Emne

Demokratiteori (BST200)

Kurset presenterer og belyser sentrale temaer og debatter i demokratiteori. Hva kjennetegner et demokrati i forhold til andre politiske styreformer? Hva kjennetegner liberale demokratier? Hvordan kan demokratiske styreformer begrunnes? Hvilke verdier og standarder bør utgjøre grunnlaget for vurderinger av eksisterende demokratiske stater? Bør alle voksne borgere i et demokrati ha like politiske rettigheter uavhengig av deres politiske kompetanse og deres politiske mål? Hvordan bør politiske og rettslige institusjoner utformes og organiseres i liberale konstitusjonelle demokratier? Hvilke prosedyrer bør benyttes for å fatte kollektivt bindende beslutninger i et konstitusjonelt demokrati? Bør visse saker i et demokrati være unndratt flertallets umiddelbare kontroll? Hvor vanskelig bør det være å endre grunnlover som beskytter borgeres politiske og sivile rettigheter? Bør konstitusjonelle demokratier ha et system for domstolskontroll med lovgivning?


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BST200

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet vil presentere og belyse sentrale temaer i demokratiteori. Hva kjennetegner demokratiske stater generelt og liberale demokratier spesielt? Hvordan kan demokratiske styreformer begrunnes? Hvilke verdier og standarder bør ligge til grunn for en kritisk vurdering av eksisterende demokratiske stater og deres politiske institusjoner og beslutningsprosedyrer? Bør formelle politiske prosesser i et demokrati (dvs. dets valgsystem og beslutningsprosedyrer) behandle alle borgere likt? Krever en demokratisk styreform at alle voksne borgere har like politiske rettigheter uavhengig av deres politiske kunnskap og deres politiske mål? Hvordan bør politiske og rettslige institusjoner utformes og organiseres i moderne liberale konstitusjonelle demokratier? I gjennomgangen av disse temaene vil kurset belyse og drøfte aktuelle kontroverser i moderne demokratiteori - for eksempel diskusjoner om følgende problemer og temaer: (1) Problemer knyttet til velgeres uvitenhet, irrasjonalitet, uansvarlighet og apati, (2) faren for flertallstyranni, (3) problemet om permanente minoriteter, (4) konstitusjonelle bindinger på flertallsstyre og (5) domstolskontroll med lovgivning.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Ved endt kurs skal studenten kunne

  • gjøre rede for sentrale argumenter for og mot demokratiske styreformer
  • gjøre rede for hovedretninger i moderne demokratiteori og vurdere hvilke føringer disse legger på hvordan politiske og rettslige institusjoner bør utformes og organiseres
  • gjøre rede for hva som kjennetegner liberale konstitusjonelle demokratier

Ferdigheter

Studentene forventes å kunne anvende innsikter fra demokratiteori for

  • kritisk å vurdere ulike måter å utforme demokratiske styringssystemer på.
  • kritisk analysere ulike typer demokratiske systemer (eller styreformer) i lys av sentrale ideer og verdier som vektlegges i forskjellige demokratiteorier.

Generell kompetanse

Studentene forventes å kunne bruke kunnskap fra kurset for å vurdere og drøfte hvordan politiske og rettslige institusjoner bør utformes og organiseres i moderne konstitusjonelle demokratier.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 7 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 22.11.2017


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Seminar , Seminarer

Fagperson(er)

Faglærer:

Oluf Langhelle

Arbeidsformer

Arbeidsformene består av forelesinger og seminarer. 

Åpent for

Sosiologi - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet

Emneevaluering

Studentevaluering av emnet vil bli gjennomført i henhold til SV-fakultetets evalueringssystem.

Litteratur

1. Generelt om pensum

Pensum består av tre bøker (se 2) og et kompendium. Hvilke deler av disse bøkene som er pensum finner dere nedenfor (se 3. Oversikt over pensum knyttet til kursets forelesninger). Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på Canvas ved semesterstart.

2. Pensumbøker

Dahl, Robert A. (1989): Democracy and Its Critics. New Haven: Yale University Press.

Dahl, Robert A. (1998): On Democracy. New Haven: Yale University Press.

Rasch, Bjørn Erik (2000): Demokrati - Ideer og Organisering. Bergen: Fagbokforlaget.

3. Oversikt over pensum knyttet til kursets forelesninger

Her følger en oversikt over pensum knyttet til kursets ulike forelesninger og temaer.

(1) Demokratiets begrunnelse og verdi I og II

Dahl, Robert A. (1989): Democracy and Its Critics. kap. 4-7, ss. 52-105.

Mill, John Stuart (1991/1861): Considerations on Representative Government. I; On Liberty and Other Essays. Oxford: Oxford University Press, ss. 238-256 og 326-345.

Sen, Amartya (2003): "Freedom Favors Development", i; R.A. Dahl, I. Shapiro og J.A. Cheibub (red.), The Democracy Sourcebook. Cambridge, Mass.: MIT Press, ss. 444-446.

Somin, Ilya (1998): "Voter Ignorance and the Democratic Ideal", Critical Review, 12(4): 413-444.   

(2) Demokrati og politisk likhet

Brennan, Jason (2011): "The Right to a Competent Electorate", Philosophical Quarterly, 61: 700-724.

Ekeli, Kristian Skagen (2012): "The Political Rights of Anti-Liberal-Democratic Groups", Law and Philosophy, 31(3): 269-297.

(3) Demokratiteorier I og II: Republikanisme, deltagerdemokrati, konkurransedemokrati og deliberativ demokratiteori

(i) Republikanisme

Held, David (1996): Models of Democracy (2. utg.). Cambridge: Polity Press, ss. 36- 69.

(ii) Deltagerdemokrati

Held, David (1996): Models of Democracy (2. utg.). Cambridge: Polity Press, ss. 263-273.

Pateman, Carol (2003): "Participation and Democratic Theory", i; R.A. Dahl, I. Shapiro og J.A. Cheibub (red.), The Democracy Sourcebook. Cambridge, Mass.: MIT Press, ss. 40-47.

(iii) Konkurransedemokrati (eliteteorier)

Rasch (2000): Demokrati - Ideer og Organisering, kap. 1-2 (om konkurransedemokrati), ss. 7-45.

Schumpeter, Joseph (2003): "Capitalism, Socialism, and Democracy", i; R.A. Dahl, I. Shapiro og J.A. Cheibub (red.), The Democracy Sourcebook. Cambridge, Mass.: MIT Press, ss. 5-11.

Przeworski, Adam (2003): "A Minimalist Conception of Democracy", i; R.A. Dahl, I.Shapiro og J.A. Cheibub (red.), The Democracy Sourcebook. Cambridge, Mass.: MIT Press, ss. 12-17.

(iv) Deliberativ demokratiteori

Chappell, Zsuzsanna (2012): Deliberative Democracy. A Critical Introduction. Hampshire: Palgrave Macmillan, ss. 1-21.

Weigård, Jarle og Eriksen, Erik Oddvar (2004): "Deliberasjon og demokrati", i; Knut Midgaard og Bjørn Erik Rasch (red.), Demokrati - vilkår og virkninger. Bergen: Fagbokforlaget, ss. 81-111.

(4) Demokratiteorier III: Robert A. Dahl

Dahl, Robert A. (1989): Democracy and Its Critics, kap. 8-9, 12-13 og 22-23.

(5) Demokratisk institusjonsutforming og representasjon

Rasch, Bjørn Erik (2002): Demokrati - Ideer og organisering, kap. 5 "Demokratisk institusjonsutforming", ss. 83-138.  

Dahl, Robert A. (1998): On Democracy, kap. 11 "Parties and Electoral Systems", ss. 130-141.

Dahl, Robert A. (1998): On Democracy, kap. 9 "Democracy on Different Scales", ss. 100-118.

Rasch, Bjørn Erik (2002): Demokrati - Ideer og organisering. Kap. 4 "Det representative demokratiets dilemma", ss. 67-81.

Rommetvedt, Hilmar (1994): "Politisk representasjon - fra nominasjon til iverksetting", i; Representativt demokrati: Spilleregler under debatt. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 95-115.

(6) Liberale demokratier: Demokrati, liberalisme og konstitusjonalisme

Dahl, Robert A. (1998): On Democracy, kap. 10 "Constitutions", ss. 119-129.

Ekeli, Kristian Skagen (2004): "Hvem skal vokte vokterne? Modeller for håndheving av konstitusjonelle lover", Tidsskrift for Rettsvitenskap, 117(4-5):548-579.

Elster, Jon (1988): "Introduction", i; Jon Elster og Rune Slagstad (red.), Constitutionalism and Democracy. Oslo: Norwegian University Press, ss. 1-9.

Hylland, Aanund (1994): "Konstitusjonell treghet. Bør noen saker være unndratt flertallets kontroll?", i; Representativt demokrati: Spilleregler under debatt. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 185-208.

Rawls, John (2007): Lectures on the History of Political Philosophy. Cambrigde, Mass.: Harvard University Press, ss. 11-13.

(7) Demokrati og konstitusjonalisme: Sentrale debatter

Arneson, Richard J. (2003): "Democratic Rights at the National Level", i; Thomas Christiano (red.), Philosophy and Democracy. Oxford: Oxford University Press, ss. 95-103.

Dahl, Robert A. (1989): Democracy and Its Critics, kap. 11-13, ss. 153-192.

Dworkin, Ronald (2003): "A Bill of Rights for Britain", i; R.A. Dahl, I. Shapiro og J.A. Cheibub (red.), The Democracy Sourcebook. Cambridge, Mass.: MIT Press, ss. 217-220.

Ekeli, Kristian Skagen (2007): "How Difficult Should it be to Amend Constitutional Laws?", Scandinavian Studies in Law, 52: 79-101.

Rasch, Bjørn Erik (2002): Demokrati - Ideer og organisering. Kap. 3, "Flertallsdemokrati", ss. 45-66.

Holmes, Stephen (1995): "Precommitment and the Paradox of Democracy", Passions and Constraint: On the Theory of Liberal Democracy. Chicago: Chicago University Press, ss. 134-177.  

Waldron, Jeremy (1993): "A Right-Based Critique of Constitutional Rights", Oxford Journal of Legal Studies, 13(1): 19-51.  

(8) Politisk representasjon og politiske rettigheter

(i) Representasjon av minoriteter

Kymlicka, Will (1995): Multicultural Citizenship. Oxford: Oxford University Press, kap. 7 "Ensuring a Voice for Minorities", ss. 131-151.

(ii) Kosmopolitisk demokrati: Politisk representasjon i en internasjonal sammenheng

Held, David (2003): "The Transformation of Political Community: Rethinking Democracyin the Context of Globalization", i; R.A. Dahl, I. Shapiro og J.A. Cheibub (red.), The Democracy Sourcebook. Cambridge, Mass.: MIT Press, ss. 516-525.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1