Emne
Markedsføring (BRH210)
Målet med kurset er å gi en grunnleggende innføring i faget markedsføring og strategiske utfordringer som markedsførere står ovenfor. Kurset skal fokusere på forståelsen av sentrale begreper i markedsføring og gi studentene på en teoretisk og praktisk forståelse av markedsføring som fagområde.
Kandidatene skal etter gjennomføring av kurset ha fått grunnleggende kunnskaper om, og forståelse av, markedsføringsmessige utfordringer. Denne kompetansen skal kunne anvendes på konkrete eksempler, og kandidatene skal være i stand til å planlegge og vurdere ulike markedstiltak blant annet basert på solid forståelse for forbrukeratferd.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BRH210
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Konkret vil kurset fokusere på følgende tematiske områder:
Markedsføring:
- Segmentering og målgruppetenkning
- Forbrukeratferd
- Posisjonering og differensiering
- Produkt og merkevarestrategier
- Markedsføring av tjenester
- Prisstrategier
- Markedskommunikasjon
- Distribusjon, kanaler og logistikk
- Digital og interaktiv markedsføring
- Internasjonal markedsføring
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført kurs skal studentene
- ha en grunnleggende forståelse og kjennskap til markedsføring som fag.
- kjenne til de viktigste strategiske utfordringene markedsførere står overfor
- kjenne til de mest sentrale modeller og teorier i markedsføring og forbrukeratferd
Ferdigheter:
Etter fullført kurs skal studentene
- kunne benytte modelltilfanget som et rammeverk for markedsføringsrelaterte analyser
- være i stand til å planlegge og evaluere ulike markedsføringstiltak.
- kunne anvende fagterminologi i beskrivelsen av en bedrifts markedsføringsinnsats og analyse av forbrukeratferdsmessige forhold.
Generell kompetanse:
Etter fullført kurs skal studentene
- være i stand til å stille kritiske spørsmål til, og reflektere over, de grunnleggende antakelsene som finnes innen markedsføring som fagområde
- Kunne se de ulike delene av pensum i en sammenheng, også mot andre relaterte fagområder som eksempelvis bedriftsøkonomi, strategi, og ledelse.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeevaluering | 1/1 | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | 06.11.2020 | — |
Mappeeksamen består av tre individuelle innleveringer underveis i semesteret.
Det gis tilbakemelding på de tre innleveringene underveis i semesteret som en del av formativ evaluering, og studentene kan forbedre disse før endelig levering av mappen. Den endelige mappen består av disse tre og teller 100 prosent på karakteren og leveres individuelt.Dersom mappen ikke bestås, må hele mappen tas på ny i neste undervisningssemester for emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Heidi Victoria SkeiseidEmneansvarlig:
Jon Børre BenjaminsenFaglærer:
Jon Børre BenjaminsenArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Markedsføringsledelse (BHO270_1) , Markedsføring (BRH210_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Pensum
Philip Kotler, Gary Artrong, & Anders Parment. (2016). Principles of Marketing Scandinavian Edition: Scandinavian Edition (Scandinavian edition, 2nd edition.). Pearson Education.