Emne
Endringsledelse (E-MBA270)
Om du er interessert i ledelse og organisasjonsendring så er dette kurset for deg. Her legges det vekt på å fremme en forståelse for og utvikle kritiske suksessfaktorer på bekostning av mer uheldige, men typiske holdninger. Kurset fokuserer på ledelse som en prosess – som noe man gjør og bidrar til, og ikke noe man er, og på mål og mening med ledelse. Gjennom tre samlinger, hver på to dager, så er målet å vokse sammen gjennom delt læring og utfordring.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
E-MBA270
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenter vil utvikle
- en sterk teoretisk og praktisk forståelse for ledelse og organisasjonsendring, og da spesielt viktigheten av formål, prosess og beredskap;
- en sterk teoretisk og praktisk forståelse for samtidsaktuelle endrings- og ledelsesspørsmål, konsepter og tilnærminger (f.eks. etikk, bærekraftig utvikling, tillit og deltakelse);
Ferdigheter
Studenter vil kunne
- kritisk evaluere og implementere en rekke endrings- og ledelsesteorier, konsepter og modeller;
- kritisk vurdere utfordringene ved organisasjonsendring og ledelse.
Forkunnskapskrav
Kurset er på masternivå og er tilgjengelig for studenter med en bachelorgrad eller lignende utdanning og minimum to års relevant arbeidserfaring.
Arbeidserfaring kan kompensere for mangel på pedagogiske ferdigheter.
Kurset kan være en del av Executive MBA-programmet.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Studenten må levere en oppgave (en kritisk refleksjon) bestående av 500 ord som gis vurderingen bestått / ikke bestått. Studenten må ha bestått dette for å få vurdering (karakter A-F) på oppgaven (akademisk essay) som skal være på 2500 ord. Oppgavene skal leveres inn samtidig - 14 dager etter siste samling, klokka 15.00. Temaet for det akademiske essayet vil bli gitt på første dag med undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Deltakelse i undervisning Alle kandidater må delta på minst fire av de seks undervisningdagene for å ta eksamen. Deltakelse er viktig for dette kurset.
- En oppgave på 2500 ord (karakter A-F) + en kritisk refleksjon på 500 ord (bestått/Ikke bestått)
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Espen OlsenArbeidsformer
Basert på tilgjengelig teori og erfaring vil forelesere og studenter jobbe sammen for å utforske en rekke relaterte utfordringer og alternative løsninger. Aktiv læring fasiliteres gjennom tre to dager lange økter. Gjennom å etablere klare og hensiktsmessige forventninger fra både forelesere og studenter, tas det siktepå på å legge til rette for høyest mulig læringserfaring for studienivået. Studentene forventes å være aktive og gi bidrag i læringsprosessen. Basert på praktisk erfaring, casestudier, akademiske teorier, konsepter og modeller tar vi sikte på å utvikle og finpusse vår evne og kapasitet til å utforske og mestre en rekke endringsaktiverende tilnærminger.
Vi anbefaler studentene å møte forberedt (etter å ha lest angitt pensum), og at studentene bidrar i/med presentasjoner, seminarer, gruppearbeid osv.
Ressurser:
- Bibliotek