Emne
Kjønn, kultur og samfunn: introduksjon til kjønnsstudier (GEN340)
Hva er kjønnsforskning? På hvilke måter kan du studere kjønn og likestilling? Dette emnet gir en innføring i sentrale teorier og begreper for kjønnsforskningsfeltet. Emnet gir en oversikt over ulike teoretiske innfallsvinkler og diskuterer anvendelser og metoder. Noen sentrale tema er kjønn, mangfold og (u)likestilling; kunnskapsproduksjon; maktstrukturer, og identitet, kropp og seksualitet
Identitet, kropp og seksualitet
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
GEN340
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- Kunnskap om utviklingen av kjønnsforskning som felt, og hvordan kjønnsforskningsfeltet er i dialog med andre fagområder
- Kunnskap om sentrale teoretiske retninger, metoder og begreper
- Kunnskap om hvordan kjønn og andre sosiale kategorier virker inn på forståelser av identitet og tilhørighet
Ferdigheter:
- Bruke teori og metode fra emnet til å formulere problemstillinger innenfor kjønnsforskningsfeltet
- Ta i bruk faglige begreper og perspektiver på en selvstendig måte innenfor kjønnsforskningsfeltet og studentenes egne fagområder
- Analysere utviklingen av kjønnsforskningen i et samfunnsperspektiv
Generell kompetanse:
- Studenten skal ha forståelse for kjønnsperspektiver som en analytisk nøkkel i spørsmål om makt og forskjell.
- Studenten skal kunne ta bruk kjønns- og forskjellsperspektiver i profesjonelle og utdanningsmessige situasjoner
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Eksamen består av en individuell hjemme-eksamen (4 dager), som skal levers elektronisk. Studentene blir bedt om å skrive et essay (2000 ord), som vil bli gitt karakter A-F
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Elisabeth Lund EngebretsenArbeidsformer
Åpent for
Årsstudium ved UiS
Bachelorstudium ved UiS
Emneevaluering
Litteratur
Grunnbøker
Holst, C. (2017). Hva er feminisme (2. utg., Bd. 34). Oslo: Universitetsforl.
Kopi av Artikler og kapitler
Hellstrand, I. (2018). Radikal nåtid: kan vi lære noe av science fiction? I Peter Bjerregaard og Kyrre Kverndokk, K. Kverndokk, P. Bjerregaard, & K. J. Helgeland (Red.), Kollaps : på randen av fremtiden (s. 197–209). Oslo: Dreyers forlag.
Mohanty, C. T. (2007). Under et vestligt blik: feministisk forskning og kolniseringsdiskurser. I Dorte Marie Søndergaard (Red.), Feministiske tænkere. En tekstsamling (s. 217–251). København: Hans Reitzels forlag.
Sojourner Truth. (udatert). «And ain’t I a woman?» Address to the Ohio Women’s Rights Convention 1851. I Deidre Mullane (Red.), Crossing the Danger Water. Three hundred years of African-American writing. New York: Anchor Books.
Nora Simonhjell. (2012). Det perfekte defekte mennesket. Kroppslig sårbarhet som visuell aktivisme: en analyse av kortfilmen Det defekte mennesket (2007). Lambda Nordica, 17(1-2), 144–167.
Jan Grue. (2018). Jeg lever et liv som ligner deres (1. utg.). Oslo: Gyldendal.
Subjects of Sex/Gender/Desire. (2006). I J. Butler, Gender trouble : feminism and the subversion of identity (s. 1–10). New York: Routledge.
Jegerstedt, K. (2008). Judith Butler. I E. Mortensen, C. Egeland, R. Gressgård, C. Holst, K. Jegerstedt, S. Rosland, … E. Mortensen (Red.), Kjønnsteori (s. 74–86). Oslo: Gyldendal akademisk.
Introduction: Low Theory. (2011). I J. Halberstam, The Queer Art of Failure (s. 1–25). Durham and London: Duke University Press.
Mingus, M. (821). Moving Toward the Ugly: A Politic Beyond Desirability.