Emne

Teampsykologi (E-MTN107)

Teampsykologi inngår i Master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. I emnet gis det en innføring i teorier, modeller og praksis knyttet til utvikling av effektive og velfungerende team. Emnet vektlegger både en teoretisk og praktisk tilnærming til hvordan man forstår og legger til rette for høyt presterende team fra et psykologisk perspektiv.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MTN107

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Som med alle emner som inngår i Master i transformasjon og nyskaping, bygger Teampsykologi på designprosessen oppdag – definer – utvikle – lever (double diamond), og en inkluderende forståelse av ledelse. Ledelse forstås som tilretteleggingen av, og leveringen på formål, justering, og forpliktelse (PAC-ontologien).

Målgruppen for emnet er ansatte i privat, offentlig og frivillig sektor, som ønsker å bidra til den endring og nyskaping som kreves for å levere på komplekse transformasjoner. Dette gjøres gjennom et kompetanseløft i å bygge og bidra til høyt fungerende team.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, og begreper knyttet til team samt hvilke faktorer som må være til stede for å etablere effektive og velfungerende team
  • kunne anvende kunnskap om hvordan personlighetsmessige faktorer påvirker effektive team
  • ha inngående kunnskap om symbiosen mellom team og det videre systemet teamet er del av

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne identifisere et teams styrker og svakheter, og på bakgrunn av dette si noe om hva teamet bør trene seg på
  • kunne bidra til å utvikle og forbedre spesifikke team kandidaten selv er medlem av, og ha utviklet en kompetanse for systemtenkning i et teamperspektiv
  • kunne bidra til å etablere godt fungerende team i egen organisasjon

Generell kompetanse

Kandidaten skal etter endt kurs:

  • kunne utfordre antakelser i team
  • kunne utfordre egen organisasjon i deres syn på hva som gjør team effektive
  • kunne bidra med å etablere og opprettholde psykologisk trygghet og tillit i egne team

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell rapport 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer


Kandidaten skal skrive en individuell rapport om team hos sin arbeidsgiver. Hen skal vurdere styrker og utviklingsområder i teamet, og etablere en plan for utvikling. Rapporten må støttes av relevante akademiske kilder

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppmøtekrav, Refleksjonsoppgave
Kandidaten må ha minimum 67% oppmøte (4 av 6 dager), og ha levert en refleksjonsoppgave (godkjent/ikke godkjent) for å kunne levere eksamen. Refleksjonsoppgaven baserer seg på kandidatens personlige erfaringer med studentteam på samlingene.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Rune Todnem By

Arbeidsformer

Kurset bygger på verktøy/modeller som relaterer til designprinsippene ‘oppdage, definere, utvikle og levere’. Samlingene er ikke forelesningsbasert, men bygges på forelesningselementer, gruppeøvelser, teamarbeid, presentasjoner, selvstudier og kollokviearbeid. Ulike teorier, modeller og metoder foreleses. Teorier og verktøy diskuteres og brukes på samlingene, og relateres til eget teamarbeid. Det kan også være gjesteforelesere fra privat, offentlig og frivillig sektor som deler av sine erfaringer.

Åpent for

Master i transformasjon og nyskaping

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1