I emnet vektlegges barnehagelæreren sitt ledelsesansvar overfor medarbeidere samt det medansvaret barnehagelæreren har for å lede barnehagen som organisasjon. Gjennom fordypningen skal studentene tilegne seg bred og relevant kunnskap om ledelse, organisasjonsformer og utviklings- endringsarbeid i barnehagen. Emnet gir innsikt i endringer i barnehagens organisatoriske oppbygging og ledelse i barnehagen. Studentene får også økt innsikt i de styringsdokumentene som regulerer barnehagens virksomhet. Videre legges det opp til praktisk-metodisk arbeid med fordypningens temaer. Emnet gir et godt grunnlag til videre masterstudier og etter- og videreutdanning ved UiS eller andre studiesteder, inkludert profilen Profesjon og ledelse i masteren i Barnehagevitenskap ved UiS.
Sentrale temaer i fordypningen er:
Samfunnsansvar og bærekraftig utvikling
Barnehagelæreryrket som profesjon og profesjonell identitetsutvikling
Selvledelse, teamledelse og ledelse som et relasjonelt forhold
Makt og etiske aspekter ved ledelse
Ledelse, likestilling og kjønn
Veiledning og pedagogisk refleksjon
Psykososialt arbeidsmiljø og konflikthåndtering
Organisasjonskultur og læringskultur
Endringsledelse, implementering og barnehagen som lærende organisasjon
Forumteater som metode i holdningsfremmende arbeid
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
Sentrale organisasjonsteorier og ulike perspektiver på ledelse
Utviklingstrekk mht. organisering og ledelse i barnehagen og nyere forskning på feltet
Ledelse av en lærende organisasjon
Profesjonsetikk og etisk ledelse
Barnehageforvaltning og det barnehagepolitiske feltet
Kroppsspråkets betydning i relasjoner og samhandling
Ferdigheter
Studenten kan:
Gjenkjenne, analysere og løse praktiske og teoretiske ledelsesfaglige problemstillinger
Anvende kunnskap om organisasjon og ledelse i praktisk faglig utøvelse
Planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsprosesser
Ta i bruk dramafaglige virkemidler og metoder i læring- og utviklingssammenheng
Inngå i et konstruktivt samarbeid med sentrale samarbeidspartnere
Gi faglige begrunnelser for egne pedagogiske prioriteringer
Skape engasjement og dele kunnskap om hvordan barnehagen kan innfri sitt samfunnsmandat
Generell kompetanse
Studenten kan:
Sette i gang og lede refleksjon- og læringsprosesser i egen personalgruppe
Analysere og vurdere forutsetninger for og dilemmaer i utvikling- og endringsarbeid i barnehagen
Bygge sin lederrolle på kunnskap om barnehagen som organisasjon og ledelse i et relasjonelt perspektiv
Vurdere om egen praksis og barnehagens kultur bidrar til å fremme verdigrunnlaget i sentrale styringsdokument
Forholde seg til og bruke relevante digitale verktøy og ressurser som kommunikasjonskanaler
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Semesteroppgave
2/5
7 Uker
Bokstavkarakterer
Alle
Inspera assessment
—
—
Skoleeksamen
3/5
4 Timer
Bokstavkarakterer
Ingen hjelpemidler tillatt
Inspera assessment
—
—
Deleksamen 1: Semesteroppgave, individuell eller i gruppe: 2000 ord (+/-10%) dersom studenten skriver en individuell oppgave, og 3000 ord (+/-10%) dersom oppgaven gjennomføres i gruppe på 2 eller 3 studenter. (Max 3 studenter). Teller 40% av endelig karakter.
Begge vurderingsdelene må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk tilstedeværelse 80%, Semesteroppgave: Framlegg,opponering og veiledning, Artikkelseminar, Refleksjonsnotat
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Refleksjonsnotat. Omfang 500 ord (+/-10%).
Arbeidskrav 2: Artikkelseminar. Fremlegg i grupper. Omfang: Inntil 45 min.
Arbeidskrav 3: Fremlegg, opponering og veiledning knyttet til semesteroppgaven. Omfang: Inntil 1 time.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fordypningen har varierte, utfordrende og temarelevante undervisnings- og arbeidsformer som innbefatter forelesninger, eksterne presentasjoner fra praksisfeltet og forskningsmiljøer, gruppearbeid, artikkelseminar med krav om fremlegg, quiz, verdenskafe, bruk av film, puslespill og digitale ressurser som kahoot og padlet.
Fordypningen vektlegger praktisk-metodisk arbeid og case-workshops med utgangspunkt i praksisfortellinger fra barnehagen og pensum, dramaøvelser, improvisasjonsøvelser og bruk av ulike scenarioer i forkant og etterkant av teoretiske forelesninger.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Verdibasert ledelse i offentlige profesjoner Busch, Tor, Bergen, Fagbokforl, 185 s., cop. 2012, isbn:9788245013511, Book Barnehagelærerprofesjonen Børhaug, Kjetil, Bøe, Marit, Oslo, Universitetsforlaget, 259 sider, [2022], isbn:978-82-15-05990-7, Book Barnehagelæreren som profesjonsutøver Hennum, Bernt Andreas, Østrem, Solveig, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 138 s., 2016, isbn:978-82-0248244-2, Book Nye tider : nye barnehageorganisasjoner Larsen, Ann Kristin, Slåtten, Mette Vaagan, Bergen, Fagbokforlaget, 271 sider, [2020], isbn:978-82-450-3389-2, Book Konflikter - bare til besvær? : konfliktløsning i barnehagen Lundestad, Magritt, Kristiansand, Høyskoleforl, 263 s., 2010, isbn:9788276346107, Book Ledelse av og i barnehagen Wadel, Carl Cato, Bergen, Fagbokforlaget, 321 sider, 2023, isbn:9788245041743, Article Prototyper på en god leder Døving, E.; Elstad, B.; & Strønen, F., Oslo, Universitetsforlaget, 26-37, Beta, 1, 24, 2010, s. 26-37, Article Spor, glasstak og labyrinter ; Gro Harlem Brundtlands vei til politisk makt Krogstad, A., 60-79, Tidsskrift for kjønnsforskning, 1, 39, 2015, s. 60-79, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-18T13%3A13%3A46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Spor,%20glasstak%20og%20labyrinter%20;%20Gro%20Harlem%20Brundtlands%20vei%20til%20politisk%20makt&rft.jtitle=Tidsskrift%20for%20kj%C3%B8nnsforskning&rft.btitle=&rft.aulast=Krogstad&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Krogstad,%20Anne&rft.aucorp=&rft.date=2015&rft.volume=39&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=60&rft.epage=79&rft.pages=60-79&rft.artnum=&rft.issn=0809-6341&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cnoart%3E1500577938%3C/noart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Six ways of seeing the elephant: the intersection of sex, gender, and leadership Powell, Gary N, BINGLEY, Emerald Group Publishing Limited, 119-141, Gender in management, 2, 27, 2012-03-09, 119-141, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-10-12T11%3A44%3A11IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-webofscience_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Six%20ways%20of%20seeing%20the%20elephant:%20the%20intersection%20of%20sex,%20gender,%20and%20leadership&rft.jtitle=Gender%20in%20management&rft.au=Powell,%20Gary%20N&rft.date=2012-03-09&rft.volume=27&rft.issue=2&rft.spage=119&rft.epage=141&rft.pages=119-141&rft.issn=1754-2413&rft.eissn=1754-2421&rft_id=info:doi/10.1108/17542411211214167&rft.pub=Emerald%20Group%20Publishing%20Limited&rft.place=BINGLEY&rft.stitle=GEND%20MANAG&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cwebofscience_cross%3E000214026100004%3C/webofscience_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online Article Guttepanikk og jentepress – paradokser og kunnskapskrise Nielsen, H.B. & Henningsen, I., Scandinavian University Press/Universitetsforlaget, 6-28, Tidsskrift for Kjønnsforskning, 1-2, 42, 2018, 6-28, https://doaj.org/article/8e2a55a2ba534bdeb5f17b9faaff1ce5View online Article Hvordan endre en mannsbastion? Er kjønnslikestilling en bedre tilnærming enn mangfoldsperspektivet? Andersen, L. & Lilleaas, U-B., Oslo :, KILDEN,, Tidsskrift for kjønnsforskning (41) nr.1, 1, 41, 2017, 55-72, Book Chapter Kunstpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen Elin Thoresen, Inger-Lisa Møen (1968-) (redaktør), Kunstpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, 2019, 17-29, isbn:978-82-450-2347-3, Book Chapter Improviserende veiledning Nanna Paalgard & Sidsel Pape, Marte Sverdrup Liset (1976-) (red.), Improviserende veiledning, Bergen, Fagbokforl, 179 s., cop. 2011, 161-174, isbn:9788245009231, Book Chapter Erfaringer i spill - aksjonsveiledning i praksis Kristoffersen, B., Erfaringer i spill - aksjonsveiledning i praksis, Bergen, Fagbokforlaget, 159 sider, 2020, 91-113, isbn:9788245032031, Book Chapter Dramaleker og grunnlagsøvelser Morken, I., Dramaleker og grunnlagsøvelser, [Oslo], Universitetsforl, 308 s., cop. 2003, 198-219, isbn:8215004016; 9788215004013, Book Chapter Å danse på line - veien til skapende arbeid Juell, E. & Norskog, T.-J., Trygve-Johan Norskog, Å danse på line - veien til skapende arbeid, Bergen, Fagbokforl, 167 s., cop. 2006, 101-129, isbn:8245004006; 9788245004007, Book Chapter Finnes det øyeblikk som aldri tar slutt? Mari Anne Ellingsen Gryte, Torill Vist (1964-) (red.), Finnes det øyeblikk som aldri tar slutt?, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 290 s., 2012, 163-187, isbn:9788202350161, Book Chapter Forumteater Engelstad, A., Forumteater, Oslo, Cappelen akademisk forl, 143 s., cop. 2001, 44-71, isbn:9788202217655; 8202217652, Book Chapter Byggesteiner i dramaarbeid Heggstad, K., M. & Heggstad, K., Heggstad, Katrine, Byggesteiner i dramaarbeid, Bergen, Fagbokforlaget, 292 sider, 2022, 73-87, isbn:978-82-450-3845-3, Article Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon Bøe, Marit, BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 3, 34, 2020-06-05, 53-68, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-10-25T08%3A26%3A39IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Pedagogisk%20ledelse%20og%20barnehagen%20som%20l%C3%A6rende%20organisasjon&rft.jtitle=BARN%20-%20Forskning%20om%20barn%20og%20barndom%20i%20Norden&rft.au=B%C3%B8e,%20Marit&rft.date=2020-06-05&rft.volume=34&rft.issue=3&rft.issn=0800-1669&rft.eissn=2535-5449&rft_id=info:doi/10.5324/barn.v34i3.3628&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccrossref%3E10_5324_barn_v34i3_3628%3C/crossref%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess Børhaug, K. & Lotsberg, D.Ø., Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk Barnehageforskning, 13, 7, 2014, 1-17, https://doaj.org/article/8b870ac3597e46f78176740311a23205View online Article Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen Eide Brit ; Winger Nina; Wolf Kristin Danielsen, Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk barnehageforskning, 18, 2019-06-01, 1-15, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-10-25T08%3A27%3A35IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Alt%20henger%20sammen%20%E2%80%93%20Hverdagslogistikk%20og%20sm%C3%A5%20barns%20muligheter%20for%20tilh%C3%B8righet%20i%20barnehagen&rft.jtitle=Nordisk%20barnehageforskning&rft.au=Brit%20Eide&rft.date=2019-06-01&rft.volume=18&rft.eissn=1890-9167&rft_id=info:doi/10.7577/nbf.2688&rft.pub=H%C3%B8gskolen%20i%20Oslo%20og%20Akershus&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_68d0023555b1465a80f632cefa223977%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article Observasjonens betydning i den profesjonelle praksis Frønes M.H., 1-13, Nordisk barnehageforskning, 9, 14, 2017, s. 1-13, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-18T12%3A37%3A36IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Observasjonens%20betydning%20i%20den%20profesjonelle%20praksis&rft.jtitle=Nordisk%20barnehageforskning%20%5Belektronisk%20ressurs%5D&rft.btitle=&rft.aulast=Fr%C3%B8nes&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Fr%C3%B8nes,%20Mona%20Halsaunet&rft.aucorp=&rft.date=2017&rft.volume=14&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=13&rft.epage=13&rft.pages=13-13&rft.artnum=&rft.issn=1890-9167&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cnoart%3E1700614838%3C/noart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Økt barnehagelærertetthet og hverdagskvalitet i barnehagen Kleppe, R. & Bjørnestad, E., OsloMet - storbyuniversitetet Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Oslo, Oslomet, V, 26, 2019, isbn:9788283641950, https://skriftserien.hioa.no/index.php/skriftserien/article/view/642View online Book Chapter Barnehagelærerstudenters begynnende profesjonelle identitetsutvikling Knaben, Å.D., Barnehagelærerstudenters begynnende profesjonelle identitetsutvikling, Oslo, Universitetsforl, 258 s., cop. 2017, 171-184, isbn:978-82-15-02680-0, Document Betydningen av ledelse for forebygging av sykefravaer Diverse forfattere, Article Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen? Sæbbe, P.-E., Samuelsson, I.P., Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk Barnehageforskning, 7, 14, 2017, s. 1-15, https://doaj.org/article/d4fee611924647729f14d3f2a552d750View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1