Emne
Forretningsmodellinnovasjon og markedsutvikling (E-MBA250)
Markedet er i stadig endring. Ulike bransjer opplever omveltninger utover eksterne rammebetingelser, teknologisk nyvinning, eller nye produkter og tjenester. Sosiale medier, delingsøkonomi, internet of things, big data, 3D printing er eksempler på kombinasjoner av teknologiske nyvinninger og grunnleggende endringer i forretningsmodeller. En forretningsmodell beskriver hvordan virksomheter skaper og henter ut verdi i markedet. Forretningsmodellen former hva en bedrift kan oppnå. Forretningsmodellinnovasjon er derfor avgjørende for om bedrifter kan oppnå lønnsomhet fra ny teknologi. Elementene i en forretningsmodell er: bedriftens verdiforslag («value proposition») til kunden, nøkkelressurser, nøkkelaktiviteter, og profittmekanisme.
Kurset introduserer forretningsmodellkonseptet, presenterer en typologi av forretningsmodeller, og gir deltakerne en praktisk innføring i markedsføring for eksisterende og fremvoksende forretningsmodeller. Markedsføring omhandler prosesser knyttet til å skape, kommunisere og levere verdi i relasjon med kunden. I så måte definerer og leverer markedsføring virksomhetens verdiforslag til kunden. Selv om det er en rekke likheter hva gjelder markedsføring på tvers av ulike typer virksomheter, krever god markedsføringsledelse en grundig forståelse av virksomhetens forretningsmodell.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
E-MBA250
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt kurs skal studentene ha kunnskap om både klassiske og nye forretningsmodeller, herunder:
- Verdiskaping og verdiuthenting i verdikjeder, verdiverksted, og verdinettverk.
- Samspillet mellom forretningsmodellinnovasjon og ny teknologi, som for eksempel sosiale medier, internet of things, big data analytics, og 3D printing.
- Strategisk kundeledelse (CRM).
- Organisering og ledelse av allianser og nettverk i lys av ulike forretningsmodeller.
Ferdigheter
Deltakerne skal kunne:
- Organisere og analysere markedsdata
- Anvende kunnskap om markeder og segmenter til å utvikle strategier for verdiskaping og verdiuthenting i virksomheter som opererer innenfor etablerte og nye forretningsmodeller
- Gi strategiske anbefalinger, oppnå støtte for, samt gjennomføre effektive markedsstrategier
Generell kompetanse
Deltakerne skal etter endt kurs kunne:
- Tilegne seg og formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- Være en aktiv bidragsyter i små, mellomstore, og store virksomheter
- Se markedskunnskapen i et større samfunnsmessig perspektiv
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kenneth Henning WathneArbeidsformer
Åpent for
Målgruppe
Personer som søker kunnskap og praktiske ferdigheter knytte til markedsføring innenfor eksisterende og fremvoksende forretningsmodeller - som en del av en ny karrierevei, karriereutvikling, eller nye ansvarsområder. Kurset er åpent for Executive MBA studenter og andre som ønsker å følge kurser og som kvalifiserer til opptak.