenkjenne sentrale prinsipper for planlegging og gjennomføring av effektiv intern og ekstern digital kommunikasjon i en organisasjon og med kunder og kunne anvende disse for å kommunisere mer effektivt i en serviceorganisasjon.
  • Kunne planlegge og gjennomføre en digital kommunikasjonsstrategi for å bygge og vedlikeholde kundelojalitet, samt forbedre brukeropplevelse og servicekvalitet.
  • Kunne evaluere effektiviteten til digitale og tradisjonelle kommunikasjonskanaler.
  • Kunne anvende analytiske og begrepsmessige verktøy for å håndtere og reflektere over rollen til digitale medier i kommunikasjon, dialog og relasjoner med interne og eksterne interessenter.
  • Kunne anvende kunnskap om transformasjonsprosesser til å planlegge digitale endringsprosesser i organisasjoner.

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • Reflektere omkring etiske perspektiver knyttet til digital kommunikasjon i en serviceorganisasjon.
  • Reflektere omkring og anvende digital kommunikasjon som en suksessfaktor knyttet til en vellykket kundeopplevelse.
  • Anvende teorier og perspektiver fra emnet i nye områder og situasjoner knyttet til digital kommunikasjon og dialog med ansatte, kunder og andre interessenter.
  • Kommunisere og engasjere seg i diskurser omkring forskningsbaserte teorier og analyser av digital kommunikasjon og relasjoner med interessenter.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt 19.11.2024 03.12.2024


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk øving, Fremføring, Hjemmeoppgave, Muntlig gruppepresentasjon
En obligatorisk hjemmeoppgave i gruppe med fremføring må være bestått for å få adgang til å ta eksamen i dette emnet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Tone Therese Linge

Arbeidsformer

Undervisningen vil bestå av en kombinasjon av foredrag (synkrone og asynkrone), case-diskusjoner og gruppearbeid. Det forventes at studentene forbereder seg i forkant av undervisningssamlingene ved å lese gjennom aktuell pensumlitteratur til hver samling og gjennomgå undervisningsmateriale som er lagt ut på Canvas.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Corporate communication : a guide to theory and practice Cornelissen, Joep, Thousand Oaks :, SAGE Publications, 327 sider, 2023., isbn:9781529600025, Book Social media communication : trends and theories Zhong, Bu, Hoboken, NJ :, John Wiley & Sons Inc, xiii, 194 pages, 2022, isbn:9781119041610; 1119041619, Book Chapter Maskiner som snakker med ledere Arnulf, Jan Ketil, Maskiner som snakker med ledere, Bergen, Fagbokforlaget, 2024, 115-141, isbn:9788245048551, Book Chapter Tverrkulturell kommunikasjon og mangfold Arnulf, Jan Ketil & Traavik, Laura E.M., Tverrkulturell kommunikasjon og mangfold, Bergen, Fagbokforlaget, 2024, 369-391, isbn:9788245048551, Book Chapter Communicating about change Clampitt, Phillip G., Clampitt, Phillip G., Communicating about change, Los Angeles, CA :, SAGE Publications Inc, 1 online resource (360 pages) :, 2017., 235-266, isbn:9781506361703; 1-5063-6171-4; 1-5063-6169-2; 1-5063-6170-6, Book Chapter Kommunikasjon er å skape noe sammen Dahl, Øyvind, Dahl, Øyvind, Kommunikasjon er å skape noe sammen, Stavanger; Oslo, Universitetsforl, 171 s., cop. 1986, 55-82, isbn:8200181618, https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007080800073View online Book Chapter Hva er internkommunikasjon? Kveine, Randi & Erlien, Bente, Kveine, Randi & Erlien, Bente, Erlien, Bente; Erlien, Bente, Hva er internkommunikasjon?, Oslo, Universitetsforlaget, 294 sider, [2019], 19-33, isbn:9788215029788, Book Chapter Hvorfor er internkommunikasjon viktig? Kveine, Randi & Erlien, Bente, Kveine, Randi & Erlien, Bente, Erlien, Bente; Erlien, Bente, Hvorfor er internkommunikasjon viktig?, Oslo, Universitetsforlaget, 294 sider, [2019], 34-53, isbn:9788215029788, Book Chapter Ledelse og strategisk kommunikasjon Kveine, Randi & Erlien, Bente, Kveine, Randi & Erlien, Bente, Erlien, Bente; Erlien, Bente, Ledelse og strategisk kommunikasjon, Oslo, Universitetsforlaget, 294 sider, [2019], 177-184, isbn:9788215029788, Book Chapter Digital kommunikasjon Van Gils, Suzanne, Digital kommunikasjon, Bergen, Fagbokforlaget, 2024, 423-439, isbn:9788245048551,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1