Emne

Barnevernfaglig arbeid - barne- og familiesentrering (BSO202)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSO202

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet består av tre temaer: (1) Kunnskapsforståelse i sosialfaglig barnevernsarbeid, (2) praktisk sosialfaglig barnevernsarbeid og (3) anvende forskningsbasert kunnskap.

Kunnskapsforståelser i sosialfaglig barnevernsarbeid bygger videre på emnet «Sosialt arbeid med barn og familier i kontekst», men innretter seg mot teorier og kunnskapsforståelser som danner grunnlaget for arbeid i det kommunale og statlige barnevernet. Barnevernsarbeid er et fagfelt som krever bred kunnskap om hva som fremmer mestring, trygghet og kjærlighet hos barn og unge. Alle barn har rett til beskyttelse og medvirkning og et tjenestetilbud tilpasset barnets og familiens behov. Søkelyset rettes også på ulike kunnskapsforståelser og hvordan disse påvirker hva vi ser og hvordan vi tilnærmer oss barn og familier i det barnevernsfaglig arbeid. Kunnskapen skal anvendes på en måte som bygger på åpenhet, gjensidig respekt og anerkjennelse.

 

Praktisk sosialfaglig barnevernsarbeid fokuserer på sentral internasjonalt og nasjonal lovgivning for barnevernfaglig arbeid, og sosialfaglige tilnærminger som er godt tilpasset barna og familienes behov, deres medvirkning og med vekt på forebygging og tidlig innsats. Emnet skal gi kunnskap om saksgang og ulike metodiske tilnærminger for å avhjelpe barnets og familiens behov som bygger på gjensidig samarbeid og ressurser som finnes rundt barnet. Det sosialfaglige arbeidet skal bygge på en helhetlig forståelse som fordrer samarbeid med andre tjenesteområder.

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskapsforståelse i praktisk barnevernsarbeid

Har bred kunnskap om betingelser for mestring og utvikling hos barn og unge

Har bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon, samhandling og veiledning

Har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster

Har innsikt i etiske problemstillinger og kan håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker

Kan reflektere over risiko og hvordan håndtere konflikter og redusere faren for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk

Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i sammensatte og konfliktfylte situasjoner

Kan planlegge, gjennomføre og lede koordinert og tverrprofesjonelt samarbeid mellom ulike tjenester og tjenestenivåer

 

Praktisk sosialfaglig barnevernsarbeid

Har kunnskap om relevant juridisk metode og sentral lovgivning innen velferdsforvaltning, herunder forvaltningsrett og lovgivning innen barne- og familierett

Kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med enkeltpersoner, familier og grupper, deriblant samiske brukere

Kan anvende faglig kunnskap og metoder for samhandling og samarbeid med barn og unge om hverdagsliv og om vanskelige tema på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter

Kan beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking

Kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge og iverksette, følge opp og evaluere tiltak når det er nødvendig for barnets helse, levekår og sosiale utvikling

Kan finne, vurdere og sette inn tiltak som lindrer og reduserer konsekvensene av vold, overgrep og omsorgssvikt overfor barn

 

Anvende forskningsbasert kunnskap

Kjenner til samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger

Kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng

Kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i profesjonsutøvelsen

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO101)
Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid (BSO102)

BSO101 Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag

BSO102 Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid

Anbefalte forkunnskaper

BSO103 Velferdspolitikk

BSO104 Velferdsrett

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer Norges Lover, annen lovsamling eller særtrykk/kopi av enkeltlover. Disse kan kun inneholde offisiell lovtekst uten kommentarer. Lovdata-utskrifter er ikke tillatt


Individuell muntlig eksamen.Varighet: inntil 30 minutter.Kandidaten eksamineres i temaer valgt av eksaminator uten forberedelsestid.

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenter ikke har avlagt eller ikke bestått eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må følge det pensum og opplegg for eksamen som gjelder for det nye kullet. Studenten kan selv velge å følge undervisning i eksamenssemesteret med mindre det er gjort vesentlige endringer i emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig oppgave, Nærvær

1. Skriftlig individuell oppgave: Skriftlig oppgave. Omfang: 1 500 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th.

2. 75 % nærværskrav: Det er obligatorisk nærværsplikt med 75 % i undervisningen i ferdighetstreningsgrupper og seminarer. For nærvær mellom 75% og 60% kreves en skriftlig oppgave som må være bestått for å få gå opp til eksamen. Faglærer definerer oppgavens innhold og omfang. Studenter som har et nærvær under 60 % i de obligatoriske undervisningsaktivitetene mister eksamensrett uansett begrunnelse.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Heidi Lie Eriksen

Arbeidsformer

Forelesninger, ferdighetstreningsgrupper* i sosialt arbeid og seminarer*

(*obligatorisk fremmøte)

Åpent for

Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium.

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1