Emne

Plan- og analysemetoder (BYG500)

Emnet gir en introduksjon til planleggingsteori og -metode, samt forskjellige analyseverktøy.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BYG500

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset inneholder en faglig teoretisk del med forelesninger/seminarer og en prosjektoppgave som utføres i grupper. Kurset vil behandle de ulike fasene i en planleggingsprosess - fra situasjonsanalyse og problemidentifikasjon til valg av alternativ. Ulike metoder i planlegging og deres nytte i ulike planleggingssituasjoner belyses, samt en drøfting av planleggerens rolle i forhold til valg av metode. Utviklingen mot større grad av brukerinnvolvering behandles, og det legges vekt på metoder som underbygger dette, særlig der det analyseres og tiltak skal utformes ut fra samfunnsmessige hensyn.

Gjennom prosjektarbeid vil studentene få anledning til å anvende ulike metoder på konkrete eksempler.

Læringsutbytte

Studentene skal etter gjennomført kurs ha:

  • Kunnskap om ulike planleggingsteorier, -tilnærminger og -perspektiver, samt planleggerens rolle i planleggingsprosessen
  • Kunskap om forskjellige analysemetoder som brukes i areal- og samfunnsplanlegging, samt hvordan deres valg kan påvirke planleggingsresultater

Studentene skal etter gjennomført kurs kunne:

  • Samle data og gjennomføre analyser som former grunnlag for planleggingsavgjørelser
  • Drøfte styrke og svakheter ved de ulike metodene som benyttes i areal- og samfunnsplanlegging
  • Gjøre kritiske vurderinger rundt metodevalg i lys av aktørenes interesser

Studentene skal etter gjennomført kurs ha generell kompetanse i å:

  • Foreta valg av metoder og designe planleggingsprosesser i lys av konkrete planleggingssituasjoner
  • Presentere analyser på en profesjonelt og faglig fundert måte

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Prosjektoppgave 4/10 1 Semestre Bokstavkarakterer Egen prosjektrapport
Muntlig eksamen 6/10 30 Minutter Bokstavkarakterer 11.11.2020 25.11.2020


Prosjektoppgaven er et gruppearbeid og individuelt bidrag må dokumenteres. Prosjektoppgaven starter i første undervisningsuke, og løper ca.10-12 uker. Prosjektoppgaven vektes 40%, og bestått prosjekt er forutsetning for tilgang til muntlig eksamen. Muntlig eksamen vektes 60%.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav
Aktiv deltakelse i og bidrag til gruppearbeid og litteratureseminarer er obligatorisk for å få adgang til muntlig eksamen.

Fagperson(er)

Instituttleder:

Tore Markeset

Emneansvarlig:

Daniela Müller-Eie

Faglærer:

Renata Aradi

Ansvarlig laboratorieøvelser:

Guzman Cruz Rodriguez

Arbeidsformer

Undervisningen bruker problem-basert læring og er en kombinasjon av forelesninger/seminarer og gruppe-/prosjektarbeid.

Åpent for

Studenter som oppfyller gjeldende opptakskrav for master i byplanlegging.

Emneevaluering

I henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

AnbefaltFainstein, S. S., & DeFilippis, J. (2016). Readings in planning theory (4th ed.). Wiley-Blackwell.Campbell, S., & Fainstein, S. S. (2012). Readings in planning theory (3rd ed.). Wiley-Blackwell.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1