Emne
Skolepraksis (LPRA52)
I dette emnet skal studentene få videreutvikle sine praksiskunnskaper i formidling og tilrettelegging av læring på trinn 8-13 i grunnopplæringen gjennom skolepraksis. Emnet består av en praksisperiode på fem dager.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
LPRA52
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
5
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter praksisperioden i lektorutdanningen skal studentene
- ha kunnskap om hvordan teknologi kan fremme læring i fag
- ha kunnskap om hvordan undervisning i fag kan tilrettelegges for elever på ulike studieprogram ved hjelp av digitalt verktøy
Ferdighet
Etter praksisperioden i lektorutdanningen skal studentene
- alene og/eller sammen med andre kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på digitalt verktøy
- kunne være en tydelig leder/formidler og lede læringsarbeid tilpasset ulike typer mennesker ved hjelp av digitalt verktøy
Generell kompetanse
Etter praksisperioden i lektorutdanningen skal studentene
- kunne reflektere over pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger i forhold til undervisning basert på digitalt verktøy og deltakernes læring
- kritisk kunne vurdere egen og andres praksis
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis fem dager | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Det er krav om 100 prosent tilstedeværelse i praksis.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Anne Marie NygaardFaglærer:
Paolo Haaland ScarbocciEmneansvarlig:
Ketil KnutsenÅpent for
Emnet er åpent for lektorstudenter til og med kull 2019 som trenger ytterligere fem dager praksis for å tilfredsstille kravet i rammeplanen etter omlegging av studieplanen.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1